گروه بورس- محبوبه مغانی: در هفته‌ای که گذشت تهران میزبان 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد بود تا با ترسیم اقتدار خود در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی، خواستار صلح و دوستی یکپارچه ملت‌ها شود.

اما در نگاه اقتصادی با توجه به ذخایر ارزی بیش از ۲۸۵۰ میلیارد دلاری کشورهای عضو این جنبش، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که مبادلات اقتصادی و گستردگی روابط سیاسی کشورهای عضو «نم» می‌تواند فضای جدیدی را در ساختار اقتصاد بین‌المللی ایجاد کند. در این بین وقفه حاصله در فعالیت‌های جدی عرصه اقتصادی کشور از عید سعید فطر تا پایان برگزاری این اجلاس و افزایش قابل توجه حجم سفرها، مصرف بنزین را در کل کشور به میزان ۱۱ درصد افزایش داد. حال آنکه برگزاری اجلاس مذکور اگرچه تعطیلی صنوف مختلف بازار تهران را در پی داشت، اما در بازار مسکن منجر به عقب‌نشینی مالکان از معامله، افزایش مراجعه مستاجران و رشد تقاضای خارجی در بازار اجاره واحدهای مسکونی شد. در این بین بالا باقی ماندن نرخ دلار سبب شد تا نرخ اجاره واحدهای اقامتی مختص مسافران خارجی که اغلب با دلار محاسبه می‌شود، نیز ثابت بماند.
همچنین تعطیلات چندروزه تهران سبب شد تا تقاضا برای ارزهای خارجی در بازار داخلی افزایش یابد، به طوری که نرخ هر کدام از ارزهای خارجی مانند دلار و یورو در فاصله روزهای چهارم تا ششم ماه جاری به ترتیب یک درصد افزایش یافت. این در حالی بود که پیش‌بینی می‌شد برگزاری اجلاس کشورهای غیرمتعهد منجر به کاهش قیمت این ارزها در بازار آزاد شود.
اما هفته‌ای که گذشت با انتشار خبری درخصوص دلار کرایه‌ای همراه بود. به طوری که گفته می‌شود در بازار آزاد ارز برخی از افراد در اقدامی جدید، ارزهای خود کرایه می‌دهند تا بر این اساس درآمدی را از این محل برای خود فراهم کنند.
اما در جهان ادامه بحران‌های مالی در اتحادیه اروپا سبب شد تا نرخ برابری یورو و دلار بدون تغییر باقی بماند. بروز طوفان ایساک در کنار کاهش میزان تولیدات نفت آمریکا منجر به افزایش قیمت دلار شد و از سوی دیگر انفجار در منبع ذخایر نفتی و بروز آتش‌سوزی در بزرگ‌ترین پالایشگاه ونزوئلا منجر به افزایش قیمت نفت شد. در همین حال، ادامه مشکلات اقتصادی آمریکا که کاهش درآمد شرکت‌های صنعتی چین را برای چهارمین ماه متوالی کاهش داد، سبب شد تا رییس فدرال رزرو در اظهارات خود مبنی بر تقویت اقتصاد آمریکا امیدواری‌ها را نسبت به رشد اقتصادی جهان افزایش دهد. در نهایت این امر افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی را در پی داشت. در داخل ایران نیز به‌رغم انتشار خبر واردات 7 میلیارد دلاری طلا در 7 ماهه نخست 2012 از کشور ترکیه، قیمت سکه بهار آزادی نیز طی این هفته یک درصد افزایش یافت. در هفته سپری شده در شرایطی بانک مرکزی به عنوان متولی بازار پول کشور اعلام کرد که ماندگاری سپرده‌ها در سیستم بانکی در پی افزایش نرخ تورم در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته و از 9/30 ماهه به 9/29 ماهه رسیده است که در فعالیت 3 روزه بازار سرمایه کشور ارزش و حجم معاملات به ترتیب از رشد 46 و 40 درصدی برخوردار شد. در همین حال، افزایش 41 درصدی تعداد معامله‌گران بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران را 27/1 درصد افزایش داد. در این هفته فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، فلزات اساسی، زراعت و خدمات وابسته به قند و شکر و در نهایت صنعت لاستیک و پلاستیک از جمله صنایع مورد توجه در میان 39 صنایع بورسی بودند.
در عین حال ارزش معاملات اوراق اختیار فروش تبعی نیز در فعالیت بورس تهران در هفته منتهی به ششم شهریورماه حدود ۲۷ درصد افزایش یافت. در حال حاضر سهامداران عمده شرکت‌های چادرملو، پتروشیمی کرمانشاه و گل‌گهر به منظور پوشش ریسک سهام خود، این ابزار را در بازار سرمایه به کار گرفته‌اند.