گروه بورس - همایون دارابی:‌ بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با توجه به آرامش نسبی سیاسی و انتشار برخی از گزارش‌های مثبت سه ماهه جو آرامی را پشت سر گذاشت که در نهایت به افت محدود شاخص منتهی شد. در هفته گذشته معامله‌گران شاهد افزایش نسبی فعالیت‌ها بودند، به گونه‌ای که با وجود افت ۴/۱۱ درصدی ارزش معاملات، رشد ۳۱/۴۷ درصدی شمار خریداران رقم خورد. خریداران بازار سرمایه هفته گذشته به ۳۱هزار و ۲۱۳نفر رسید که البته بخشی از آن ناشی از خرید سهام توسط کارکنان برخی از شرکت‌ها بوده است.

اما در بازار سرمایه معامله‌گران در شرایطی هفته کاری خود را آغاز خواهند کرد که در مسائل‌ کلان با تحولاتی مواجه هستند. در مسائل‌ سیاسی نزدیکی زمان برگزاری المپیک و پارا المپیک و پس از آن انتخابات آمریکا انتظار آرامش در حوزه سیاسی را تا پایان سه ماهه سوم امسال ایجاد کرده است. هر چند در این مسیر بعضا برخوردهای رسانه‌ای و اقدامات مقطعی انجام می‌شود. در آخرین اقدام در این حوزه دولت اوباما روز پنج‌شنبه اعلام کرد: تحریم‌های بیشتری علیه شرکت‌های ایرانی وضع می‌شود.

همچنین آمریکا لیستی از شرکت‌هایی را که ادعا می‌کند توسط دولت ایران برای دور زدن تحریم‌های امریکا و اروپا علیه صادرات نفت ایران استفاده می‌شوند، منتشر کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا با طرح ادعایی جدید ۲۷ نهاد مرتبط و ۵۸ کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران را شناسایی کرده که تعدادی از آنها برای فرار از تحریم‌های نفتی اقدام به تغییر پرچم خود کرده‌اند.

تلاش برای مقابله با تحریم‌ها

در کنار تحولات سیاسی معامله‌گران در حوزه اقتصادی نیز با رخدادهایی مواجه هستند. تلاش برای مقابله با تحریم‌ها از طریق ارائه‌ راهکارهای میان مدت توسط دولت و همچنین تلاش برای مهار تورم به ویژه در بخش مواد غذایی مهم‌ترین مسائل‌ رخ داده در هفته گذشته بودند. کارشناسان بازار معتقدند در روزهای آینده تلاش دولت بیش از پیش بر مهار تورم و بیکاری و ایجاد رونق در اقتصاد معطوف خواهد شد، هر‌چند که در این مسیر کنترل سطح قیمتی دلار و طلا نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

در تحولات اقتصادی معامله‌گران در هفته گذشته همچنان نوسان‌های شدید بازار جهانی را شاهد بودند، در این بخش بازگشت نگرانی در حوزه یورو موجب کاهش شدید ارزش این ارز در برابر دلار شد که متعاقب آن بهای فلزات رنگین و مواد خام به جز نفت کاهش یافت. بهای نفت به دلیل تداوم نگرانی در مورد تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان و کاهش موجودی نفت در ایالات متحده اندکی رشد را تجربه کرد. هرچند آمار نگران‌کننده اقتصادی در سطح بین‌الملل احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار نفت را ایجاد کرده است.

در بازار جهانی بهای فلز مس در حد ۷ هزار و ۵۷۰ دلار رقم خورده و آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۸۳۵ دلار، یک هزار و ۱۸۳۳دلار و یک هزار و ۸۳۰ دلار در هر تن معامله شده است. بهای بیلت فولادی نیز به ۳۹۰ دلار در هر تن رسید.

بازار داغ سهام بیمه‌ای در بورس

در درون بازار سرمایه معامله‌گران در هفته گذشته شاهد عرضه اولیه بیمه ملت بودند. این شرکت در حالی به روی تابلو رفت که حضور شرکت‌های بیمه‌ای در بازار سرمایه افزایش یافته است. امروز شنبه نیز فرابورس شاهد گشایش نماد بیمه سامان خواهد بود. در همین رابطه نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه طبق قانون همه شرکت‌های بیمه باید وارد بازار سهام شوند، گفت: برای بهبود وضعیت شرکت‌های بیمه باید برخی قوانین اصلاح شود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس در مورد ورود شرکت‌های بیمه به بورس اظهار کرد: طبق قانون توسعه ابزارهای مالی مصوب سال ۸۸ تمام شرکت‌هایی که نهاد مالی محسوب می‌شوند همانند شرکت‌های تامین سرمایه، بیمه و کارگزاری‌ها باید حتما تایید سازمان بورس را بگیرند.

