فرصت‌های تامین مالی در بورس معرفی می‌شود

گروه بورس - علیرضا باغانی: معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار بورس اوراق بهادار تهران از توزیع ۱۰ هزار میلیارد تومان سود نقدی در مجامع شرکت‌های بورسی در سال ۹۰ خبر داد. علی سنگینیان که در آستانه برگزاری همایش تخصصی فرصت‌های تامین مالی برای شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس با دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، با اشاره به حجم تقسیم سود نقدی در مجامع سال ۸۹ شرکت‌ها افزود: در سال گذشته شرکت‌های بورسی در شرایطی چنین سودی تقسیم کردند که تنها ۵ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه دادند، یعنی خروجی شرکت‌ها از ورودی آنها بیشتر بوده است.این مقام مسوول کارکرد اصلی بورس در کشور را تامین مالی ذکر کرد و افزود: در دنیا شرکت‌های بورسی با افزایش سرمایه و انتشار اوراق مشارکت تامین مالی خود را انجام می‌دهند، در حالی که این کارکرد در ایران به خوبی استفاده نشده و به طور معمول سیاست سهامداران عمده شرکت‌ها، تقسیم سود نقدی بالا است.وی عدم استفاده از کارکرد تامین مالی را دلایل کوچک ماندن برخی از شرکت‌ها ذکر کرد و افزود: شماری از شرکت‌های بورسی از کارکرد بورس برای تامین مالی استفاده نکرده‌اند و همچنان کوچک مانده‌اند.

معاون بورس با بیان این که در ۵ سال اخیر روند توزیع سود شرکت‌ها ۶ برابر شده است، گفت: شرکت‌های بورسی در حالی که می‌توانستند از محل سود انباشته افزایش سرمایه دهند، ۷۰ تا ۸۰ درصد از این شرکت‌ها سود خود را توزیع کرده‌اند و این موضوع باعث شده که به طور معمول شرکت‌ها منابع مالی خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به عدم تمایل شرکت‌ها به بزرگ شدن و افزایش سرمایه گفت: این اتفاق موجب می‌شود که همگام با بزرگ شدن بورس به لحاظ ارزش، شرکت‌هایی که افزایش سرمایه نداده و تامین مالی نمی‌کنند، به حاشیه رفته و در عمل در بورس و معاملات و در واقع تاثیرگذاری در بازار کم‌رنگ ظاهر شوند.

وی نسبت ارزش بازار به سرمایه‌ شرکت‌ها در بورس را ۴ مرتبه ذکر کرد و گفت: در شرایطی که ارزش بازار در حال حاضر ۱۲۷ هزار میلیارد تومان است، ارزش اسمی بازار ۳۲ هزار میلیارد تومان است که در واقع نسبت این متغیر ۴ مرتبه است، در حالی که در دنیا استاندارد این نسبت ۲ مرتبه است و این موضوع نشان می‌دهد که در بورس‌ ما تامین‌مالی از طریق افزایش سرمایه به میزان خوبی انجام نشده است.علی سنگینیان با بیان اینکه ابزارهای بدهی کنونی بهترین شرایط را برای بزرگ شدن بورس فراهم کرده است، گفت: اگر بازار سرمایه بزرگ می‌خواهیم راهش این است که شرکت‌های سهامی موجود، بزرگ شوند و از راهکار افزایش سرمایه برای تامین مالی استفاده کنند. افزون‌بر این استفاده از اوراق صکوک و ابزار بدهی فرصت خوبی را برای تامین مالی در کشور ایجاد کرده است.

این مقام مسوول در شرکت بورس به برگزاری همایشی برای معرفی فرصت‌های تامین مالی بورس اشاره کرد و افزود: همایش تخصصی فرصت‌های تامین مالی برای ناشران پذیرفته شده، ۵ اردیبهشت‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش، آشنایی با سیاست‌های جدید دولت برای تقویت نقش بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی و همچنین معرفی ظرفیت‌های جدید ایجادشده در بورس تهران برای انتشار اوراق مشارکت، صکوک و افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در پی رشد بازار و فراهم آمدن زیرساخت‌های فنی و مقرراتی است. سنگینیان گفت: در این همایش، وزیر امور اقتصادی و دارایی، برنامه‌های دولت برای توسعه نظام تامین مالی را معرفی کرده و سپس رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، به فرصت‌های جدید ایجاد شده در بازار سرمایه و برنامه‌های سازمان بورس و بورس تهران برای تقویت نقش بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند.

افزون‌بر این، در بخش دوم همایش نیز که بیشتر جنبه تخصصی و آموزشی دارد، مدیران شرکت‌های تامین سرمایه، سازمان بورس، بورس تهران و فرابورس، تجارب، رویه‌ها و مقررات مربوط به اخذ مجوز افزایش سرمایه و همچنین انتشار و معاملات دست دوم اوراق مشارکت و صکوک در بورس تهران و فرابورس را مورد بررسی قرار داده و با شرکت‌کنندگان همایش در مورد استفاده مناسب از فرصت‌های ایجاد شده و مشکلات و محدودیت‌های احتمالی همفکری می‌کنند.