بورس بعد از تعطیلات چگونه خواهد بود؟

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران امروز پس از ۵روز تعطیلی فعالیت خود را در شرایطی از سر خواهد گرفت که در تحولات کلان اتفاق خاصی که بتواند بر بازار تاثیری عمیق بگذارد، رخ نداده است.

بازار سهام در هفته گذشته شاهد توقف معاملات به دلیل برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد بود که برگزاری موفق این اجلاس جایگاه سیاسی کشورمان را ارتقا بخشیده است. در این میان در تحولات مهم سیاسی معامله‌گران شاهد انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودند که این گزارش نیز نکته تازه‌ای در خود نداشت و تکرار گزارش سابق این نهاد محسوب می‌شد. در تحولات سیاسی بین‌الملل نیز معامله‌گران شاهد اوج‌گیری رقابت‌های انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری آمریکا بودند که این رقابت‌ها به طور رسمی با معرفی کاندیدای جمهوری‌خواهان وارد مرحله نهایی خود شده است. انتظار می‌رود در خلال دو ماه آینده تمامی تحولات سیاسی تحت تاثیر این انتخابات قرار گیرد؛ ازاین رو تغییر خاصی در صحنه سیاسی بین‌المللی در خلال ماه‌های آینده مورد تصور نیست؛ از این رو جو آرامش در این حوزه همچنان ادامه خواهد یافت.

خبرسازی ارز در تعطیلات

افزون بر این، در حوزه اقتصادی نیز تعطیلی دستگاه‌های دولتی و بازار موجب آرامش در این بخش شده است و در این چند روز تنها اظهار‌نظر دکتر بهمنی در مورد کاهش نرخ ارز پس از راه‌اندازی بورس ارز قابل اعتنا بود. این در شرایطی است که موضوع راه‌اندازی بورس ارز همچنان در میان مراکز تصمیم‌گیری نظیر بانک مرکزی و بورس باقی مانده و به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت این بازار بتواند راه‌اندازی شود. در همین حال ابهامات موجود در روند اجرایی این بازار نیز شانس تاثیر‌گذاری این بازار را بر اقتصاد کشور و بازار ارز کاهش داده است.

همچنین درحوزه اقتصاد جهانی معامله‌گران شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها بودند. در بازار جهانی فلزات رنگین معامله‌گران شاهد بهای ۷هزار و ۵۹۲دلار در هر تن برای مس بودند. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۹۰۰دلار، یک هزار و ۸۴۴دلار و یک هزار و ۹۶۳/۵دلار در هر تن رقم خورده است؛ بهای بیلت فولادی نیز ۳۴۲دلار در هر تن گزارش شده است. در همین حال در بازار جهانی فولاد آمارها نشان می‌دهد فولادسازان جهان با کاهش تقاضا از سوی اروپا و چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان فولاد در جهان، مواجه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، کاهش بازارهای صادراتی باعث شده تا جنگ قیمتی شدیدی بین شرکت‌های تولیدکننده فولاد در سراسر جهان شکل بگیرد. از سوی دیگر شرکت فولادسازی اشنایتزر استیل اعلام کرد که هفت درصد از نیروی کاری خود را اخراج می‌کند.

این شرکت که در زمینه تولید محصولات آلیاژی بازیافتی فعالیت می‌کند، با کاهش شدید سودآوری در سه ماهه آخر سال مالی جاری مواجه شده است و قصد دارد ۳۰۰ فرصت شغلی خود را حذف کند.

به گزارش رویترز، دیگر شرکت‌های فولادساز بزرگ نیز در تلاش هستند با اجرای برنامه‌های اصلاح ساختار از ادامه زیان‌دهی خود جلوگیری کنند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز دوشنبه بازاری مثبت بود که در پیش بودن تعطیلات چند روزه قدری بر عرضه‌ها افزود و برخی از صف‌های خرید نظیر صف‌های خرید شرکت‌های پالایشگاهی با عرضه‌های قابل ملاحظه مواجه شدند.در مهم‌ترین عرضه‌ها، دو پالایشگاه بندر عباس و پالایشگاه شیراز به ترتیب ۱۱۱ میلیون و ۲۲میلیون سهم معامله شدند که این امر به صدرنشینی این دو شرکت در بازار منجر شد. در این گروه انتظار برای عرضه بلوک ۱۸درصدی پالایشگاه شیراز به چشم می‌خورد؛ عرضه‌ای که می‌تواند به حضور سهامدار جدیدی در این شرکت منجر شود.

