گروه بورس - مجید اسکندری: کارگزاران بورس اوراق بهادار، در حالی فروردین‌ماه را با انجام خرید و فروش‌هایی معادل ۵۱۰۴ میلیارد و ۵۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در ۵۲۷ هزار و ۳۱۰ دفعه به پایان می‌رساندند که این میزان شامل معاملات عمده و خرد و بلوک بود. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در فروردین‌ماه سال‌جاری ۸۷ کارگزار بورس به انجام دادوستد در این بازار پرداختند که در این میان کارگزاری خبرگان سهام با مجموع خرید و فروش ۴۷۷۷ میلیارد و ۶۷۶ میلیون ریال رتبه اول از لحاظ ارزش معاملات کسب کرد. یادآور می‌شود مبلغ ۱۹۷۸ میلیارد و ۲۹ میلیون ریال از این میزان شامل معاملات خرد و بلوک و ۲۷۹۹ میلیارد و ۶۴۸ میلیون ریال آن شامل معاملات عمده بود.

خبرگان سهام توانست در فروردین‌ماه ۳۶/۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار را به خود اختصاص دهد.

پس از این شرکت، کارگزاری مفید با برخورداری از ارزش‌ معاملات ۳۴۲۸ میلیارد و ۵۰۱ میلیون ریال رتبه دوم را کسب کرد. سهم این شرکت از کل ارزش معاملات بازار معادل ۷۲/۶ درصد بود.

براساس اطلاعات موجود رتبه سوم ارزش معاملات در بین ۸۷ شرکت کارگزاری به شرکت کارگزاری کاسپین مهر ایرانیان تعلق گرفت.

این شرکت توانست در دوره مورد گزارش با انجام ۸۷۱۲ معامله خرد و بلوک، به ارزش معاملات ۲۳۵۸ میلیارد و ۴۲۱ میلیون ریال دست یابد و ۶۲/۴ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دهد.

کارگزاری ساوآفرین و کارگزاری آگاه نیز رتبه‌های چهارم و پنجم را از لحاظ ارزش معاملات کسب کردند.

ارزش معاملات این دو شرکت در فروردین‌ماه به ترتیب ۱۶۲۵ میلیارد و ۷۳۲ میلیون ریال و ۱۵۵۹ میلیارد و ۸۳۷ میلیون ریال اعلام شده و سهم هر کدام از آنها از کل ارزش معاملات بازار به ترتیب ۱۸/۳ درصد و ۰۶/۳ درصد بوده است.

در این میان شرکت کارگزاری جهان سهم کمترین ارزش معاملات را کسب کرد. این شرکت با انجام تنها ۳۷۲ معامله توانست ارزش معاملات خود را به ۲۸ میلیارد و ۴۲۲ میلیون ریال برساند که معادل ۰۶/۰ درصد از کل ارزش معاملات محسوب می‌شود.

شرکت بورس اوراق بهادار تهران همچنین خلاصه معاملات کارگزاران بورس بر اساس ارزش معاملات خرد و بلوک را منتشر کرد.

بر این اساس، شرکت کارگزاری مفید بیشترین ارزش معاملات خرد و بلوک را در میان ۸۷ شرکت کارگزاری به خود اختصاص داده است.

ارزش معاملات خرد و بلوک این شرکت ۳۴۲۸ میلیارد و ۵۰۱ میلیون ریال بوده است که این میزان معادل ۱۱/۷ درصد از کل معاملات خرد و بلوک انجام شده بازار است.

پس از کارگزاری مفید، شرکت کارگزاری کاسپین مهر ایرانیان با ارزش معاملات خرد و بلوک ۲۳۵۸ میلیارد و ۴۲۱ میلیون ریال و کسب سهم ۸۹/۴ درصدی از کل معاملات خرد و بلوک بازار در پله دوم ایستاد.

رتبه سوم ارزش معاملات خرد و بلوک نیز به شرکت کارگزاری خبرگان سهام رسید.

اوراق معاملات خرد و بلوک این شرکت مبلغ ۴۷۷۷ میلیارد و ۶۷۶ میلیون ریال و سهم آن از کل معاملات خرد و بلوک بازار ۳۶/۹ درصد بود.

شرکت‌های کارگزاری آگاه و بانک کشاورزی نیز رتبه چهارم و پنجم را از لحاظ متغیر یادشده به خود اختصاص دادند. ارزش معاملات خرد و بلوک این دو شرکت به ترتیب ۱۶۲۵ میلیارد و ۷۳۲ میلیون ریال و ۱۵۵۹ میلیارد و ۸۳۷ میلیون ریال بود که این میزان معادل ۱۸/۳ و ۰۶/۳ درصد کل معاملات خرد و بلوک بازار است.

از سوی دیگر شرکت کارگزاری جهان سهم رتبه آخر را در بین ۸۷ کارگزار از لحاظ ارزش معاملات خرد و بلوک کسب کرد که مبلغ ۲۸ میلیارد و ۴۲۲ میلیون ریال و معادل ۰۶/۰ درصد از کل معاملات خرد و بلوک بازار است.