سمینار آشنایی با بازار اوراق بهادار

گروه بورس- مجموعه سمینارهای آموزشی «آشنایی با بازار اوراق بهادار» برای نخستین بار در ایران از سوی بهترین مدرسان آکادمی بورس اسپانیا برگزار می‌شود. بهروز خدارحمی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری روز گذشته در نشستی خبری یکی از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه را فعالیت‌های آموزشی عنوان کرد که عمدتا در این بازار از سوی موسسات خصوصی، بدون بهره‌مندی از تجربه کشورهای موفق برگزار می شد و تنها منوط به بیان خاطره و تجربه فعالان بازار سرمایه طی مدت‌ فعالیتشان در این بازار بوده است.

وی اظهار کرد: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با توجه به ضرورت تعامل بورس تهران با نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای و برای توسعه و تعمیق بازار سرمایه در نظر دارد تا بر اساس الگوگیری از تجربه ۵۰-۴۰ ساله نهادهای مالی خارجی در برگزاری آزمون‌های CFA، به ارائه‌‌ گواهی‌نامه‌های بازار سرمایه بپردازد و در اولین گام این کانون تفاهم‌نامه‌ای را با بورس اسپانیا منعقد کرده است.

خدارحمی در بیان اهمیت این تفاهم نامه، به فعالیت آکادمی بورس اسپانیا به عنوان یکی از مراکز مهم آموزشی در بیش از ۲۳ کشور اروپایی و آمریکای جنوبی اشاره کرد که این نهادمالی نیز به‌رغم حساسیت‌ها و چالش‌های موجود موفق شد تا اولین دوره آموزشی در ایران را مشابه با دوره‌های اسپانیا از سی و یکم مرداد تا چهارم شهریورماه برگزار کند؛ اما به منظور برخورداری از توجیه اقتصادی و حذف هزینه‌های سرسام‌آور اسکان آن مقرر شد تا این دوره آموزشی از حالت کلاسی به سمیناری تبدیل شود.

وی افزود: برای شروع، این دوره به صورت محدود و همین یکبار در سال جاری برگزار خواهد شد که در آن عملیات بازار اوراق بهادار در دو سطح هر کدام به مدت یک روزونیم برای مشارکت‌کنندگان تشریح خواهد شد.

ضمن اینکه سرفصل سطح اول این سمینار شامل سهام، نظارت، سیستم مالی، تسویه، عملیات شرکت تحصیل مقدماتی، بازارهای اروپایی، نسبت‌های بنیادی، عرضه‌های اولیه IPO و عوامل موثر بر فعالیت بورس اوراق بهادار است.

این مقام مسوول ادامه داد: در سطح دوم نیز به مالی رفتاری، مدیریت پرتفوی، ابزارهای تحلیل، ارزیابی عملکرد، عملیات کارگزاری، ارزش‌گذاری سهام، تخصیص دارایی‌ها، ارزش‌گذاری دارایی‌ها، مدیریت اوراق با درآمد ثابت، مدیریت فعال، مدیریت غیرفعال، صندوق‌های پوششی و مدیریت منابع جایگزین و در نهایت فرآیندهای سرمایه‌گذاری برای مشتریان نهادی نیز پرداخته خواهد ‌شد.

وی اضافه کرد: این سطوح آموزشی به صورت فشرده از ۳۱ مرداد تا چهارم شهریورماه در آمفی‌تئاتر مرکز مطالعات منابع انسانی واقع در خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران شناسی خیابان نهم برگزار می‌شود که با توجه به آنکه حداکثر ظرفیت در هر سطح صد نفر است، لذا کارشناسان بازار سرمایه از بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های کارگزاری و شرکت‌های بورسی با ارائه معرفی‌نامه معتبر پس از تکمیل فرم ثبت‌نام با پرداخت هزینه دوره امکان شرکت خواهند داشت.

او درخصوص کاربرد این گواهی‌‌نامه گفت: در واقع سخت‌گیری بازار سرمایه در مصاحبه و گزینش مدیران به دلیل نقص این نو ع مدارک است که این گواهی‌نامه‌ها بهترین جایگزین برای مصاحبه‌ها خواهند بود؛ ضمن آنکه در تمام نهادهای مالی خدمت گرفتن افراد در مدیریت‌های مختلف نهادهای مالی و تغییر رتبه فعالان در این نهادها، علاوه برارائه‌ پیشینه تحصیلی، براساس این گواهی‌‌نامه‌ها صورت خواهد پذیرفت.

وی در مورد دوره‌های آموزشی که از سوی سازمان بورس برگزار می‌شود گفت: آنچه که در حال حاضر در بازار سرمایه طراحی شده و سازمان بورس مجری آن است براساس نیازمندی‌های داخلی است تا فعالان بازار سرمایه از حداقل تخصص‌های محلی برخوردار شوند، اما حضور و فعالیت در شرکت‌های بین‌المللی علاوه بر ضرورت آشنایی با مقررات و دانش مالی محلی، نیازمند برخورداری از دانش بین‌المللی است؛ لذا دوره آموزشی مزبور مکمل دوره‌های آموزشی در بازار سرمایه است.

سمینار آموزشی «آشنایی با بازار اوراق بهادار» از سوی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به منظور توسعه و تعمیق بازار سرمایه از ۳۱ مردادماه تا چهارم شهریورماه در تهران برگزار و در پایان دوره گواهی‌نامه از سوی بورس اسپانیا صادر خواهد شد.