در گروه خودرویی، دو نفر از اعضای هیات‌مدیره ایران خودرو تغییر کردند.

طبق احکام صادر شده، محمدعلی وفایی و بهزاد ظهیری از هیات‌مدیره ایران خودرو جدا و‌هاشم یکه زارع و صیدی جایگزین آنها شدند.

در حال حاضر یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو دیزل است و صیدی نیز عضو سابق هیات‌مدیره ایران خودروساز بوده است.

محمد‌علی وفایی به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بهزاد ظهیری به نمایندگی از شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران در هیات مدیره ایران خودرو حضور داشتند.

در این گروه، همچنین نایب رییس‌ کمیسیون صنایع و معادن مجلس با مثبت خواندن اقدام شورای پول و اعتبار در اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به کارخانجات سایپا و ایران خودرو، از بدهی ۸ ماهه این دو شرکت به صدها قطعه ساز خبر داد.

عزیز اکبریان در گفت‌وگو‌ با مهر، در خصوص مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به کارخانجات سایپا و ایران‌خودرو، اظهار کرد: این مصوبه طی‌مدت زمان طولانی با انجام مطالعات کارشناسی در مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود و سپس در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه صدها شرکت قطعه‌ساز بیش از ۸ ماه است که نتوانسته‌اند مطالبات خود را از دو شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو بگیرند، چنین مصوبه‌ای در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با بیان اینکه دو شرکت خودروسازی مذکور دچار رکود شده و اقدام به تعدیل نیروهای خود کرده‌اند، تصویب مصوبه اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به کارخانجات سایپا و ایران خودرو در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار را گامی در جهت فعال‌سازی و رونق این شرکت‌ها عنوان کرد.

در همین حال هیات‌ واگذاری در جلسه هفته گذشته خود در مورد واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تصمیم‌گیری کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، در جلسه روز شنبه هیات‌ واگذاری قیمت پایه و شرایط واگذاری ۵/۱۷ درصد از سهام شرکت ایرانی تولید اتومبیل - سایپا از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای واگذاری از طریق بورس بابت رددیون به پیمانکاران وزارت صنعت، معدن، تجارت و سازمان‌های تابعه به صورت نقد و اقساط به تصویب رسید.

روایت رسمی از اوضاع «فخوز»

در گروه فولادی، معامله‌گران شاهد انتشار آمار فعالیت فولاد خوزستان بودند.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: این شرکت در مرداد ماه امسال با تولید ۲۸۰هزار و ۲۰۰ تن شمش فولاد، رکورد تازه‌ای در طول فعالیت خود بر جای گذاشت.

این شرکت سالانه ۳/۳ میلیون تن انواع شمش فولاد و فرآورده‌های فولادی، تولید می‌کند. در گروه فولادی معامله‌گران شاهد آن هستند که عدم قطع برق در تابستان امسال تولیدات واحدهای صنعتی را نسبت به سال گذشته افزایش داده است. هر ساله قطع و سهمیه‌بندی برق در تابستان موجب کاهش تولید شرکت‌های فولادی به ویژه شرکت فولاد خوزستان می‌شد. در گروه فلزی، نماینده مردم کرمان در مجلس از تغییر مدیریت شرکت ملی صنایع مس ایران به شدت انتقاد کرد.

در این گروه، زرین معدن آسیا در بازار دوم فرابورس درج شد. مدیر پذیرش فرابورس در این باره گفت: شرکت زرین معدن آسیا با سرمایه ۶۰میلیارد ریال پس از احراز شرایط پذیرش به عنوان شصت و هفتمین نماد معاملاتی و نوزدهمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد.