عضو شورای عالی بورس گفت: همچنین فرآیند عرضه و تقاضای شرکت‌های مذکور نیز باید روی تابلوی بورس صورت گیرد. در واقع شرکت‌هایی که تازه تاسیس هستند به بازار اولیه می‌روند و شرکت‌هایی که چند سال از فعالیت آنها می‌گذرد و استانداردهای لازم را دارند روی تابلوی اصلی بورس قرار می‌گیرند. بنابراین طبق این قانون همه نهادهای مالی قطعا باید وارد بورس شوند.

وی در مورد استقبال خریداران از سهام شرکت‌های بیمه تصریح کرد: خریداران همیشه به دنبال بازده هستند و بیمه صنعتی است که نرخ بازده متناسب با خود را دارد و اگر شرکت بیمه‌ای نرخ بازده مناسبی داشته باشد حتما با استقبال مواجه خواهد شد.

با گشایش نماد بیمه سامان، سرانجام معاملات این شرکت بیمه‌ای ۲۸۰ میلیارد ریالی از امروز در بازار اول فرابورس ثبت می‌شود.

با پذیرش شرکت بیمه سامان از سوی هیات پذیرش فرابورس در دی ماه سال گذشته، بیمه سامان به عنوان سی و پنجمین شرکت در بازار اول و در گروه بیمه و صندوق‌های بازنشستگی به جز تامین اجتماعی فعالیت می‌کند و بانک سامان با داشتن مالکیت ۱۰درصدی از بیشترین سهام این شرکت بیمه‌ای برخوردار است.

معامله‌گران همچنین در ۸ روز باقی مانده از تیرماه با ترافیک مجامع مواجه هستند و بیش از ۶۰شرکت مجامع سالانه خود را برگزار می‌کنند که در این میان شرکت‌های بانکی و خودروسازان مهم‌ترین مجامع را به خود اختصاص خواهند داد.

رشد شاخص در سایه تحولات سهام پرپتانسیل

افزون بر این، بازار سرمایه روز چهارشنبه شاهد جو مثبتی بود که در آن شاخص به مدد رشد گروه پتروشیمی و معدنی و فلزی با رشد ۶/۸۰ واحدی همراه شد.

در هفته گذشته بازار سرمایه با گزارش‌های سه ماهه خیره‌کننده از سوی شرکت‌های پتروشیمی مواجه شد. گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های پتروشیمی کرمانشاه، شازند و در نهایت پتروشیمی پردیس موجب شده است تا معامله‌گران توجه ویژه‌ای به وضعیت تاثیر نرخ ارز بر صنایع دارای صادرات معطوف کنند. در آخرین گزارش منتشره در هفته گذشته پتروشیمی پردیس سود سال ۹۱ خود را در گزارش ۶ماهه ۲۳درصد دیگر بالا برد و به ۷هزار و ۸۹۳ ریال رساند تا شش ماهه ۶۰درصد این سود را محقق کند. این گزارش انتظار از هلدینگ نفت و گاز پارسیان را نیز افزایش داده است.

شرکت پتروشیمی شازند که پیش از این خبر تعدیل مثبتش را در گزارشی جداگانه به بازار اعلام کرده بود، در انتهای هفته گذشته گزارش ۳ ماهه خود را نیز منتشر کرد که در این گزارش شرکت سود سال ۹۱ خود را با تعدیل مثبت ۳۱درصدی اعلام کرد.

به گزارش بورس۲۴، بدین ترتیب شازند که برای سال ۹۱ به ازای هر سهم ۹۵۳ ریال سود پیش بینی کرده بود، با این تعدیل مثبت سود خود را تا سطوح ۱۲۵۴ ریال به ازای هر سهم افزایش داد و در عملکرد ۳ ماهه موفق به پوشش ۲۹ درصدی بودجه خود شده است.

در همین حال دامنه تاثیر دلار بر شرکت‌های بورسی به پتروشیمی‌ها محدود نبوده و صنایع شیمیایی و فلزی و معدنی نیز در روزهای آینده این تاثیر را در گزارش‌های خود منعکس خواهند کرد. در گروه شیمیایی صنایع شیمیایی ایران با تعدیل سود سال ۹۱ خود به میزان ۱۸درصدی سود هر سهم خود را ۶هزار و ۲۸۰ریال اعلام کرد که در سه ماهه ۳۰درصد آنرا پوشش داده است.

