گروه بورس - بازار سرمایه کشور طی سال جاری در سه مقطع حساس تاریخی قرار گرفته است. مقطع اول صدور و اجرای قانون جدید، مقطع دوم تاسیس و آغاز فعالیت شرکت بورس در یک فرآیند دموکراتیک و مقطع سوم حضور مدیران بورس در انتخابات سراسری اتاق‌های بازرگانی. شاید در هیچ مقطع تاریخی تا این اندازه نقش بورس در انتخابات اتاق یا نقش انتخابات اتاق در سرنوشت بورس، در یک رابطه تعاملی با یکدیگر پیونده نخورده است.

نقش بورس و بازار سرمایه به این دلیل در انتخابات اتاق ایران پراهمیت است که شماری از شخصیت‌ها و مدیران شرکت‌های بورسی و وابسته به بازار سرمایه در این انتخابات، در مقایسه با دوره‌های قبلی حضور فعالانه دارند.

نقش بورس و بازار سرمایه به این دلیل مهم است که با وجود اینکه در اقتصاد دولتی ایران فقط ۴۰۰شرکت امکان حضور در بازار سهام را داشتند و ارزش سهام‌ در بورس کشور حدود ۱۷درصد از تولید ناخالص داخلی است، اما بورس در پارلمان بخش‌خصوصی یعنی اتاق ایران ، هیچ جایگاه شایسته و درخور توجهی نداشته است.

دریغ از فعالیت و توجه اتاق ایران نسبت به الزامات توسعه بازار سرمایه و بروز فعالیتی از سوی کمیسیون بازار سرمایه اتاق ایران! (البته اگر بر این اعتقاد باشیم که کمیسیونی فعالیت داشته است). نقش بورس از این جهت در فرآیند و نتایج انتخابات اتاق ایران مهم است که شفاف‌ترین بخش اقتصاد ایران (بازار سرمایه) نیازمند حمایت بزرگ‌ترین نهاد یا تشکل بخش‌خصوصی است.

بدیهی است طی سال‌های اخیر به‌ویژه از زمان تشدید رکود بازار شاهد صدور مصوبه‌ها یا طرح و پیشنهادی از سوی اتاق ایران در شورای بورس برای بهبود روند اوضاع نبودیم.

واقعیت این است که اتاق استعداد و پتانسیل نقش‌آفرینی بیشتری در بازار سرمایه دارد که این نقش مغفول مانده است. از سوی دیگر شمار مدیرانی که در هیات‌رییسه اتاق تهران و ایران قرار دارند، اندک نیست.

اما واقعیت این است که این فرصت پدید نیامده است که مدیران بورسی حاضر در هیات‌رییسه اتاق ایران، از مواضع کلیه مدیران بازار سرمایه دفاع کرده و منافع آنها را نمایندگی کنند.

این سوال وجود دارد که تاکنون چه مقدار از خواسته‌های اتاق ایران به عنوان نهاد مشاور سه قوا، ساماندهی و اصلاح ساختاری بازار سرمایه بوده است؟

همان طرری که عنوان شد نقش انتخابات اتاق نیز در سرنوشت مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار موثر است. یکی از اعضای شورای عالی بورس(نهاد سیاستگذار در بازار سرمایه) رییس اتاق ایران که به نمایندگی از کلیه مدیران بورسی ، سهامداران حقوقی و حقیقی می توانداز مواضع بازار دفاع کند.

بنابراین فعالان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه کشور، بر اساس الزامات و ضرورت‌های تحول و توسعه، فعل و انفعالات، یارگیری‌ها و ائتلاف‌ها را در آستانه برپایی انتخابات اتاق ایران به دقت دنبال می‌کنند و به این نتیجه رسیده‌اند که باید مدیران بورسی از اتاق ایران وارد فرآیند تصمیم گیری در بازار شوند که درک عمیق و کارشناسی نسبت به توسعه کمی و کیفی بورسی داشته باشند.