معامله قریب‌الوقوع «بورس» در بازار سرمایه

عکس:‌نگار متین‌نیا

گروه بورس - علیرضا باغانی: معاون پشتیبانی شرکت بورس اوراق بهادار تهران از قطعی شدن ورود نهاد اجرایی بازار سرمایه به بورس یا فرابورس در سال‌جاری خبر داد. احمد جاویدی که با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌گفت؛ با اشاره به درخواست پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران در بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه شرکت بورس مجری عملیات بازار محسوب می‌شود، از این رو سازمان بورس باید با عرضه سهم آن در بورس یا فرابورس موافقت کند که البته نظر سازمان بورس در این زمینه مثبت است و شرایط عرضه سهام در بازار بورس یا فرابورس در حال بررسی است. وی در پاسخ به این سوال که چرا عرضه سهام شرکت بورس در فرابورس در حال بررسی است؟ گفت: با توجه به اینکه شرکت بورس مجری عملیات بورس است، یک نظریه این است که سهام آن بهتر است در فرابورس معامله شود.

این مقام مسوول در شرکت بورس با اشاره به مشکل بودن معاملات سهام شرکت بورس در بازار غیررسمی گفت: شرکت بورس بیش از ۶ هزار سهامدار حقیقی و حقوقی دارد و آمار سهامداران شرکت در سال ۸۹ در مقایسه با سال ۸۸ از جابه‌جایی سهام شرکت بین ۱۰۰ سهامدار حکایت دارد که البته به دلیل عدم پذیرش شرکت در بازار مشخص، معامله سهام این شرکت به ناچار در ساختمان مرکزی بورس و از طریق امور سهام شرکت انجام می‌شد، ولی با ورود شرکت به بازارهای بورس و فرابورس، معامله سهام شرکت با قیمت شفاف و در شرایط رسمی انجام خواهد شد.

جاویدی در برابر این سوال که از آنجا که سقف مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی در شرکت بورس ۵/۲ درصد تعیین شده، آیا ورود به بورس این شرکت، ترکیب سهامداری را به هم نمی‌ریزد، گفت: در حال حاضر ۲۷ درصد از سهام شرکت بورس در اختیار حقیقی‌ها و به صورت شناور آزاد است و مابقی سهام نیز با تعیین سقف ۵/۲ درصد در اختیار اشخاص حقوقی است، از این رو ترکیب سهامداران فعلی مشخص است و برای کنترل ترکیب سهامداران نیز نرم‌افزار خاصی طراحی شده که در زمان ورود به بورس یا فرابورس شرکت، این کنترل‌ها تشدید خواهد شد، ضمن اینکه درخصوص بانک‌های پذیرفته‌شده در بورس نیز از سوی بانک مرکزی محدودیت مالکیت تا ۱۰ درصد تعیین شده است و با توجه به کنترل‌های لازم، مشکلی هم از این بابت ایجاد نشده است.

وی آخرین قیمت معامله‌شده سهام شرکت بورس با سرمایه ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را بیش از ۲۰۰ تومان ذکر کرد و افزود: در حال حاضر با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه، سهم شرکت‌های سهامی عام که شرکت بورس هم جزئی از آن است باید از طریق بورس و فرابورس معامله شود، بر این اساس امسال به طور قطع برای شفاف شدن قیمت شرکت و امکان معامله سهام، شرکت بورس اوراق بهادار تهران وارد یکی از دو بازار بورس و فرابورس ایران خواهد شد.

معاون پشتیبانی بورس در ادامه از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت در سیزدهم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری خبر داد و افزود: صورت‌های مالی شرکت در حال نهایی شدن است و به محض نهایی شدن حساب‌ها، سهامداران شرکت به مجمع دعوت می‌شوند.

وی از افزایش درآمد شرکت بورس به‌رغم کاهش ۴۰ درصدی کارمزدها خبر داد و افزود: کارمزد شرکت بورس از معاملات سهام از ۱۴ ده هزارم در تیرماه ۸۹ به ۸ ده هزارم کاهش یافت، اما به‌رغم کاهش این منبع درآمدی، سود شرکت برای هر سهم در سال ۸۹، ۳۸۰ ریال اعلام شد که احتمال افزایش آن با نهایی شدن حساب‌ها بعید نیست. وی گفت: همزمان با برگزاری مجمع سالانه، ۳۰ درصد افزایش سرمایه باقیمانده از محل سود انباشته عملی خواهد شد، بدان معنی که بخشی از سود به افزایش سرمایه اختصاص می‌یابد و سرمایه شرکت بورس از ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۳۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که در سال گذشته سرمایه شرکت بورس با ۷۰ درصد افزایش از ۱۵ میلیارد تومان به ۲۵میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود.

معاون پشتیبانی بورس اوراق بهادار تهران درباره آخرین وضعیت زمین خریداری شده توسط بورس در شمال تهران گفت: برای زمین سعادت‌آباد در حال دریافت افزایش مجوز هستیم، تا بر این اساس تعداد طبقات شرکت بورس از ۶طبقه به ۱۲ طبقه افزایش یابد و ۶ طبقه هم به زیرزمین اختصاص داده شود.

وی گفت: شرکت بورس در حال بررسی دو نوع تکنولوژی برای ساخت زمین سعادت‌آباد است که بعد از اخذ مجوز افزایش طبقات از کمیسیون ماده ۵، از یکی از دو نوع تکنولوژی ۱۲ ماهه و ۲۴ ماهه برای ساخت این زمین استفاده خواهد شد. افزون‌بر این، شرکت بورس در حال بررسی ایجاد فضای مناسب برای دیتاسنتر است تا اطلاعات سهامداران و در واقع اطلاعات عملیات بازار در نقطه امنی نگهداری شود. این مقام مسوول در شرکت بورس درباره اعلام پیش‌بینی سود سال ۹۰ شرکت نیز گفت: EPS سال ۹۰ شرکت‌ بورس در همان محدوده سال قبل به زودی و با تایید سازمان بورس اعلام خواهد شد. وی با اشاره به تحولات پیش روی شرکت بورس گفت: در مجمع عادی سالانه شرکت که در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، خبرهای خوشی برای سهامداران شرکت بورس اعلام می‌شود.