اساسنامه «صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارز» تصویب شد

سنا - معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ارزی در هیات‌مدیره این سازمان خبر داد. دکتر قاسم محسنی با بیان این مطلب افزود: فعالیت این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری در اسناد تعهد پرداخت بانکی مبتنی بر اعتبارات اسنادی گشایش‌شده یا تایید شده توسط بانک‌های ایرانی، صکوک ارزی منتشرشده توسط دولت یا ناشران ایرانی و سپرده سرمایه‌گذاری ارزی در بانک‌های کشور است.

وی خاطر نشان کرد: البته اهم فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دارایی ارزی در دو بخش نخست خواهد بود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک و بزرگ تنها در سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در اوراق بهادار با درآمد ثابت(صکوک)، اوراق مشارکت و سپرده بانکی، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: صندوق‌هایی نظیر انواع سرمایه‌گذاری مختلط نیز به طور تقریبا مساوی در سهام و اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری در دارایی ارزی در اسناد تعهد پرداخت بانکی مبتنی بر اعتبارات اسنادی گشایش شده توسط بانک‌های ایرانی، صکوک ارزی دولت یا ناشران ایرانی و سپرده سرمایه‌گذاری ارزی در بانک‌های کشور است.

دکتر محسنی درباره نحوه محاسبه ارزش خالص دارایی (NAV) صندوق سرمایه‌گذاری در دارایی ارزی گفت: محاسبه NAV این صندوق‌ها بر اساس ارزش روز دارایی‌های آنها خواهد بود و با توجه به اینکه دارایی‌های این صندوق‌ها دارای سررسید است، باید نرخ تنزیل مناسبی برای محاسبه ارزش روز آنها انتخاب شود.

وی ادامه داد: رویه تعیین نرخ تنزیل و انتخاب دارایی‌ها توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ارزی باید نزد سازمان بورس به ثبت برسد تا بر اساس آن، نرخ تنزیل تعیین و ارزش روز دارایی‌های صندوق محاسبه شود. معاون سازمان بورس درباره مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ارزی در مقایسه با سرمایه‌گذاری در ارز افزود: با توجه به اینکه دارایی‌های این صندوق ارزی خواهد بود، نوسانات نرخ ارز نیز تاثیر بسزایی در ارزش خالص دارایی‌های آن خواهد داشت.

دکتر محسنی اضافه کرد: اگر افرادی قصد دارند تا با سرمایه‌گذاری در ارز به انتفاع برسند، می‌توانند در صندوق‌های فوق سرمایه‌گذاری کنند تا از نرخ سود بیشتری بهره ببرند.

وی گفت: اگر این صندوق‌ها در بورس پذیرفته شوند، افراد می‌توانند از مکانیزم بورس برای خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

معاون سازمان بورس با بیان اینکه نگهداری واحدهای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به دلیل با نام بودن راحت و کم هزینه است، افزود: این اوراق ریسک سرقت ندارند؛ زیرا در صورت مفقود شدن، اطلاعات سرمایه‌گذاران در نرم‌افزار صندوق یا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی موجود است.

دکتر محسنی با بیان اینکه دو شرکت تامین سرمایه درخواست‌های خود برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ارزی به سازمان بورس ارائه داده‌اند، افزود: به طور حتم با راه‌اندازی و استقبال سرمایه‌گذاران، می‌توان انتظار داشت که این صندوق‌ها، رشد مطلوبی از نظر ارزش و تعداد در آینده نزدیک کسب کنند.