ایران بورس- در احداث ساختمان جدید بورس از دانش روز استفاده می‌شود تا الگوی ملی کشور باشد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در جلسه برگزاری داوری مسابقه بین‌المللی طراحی معماری ساختمان مرکزی ضمن بیان مطلب فوق گفت: پروژه ساخت و ساز ساختمان جدید برای بورس برکت داشته و تجربه خوبی برای بورس بوده است. حسن قالیباف‌اصل گفت: معمولا بورس‌ها در کشورهای مختلف در بهترین جا قرار دارند و اگر بخواهند ساختمانی را مثال بزنند قطعا ساختمان‌های بورس‌ها و بانک‌های مرکزی را عنوان می‌کنند.

وی افزود: تعداد بورس‌ها در کشورها زیاد نیست. تعداد آنها معمولا بین یک تا سه عدد است. به همین علت با عنوان نماد ملی کشور در نظر گرفته می‌شوند، زیرا در وضعیت اقتصادی هر کشور اهمیت زیادی دارد و یکی از نماگرهای اقتصادی هر کشور در حوزه اقتصاد، نماگر مهم بازار سرمایه است.

مدیرعامل بورس تهران خاطرنشان کرد: این نماد ملی، یک فکر ملی و یک اندیشه فراگیر را می‌طلبید. هیات‌مدیره بورس و تیم اجرایی شرکت از ابتدا یک اهتمام جدی را در مورد ساختمان جدید بورس داشت و اینکه یک کاری درخور شأن و مرتبه بازار سرمایه کشور انجام دهد.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته برای انتخاب محل پروژه به فضای مناسب، چشم‌انداز و نورگیری ساختمان توجه می‌شود. البته ما هم برای انتخاب مکان بورس به این امور توجه کرده‌ایم.

قالیباف‌اصل در مورد فضای پروژه ساختمان مرکزی جدید بورس اظهار کرد: ما هنگام خرید ملک می‌خواستیم فضایی را خریداری کنیم که باز و مناسب باشد و ملکی که بورس دارد یک ملک ۳ بر است و به ندرت ملکی با این شرایط وجود دارد که بتوان در آن ساخت و ساز کرد.

وی به آماده‌سازی زمین اشاره کرد و گفت: در این مرحله از افراد مطلع و آگاه استفاده کردیم قبل از اینکه وارد فاز طراحی و انتخاب مدیر طرح و کارهای اولیه پروژه شویم، بالغ بر ۱۰۰۰ نفر ساعت جلسات و کار کارشناسی داشتیم و در مراحل مختلف با ۲۵ تا ۳۰ نفر از افراد خبره جلساتی برگزار و سعی کردیم از نظرات آنها بهره‌مند شویم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم.

قالیباف‌اصل با بیان اینکه این افراد در حوزه اجرا، مشاوره و طراحی دارای تجربیات گران‌قیمتی در کشور بودند و با نظرات آنها بود که توانستیم این پروژه را به صورت علمی تا این مرحله پیش ببریم، تصریح کرد: سعی شده است از به‌روز‌ترین دانش در احداث ساختمان استفاده کنیم و از بحث عامل چهارم که در مدیریت ساخت و ساز یک روش به روز است در این پروژه استفاده شده است. البته از این به بعد هم سعی ما بر این است که پروژه به صورت علمی پیش رود و الگوی مهندسی مثال زدنی در سطح کشور باشد.

سخنگوی بورس تهران این پروژه را یک فرصت دانست و گفت: این پروژه برای بازار سرمایه و جامعه مهندسین فرصتی فراهم کرده تا با تعامل یک هم افزایی داشته باشند، و به این شکل یک حرکت مثبت برای کشور انجام می‌شود. قالیباف‌اصل گفت: پرونده ساختمان جدید بورس تهران اولین کار ساخت و سازی است که در حوزه بازار سرمایه انجام می‌شود و تا کنون هر کاری در حوزه فیزیکی بازار سرمایه صورت گرفته، بحث خرید بوده است و ساختمان‌هایی خریداری شده که برای این کار طراحی نشده است.

معرفی معمار بورس

جلسه برگزاری داوری مسابقه بین المللی طراحی معماری ساختمان مرکزی بورس برگزارشد و طی آن طرح شماره (۷) از شرکت ویرایش الگوی واسط(واو) از ایران با همکاری دفتر آراونا از شیلی به اتفاق آرا رتبه اول را کسب کرد.