دنیای اقتصاد- فصل مجامع سال 91 در حالی به پایان رسید که هنوز هم برخی از شرکت‌ها در روزهای گرم مردادماه سهامداران خود را به مجمع فرا می‌خوانند و سود نقدی تقسیم می‌کنند؛ بررسی‌های دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که از ابتدای آغاز زودهنگام فصل برگزاری مجامع تا نیمه مردادماه سال جاری در 238 مجمع برگزار شده توسط شرکت‌های بورسی بالغ بر 12 هزار و 700 میلیارد تومان سود نقدی تقسیم شده است و این در حالی است که بازار سهام در سال 91 تاکنون 8 درصد زیان عاید سرمایه‌گذاران کرده است. هرچند سرمایه‌گذاران از محل تغییرات قیمت سهام خاطره خوبی از بهار و تابستان 91 ندارند ولی شرکت‌های حاضر در بورس تهران در مجامعی که امسال برپا نمودند، رشد 30 درصدی درآمدهای خود را به بازار گزارش کردند و این موضوع سبب شد در مجامع امسال، بنگاه‌های پذیرفته شده در بورس معادل 72 درصد از سود محقق شده خود را بین سهامداران تقسیم کنند.افزون بر این، هرچند اغلب شرکت‌های حاضر در بازار سهام سودده هستند، اما در مجامع امسال بودند سهامدارانی که نه تنها از محل تغییرات قیمت سهام سود عایدشان نشد، بلکه از مجامع شرکت‌های متبوع خود نیز سود نقدی دریافت نکردند. شمار شرکت‌هایی که سهامداران را بدون تقسیم سود راهی خانه کردند به عدد 44 می‌رسد.

انتشار جزئیات تقسیم سود شرکت‌ها در مجامع امسال
سهامداران چقدر سود نقدی گرفتند؟
در شرایطی بازدهی بازار سهام از ابتدای سال تاکنون به منفی ۸ درصد رسیده که سهامداران ۱۹۴ شرکت بورسی در مجامع امسال مجموعا سود ۷/۱۲ هزار میلیارد تومانی عایدشان شد و سهامداران ۴۴ شرکت هم دست خالی به خانه برگشتند
گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: فصل مجامع شرکت‌های بورسی در شرایطی سپری شد که سهامداران گرچه از محل خرید و فروش سهام در بازار سهام زیان عایدشان شد، ولی با دریافت حدود 13 هزار میلیارد تومان سود نقدی (از ابتدای سال جاری تا 13 مردادماه) دست پر از مجامع به خانه برگشتند. بررسی خبرنگار دنیای اقتصاد نشان می‌‌دهد که شرکت‌های بورسی در فصل مجامعی که البته تا نیمه مردادماه سال جاری ادامه پیدا کرد، رقمی بالغ بر 12 هزار و 784 میلیارد تومان سود نقدی تقسیم کرده‌اند.این در حالی است که سال گذشته همین شرکت‌ها مبلغ حدود 10 هزار و 22 میلیارد تومان را به عنوان سود نقدی میان سهامداران خود توزیع کرده بودند. این امر در شرایطی رخ داده است که در مردادماه سال گذشته شاخص کل در مرز 24 هزار و 500 واحد قرار داشت، ولی در شرایط کنونی به رقم 23 هزار و 855 واحد تنزل یافته است که این رقم روایتگر ثبت بازدهی منفی 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. حال آنکه شاخص بورس از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 8 درصد افت را تجربه کرده است.
سهامداران این شرکت‌ها خوشحال باشند
بررسی آماری تقسیم سود شرکت‌ها در فصل مجامع امسال حاکی از آن است که در سال جاری نیز همانند سال گذشته شرکت سیمان قائن در میان شرکت‌های بورسی بالاترین سود نقدی به ازای هر سهم را به سهامداران خود اختصاص داده است. این شرکت در سال مالی 89 مبلغ 600 تومان سود نقدی را به ازای هر سهم بین سهامداران خود تقسیم کرد و برای سال مالی 90 هم معادل 650 تومان تقسیم سود نقدی را به تصویب رساند.برای مجامع سال 90 شرکت‌های پتروشیمی خارک، صنایع شیمیایی ایران، سیمان بهبهان، مگسال و قند اصفهان پس از سیمان قائن بالاترین سود نقدی را به ازای هر سهم تقسیم کردند که به ترتیب معادل 520، 385، 310، 300 و 280 تومان گزارش شده است. به طور کلی در مجامع امسال شرکت‌های بورسی میزان کمتری از درآمد واقعی خود را توزیع کردند که دلیل آن بیشتر اقدام به افزایش سرمایه، اجرای طرح‌های توسعه و نیاز مبرم شرکت‌ها به منابع مالی داخلی است. علاوه بر این با مقایسه درصد تقسیم سود از درآمد کلی شرکت‌ها در می‌یابیم که این متغیر در سال 90 نسبت به سال 89 با چهار درصد کاهش همراه است، تا جایی که درصد تقسیم سود در تمامی شرکت‌ها از 75 درصد طی سال 89 به 72 درصد در مجامع سال 90 تنزل یافته است.