وی در ادامه یادآور شد: این شرکت در زمینه استخراج کانه‌های فلزی روی فعالیت دارد و کارگزار معرف آن را شرکت کارگزاری آگاه است. این شرکت در استان زنجان قرار دارد.

در این گروه، نگاه‌ها به سوی عرضه ۹درصدی فولاد ارفع از سوی سازمان خصوصی‌سازی است که می‌تواند تاثیر مهمی را بر دیگر سهامداران این شرکت بگذارد.

در گروه ساختمانی، معامله‌گران شاهد درج نام شرکت تامین مسکن جوانان بودند. این شرکت با سرمایه ۲۰میلیارد تومان زیر مجموعه سرمایه‌گذاری ساختمان به شمار می‌رود. با این پذیرش پس از سال‌ها شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان مجددا به عرضه شرکت‌های زیر‌مجموعه خود در بازار سرمایه می‌پردازد. در سال‌های گذشته این حقوقی، دو شرکت عمران و نوسازی تهران و آبادگران را وارد بورس کرد که شرکت آبادگران سپس از سوی «وساخت» واگذار شد.انتظار می‌رود عرضه شرکت‌های زیر مجموعه بتواند وساخت را از چنبره بدهی سنگین بانکی خارج سازد. وساخت سالانه نزدیک به ۴۰میلیارد تومان، معادل ۶۵درصد درآمد‌های عملیاتی شرکت هزینه مالی پرداخت می‌کند.

در این گروه، پذیره‌‌نویسی ۷۵ میلیارد تومان اوراق مشارکت پروژه مجد مشهد از ۱۵ شهریورماه در فرابورس ایران به‌مدت ۷ روز انجام می‌شود.

علی رحمانی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی گستر در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به صدور مجوز انتشار ۷۵ میلیارد تومانی اوراق مشارکت با نام شرکت عمران و نوسازی مجد مشهد (سهامی خاص) از سوی سازمان بورس در هفته پیش اظهار کرد: وجوه حاصل از این اوراق ۴ ساله با نرخ ۲۰ درصدی صرف تامین مالی فاز ۲ طرح مجد مشهد خواهد شد.

وی ادامه داد: بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط بانک پارسیان تضمین شده و قرار است این اوراق از ۱۵ شهریور به‌مدت ۷ روز از طریق فرابورس ایران عرضه شود. این اوراق پس از عرضه نیز بدون شکست در نرخ سود در فرابورس معامله می‌شود و تامین سرمایه لوتوس پارسیان، نقدشوندگی (بازارگردانی) آن را تضمین کرده است.

«وبانک» از صنعت غذا خارج می‌شود

در گروه غذایی، دومین عرضه صنایع تبدیلی گلستان در دو هفته اخیر با رقابت مواجه شده و امروز مجددا این رقابت از سر گرفته می‌شود.با فروش این شرکت که مالک برند «شهره» به شمار می‌رود گروه توسعه ملی (سرمایه‌گذاری بانک ملی) عملا از صنعت غذایی خارج می‌شود.

در نماد مخابرات، برنامه‌های شرکت مخابرات برای سال ۹۱ شامل راه‌اندازی یک میلیون شماره تلفن ثابت و ۶میلیون شماره همراه جدید و ۴/۱ میلیون پورت سریع دیتا اعلام کرده است.

در گروه شیمیایی، معامله‌گران شاهد درج شرکت سرمایه‌گذاری ارزش‌آفرینان در فرابورس هستند. این شرکت از جمله زیر مجموعه‌های شرکت کف است.

در مجموع بازار سهام روز دوشنبه روندی مثبت داشت که در آن شاخص ۵/۶۲ واحد رشد کرد و به سطح ۲۴هزار و ۶۴۹واحد رسید.ارزش معاملات نیز ۴/۴۸ میلیارد تومان بود که ۷/۳۸ درصد آن را معاملات پالایشگاه بندر عباس تشکیل داد. با این کارنامه هفته کاری نخست شهریور ماه با بازدهی ۲۷/۱ درصدی همراه شد و زیان سال اخیر سهامداران به ۹/۴ درصد کاهش یافت.