کارشناسان بازار انتظار دارند تاثیر دلار در شرکت‌های دارای صادرات همچنان در طول سال جاری ادامه داشته باشد چرا که برخی از شرکت‌ها به دلیل احتیاط از اعمال کامل تاثیر دلار بر کل عملکرد سال جاری خودداری کرده و تنها در زمان تحقق درآمد اقدام به شناسایی آن می‌کنند. در گروه پتروشیمی انتظار میرود بازگشایی نماد پتروشیمی پردیس با استقبال معامله‌گران همراه شود.

در گروه پتروشیمی «شصفها» نیز در انتهای هفته در مجمع سالانه خود به تقسیم سه هزار ریالی به ازای هر سهم رای داد. این شرکت همچنان البته در‌گیر اختلاف مالی با پالایشگاه اصفهان است و این پالایشگاه در اقدامی یک جانبه تحویل خوراک به این مجتمع پتروشیمی را متوقف کرده است.

آرین قابل احیا نیست

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه بانکی شاهد مصاحبه معاون نظارتی بانک مرکزی در مورد بانک آرین بودند. به گفته معاون نظارتی بانک مرکزی مجوز بانک آرین ابطال شده و وقتی شورای پول و اعتبار مجوز بانکی را ابطال می‌کند، آن مصوبه دیگر قابل برگشت و تغییر نیست.

ابراهیم درویشی در گفت‌وگو با فارس در مورد سرنوشت بانک آرین اظهار کرد: مجوز تاسیس این بانک با مصوبه شورای پول و اعتبار به علت اینکه سرمایه لازم را از محل تسهیلات دریافتی از سایر بانک‌ها تامین کرده بود، ابطال شد.

وی تاکید کرد: بانک یا موسسه‌ای به نام بانک آرین وجود ندارد؛ وقتی شورای پول و اعتبار مجوز بانکی را ابطال می‌کند، آن مصوبه دیگر قابل برگشت و تغییر نیست.

وی تصریح کرد: سرمایه اولیه برای تاسیس بانک‌ها باید از محل آورده‌ هیات‌ موسس باشد و بقیه را از طریق پذیره‌نویسی به دست آورد. در این گروه معامله‌گران در هفته گذشته شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد سال ۹۰ برخی از مهم‌ترین‌ بانک‌های کشور از جمله دو بانک ملت و صادرات بودند. بانک صادرات در گزارش حسابرسی خود ادامه مباحث در مورد پرونده منصور آریا را شاهد بود که با توجه به شکایت بانک‌های تنزیل کننده اعتبارات اسنادی بانک صادرات امکان تغییرات شدید در صورت‌های مالی این بانک پس از صدور احکام نهایی دادگاه وجود دارد. در گروه بانکی مدیرعامل سرمایه‌گذاری سایپا جزئیات عرضه بلوک ۹/۴ درصدی بانک پارسیان را که امروز در بورس عرضه خواهد شد اعلام کرد.

عیسی حسین‌پناه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ارسال نامه مربوط به فروش درصدی از سهام بانک پارسیان به سازمان بورس که هفته گذشته منتشر شد، اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با مسوولان‌ سازمان و شرکت بورس مقرر شده امروز شنبه ۹/۴ درصد از سهام بانک پارسیان متعلق به سرمایه‌گذاری سایپا در بازار اول معاملات عرضه شود.

وی ادامه داد: این بلوک شامل ۶۵۰ میلیون سهم بوده که به قیمت پایه هر سهم ۴۵۰ تومان آگهی شده است. شرایط این عرضه هم به صورت ۲۰ درصد نقد تا شهریور ماه و باقی اقساط ۶ ماهه تا حدود ۵/۲ سال آینده خواهد بود این مقام مسوول‌ هدف از این عرضه را تسویه حساب با مجموعه گروه بهمن به نمایندگی از کنسرسیوم خریدار درصدی از سهام سایپا اعلام کرد.

بازگشت سایپا به تامین اجتماعی

در همین حال پس آنکه در ابتدای هفته گذشته تامین اجتماعی نتوانست بلوک بازپس گرفته شده شرکت سایپا را به قیمت بالاتری از تابلو به فروش برساند، این بلوک نزدیک به ۴درصد روز چهارشنبه به قیمت تابلو توسط تامین اجتماعی باردیگر تملک شد تا کلاف بدهکاری گروه سایپا ناشی از خرید سهام این شرکت از تامین اجتماعی و گروه بهمن پیچیده‌تر شود.