اما با در نظر داشتن شرایط اقتصادی حاکم بر شرکت‌ها در این میان صنایعی مانند بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی، فلزات اساسی، مخابرات و استخراج کانه‌های فلزی و خودرو و ساخت قطعات بالاترین درآمد واقعی را طی سال مالی ۹۰ داشته‌اند.
با نگاهی به درآمد واقعی کل شرکت‌ها در سال 90 که معادل 17 هزار و 353 میلیارد تومان است و مقایسه آن با درآمد 13 هزار و 451 میلیارد تومانی شرکت‌ها در سال 89، افزایش درآمد 30 درصدی شرکت‌های بورسی در دو سال یادشده، کاملا مشهود است.اما در این بین شرکت‌هایی هم بودند که زیر 30 ریال سود به سهامداران خود اختصاص دادند و کمترین سود نقدی را تقسیم کردند.
از جمله این شرکت‌ها می‌توان به پلاسکوکار به مبلغ دوریال، بیمه دانا به میزان ۱۲ ریال، دشت مرغاب و پاک هر یک به میزان ۱۵ ریال، سایپا شیشه معادل ۲۴ ریال و لیزینگ خودرو غدیر تنها ۲۵ ریال تقسیم سود نقدی اشاره کرد.
بالاترین سود تقسیمی از آن چه شرکت‌هایی بود
برپایه این آمار و اطلاعات دریافتی بالاترین سود نقدی کل را به میزان یک هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان، شرکت مخابرات به صاحبان سهام خود داد. این رقم بالاتر از درآمد واقعی یک هزار و ۷۸۹ میلیارد تومانی «اخابر» و به‌دلیل تقسیم سود از محل انباشته بوده‌است.
پس از مخابرات، «ملی مس» با تعداد سهامی معادل 17 میلیارد و 368 میلیون و 933 هزار و 800 سهم یک‌هزار ریالی، توانست معادل یک هزار و 215 میلیارد تومان از درآمد یک هزار و 537 میلیارد تومانی خود را به سود نقدی اختصاص دهد.از این رو «ملی مس» معادل 1/79 درصد از درآمد خود را میان صاحبان سهام تقسیم کرد.فولاد مبارکه، بانک پاسارگاد، چادرملو، گل‌گهر، بانک ملت، پتروشیمی خارک و بانک پارسیان هم از جمله شرکت‌هایی هستند که هر یک در مجامع امسال بیش از 500 میلیارد تومان سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم کرده‌اند.
این سهامداران بی‌نصیب ماندند
برپایه این آمار، تعدادی از شرکت‌های بورسی از جمله کابل‌سازی ایران، آرتاویل تایر، پلاستیران، گاز لوله، تکنوتار، نیرومحرکه، بسته‌بندی پارس، فیبر ایران، کارتن مشهد، آهنگری تراکتورسازی، ایران‌خودرو دیزل، ریخته‌گری تراکتورسازی، فنرسازی زر، الکتریک خودرو شرق، صنعتی دریایی ایران، سایپا دیزل، کمک‌فنر ایندامین سایپا، مهرکام پارس، محورسازان ایران‌خودرو، پلی‌اکریل، دوده صنعتی پارس و سموم علف‌کش به دلیل تصویب نکردن تقسیم سود نقدی در مجمع امسال، سهامداران خود را با دستان خالی روانه خانه کردند.علاوه بر این، «شفارا»، «شکربن»، «شوش» و ده‌ها شرکت دیگر از جمله آلومراد، فولاد کاویان، صنعتی سدید، آلومتک، فرومولیبدن کرمان، شیشه و گاز، گروه صنعتی ملی، شیشه قزوین، معدنی دماوند، بیسکویت گرجی و ... دیگر شرکت‌هایی هستند که در مجامع آنها سودی به سهامداران تعلق نگرفت.