مجموعه سایپا ماه گذشته و پس از بازپس‌گیری سهام سایپا توسط گروه بهمن، اقدام به واگذاری بخشی از سهام خود در شرکت‌های ملی مس، رایان سایپا و فولاد مبارکه به گروه بهمن کرد تا سهام سایپا را باز پس گیرد. انتظار می‌رود روزهای آینده بخش‌های دیگر از دارایی‌های سایپا به تامین اجتماعی جهت بازگرداندن ۴درصد سهام مصادره شده اخیر واگذار شود.

در گروه بانکی بانک سامان با برگزاری مجمع سالانه خود شاهد تقسیم سود ۶تومانی بود. به گزارش بورس۲۴، بانک سامان احتمالا به زودی در فرابورس به روی تابلو خواهد رفت.

در این مجمع اعلام شد که مجوز افزایش سرمایه بانک در روز قبل از مجمع از بانک مرکزی اخذ شد که این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است و با وجود این اقدام، سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی بانک سامان به ۶۵۸ میلیارد تومان خواهد رسید.

رفت و برگشت بی‌معنی «شراز»

در گروه تصفیه نفت روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد توقف و بازگشایی نماد پالایشگاه شیراز بودند. توقف نماد پالایشگاه شیراز موجب انتشار شایعاتی در مورد تعدیل منفی شرکت بود. انتشار برخی اطلاعات از پالایشگاه شیراز که با خطاهای محاسباتی همراه بود نیز موجب تقویت این گمانه‌زنی شد، اما ساعتی بعد نماد با اصلاح اطلاعات منتشره بدون گشایش دامنه نوسان بازگشایی شد، تا همچنان صف خرید این نماد ادامه یابد.

براساس آخرین اطلاعیه منتشره در صورت‌های مالی حسابرسی نشده و براساس آخرین اعلامیه‌های دریافتی از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سود شرکت در سال ۹۰ مبلغ ۵۳۳ ریال اعلام شده است.

در گروه تصفیه نفت اعلام شده است که تولید زودهنگام میدان‌های سروستان و سعادت آباد به میزان روزانه ۱۵ هزار بشکه به زودی آغاز و بخشی از خوراک مورد نیاز پالایشگاه شیراز از این میدان‌ها تامین می‌شود. در گروه تصفیه نفت معامله‌گران در هفته گذشته شاهد انتشار اطلاعیه عرضه سهام مدیریتی سرمایه‌گذاری نفت از سوی شرکت ری سامان بودند. این بلوک ۳۵درصدی سرمایه‌گذاری نفت را کارگزاری بانک تات در قیمت پایه یک هزار و ۹۲۷ ریال عرضه خواهد کرد.

در صورت معامله این بلوک سرمایه‌گذاری نفت از مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره)خارج خواهد شد. سرمایه‌گذاری نفت همواره با رقابت‌های سهامداری میان سهامدار قبلی مجموعه ری سامان (آستان مقدس حضرت عبدالعظیم س) و تامین اجتماعی مواجه بوده است.

در گروه فلزی شرکت فولاد خراسان که برای سال ۹۱ سود ۳۵۳ ریالی به ازای هر سهم اعلام کرده است، در عملکرد ۳ ماهه خود موفق به پوشش سود ۱۷۸ ریالی معادل ۵۰ درصد از کل بودجه خود شده است. رشد بهای‌ میلگرد در کشور زمینه ساز رشد سود‌آوری شرکت‌های فولادی شده است.

در گروه خودرویی شرکت زامیاد در مجمع سالانه خود به تقسیم ۳۰ ریالی معادل کل سود خود رای داد.

در گروه انفورماتیک ترکیب هیات‌مدیره شرکت داده‌پردازی ایران در هفته گذشته با حضور نماینده‌ای از بازار سرمایه تغییر کرده است. برخی منابع از احتمال تغییر مدیرعامل داده‌پردازی و انعقاد قراردادهای جدیدی در این شرکت خبر می‌دهند.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ۸/۹۱ میلیارد تومان سهام در بازار معامله شد که بخش عمده ۷/۴۲ درصدی آن‌را معامله ۲۸۹میلیون سهم سایپا تشکیل داد. از ۱۹۲نمادی که روز چهارشنبه به روی تابلو رفتند ۸۴نماد با کاهش قیمت و ۱۰۱ نماد با رشد ارزش همراه شدند.

با این کارنامه البته وضعیت بازار در کل هفته تغییر جدی را پیدا نکرده و شاخص در کل هفته ۲/۰ درصد عقب‌نشینی کرد.