ایجاد تابلوی ارزی در بورس کالا به جای فعالیت در فارکس

فارس - یک کارشناس ارشد بین‌المللی بازار سرمایه از اقدام سازمان بورس در غیرقانونی اعلام کردن فعالیت ایرانیان در فارکس دفاع کرد و لزوم اخذ مجوز فعالیت و نظارت بانک مرکزی را در این زمینه یادآور شد. شاهین شایان آرانی در رابطه با تصمیم اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در غیر قانونی اعلام کردن فعالیت بازار بین‌المللی ارز (فارکس) در ایران اظهار داشت: به دلیل نبود نظارت بانک مرکزی بر معاملات ارزهای بین‌المللی و نداشتن مجوز فعالیت کارگزاران یا نمایندگان آنها در کشور، معاملات فارکس در ایران خلاف است.

وی با بیان اینکه در همه کشور‌ها بازار ارز توسط بانک مرکزی نظارت می‌شود، ادامه داد: ذات معاملات ارز باید توسط بانک مرکزی کنترل شود اما اگر فضایی ایجاد شود که در آن به طور متمرکز سهام یا دیگر اوراق بهادار توسط اشخاصی داد و ستد شود، به مجوز شورای عالی بورس و نظارت سازمان بورس نیاز دارد. در غیر این صورت انجام هر‌گونه فعالیت در حوزه ارزهای بین‌المللی بدون نظارت بانک مرکزی و مجوز شورای عالی بورس خلاف قانون است. شایان آرانی افزود: در همه کشورها هم هر گونه فعالیت در بازار ارز به اخذ مجوزهای لازم و نظارت بانک مرکزی نیاز دارد، اما در ایران به دلیل خلاء قانونی، برخی اقدام به فعالیت ارزی در بازارهای بین‌المللی می‌کردند. در این میان برخی هم در قالب شرکت‌های هرمی اقدام به فریب سرمایه‌گذاران می‌کردند که این نوع فعالیت از جنبه شرعی، قانونی و علمی، خلاف است.

به گفته وی بازار فارکس در همه جای دنیا از جمله آمریکا بازاری برای سرمایه‌گذاران عمده و حرفه‌ای و با حداقل معامله ۲۰ هزار دلاری است، اما در ایران، فعالان با هزار دلار اقدام به معامله ارزها آن هم نه به طور مستقیم و در غیاب کارگزاران معتمد بین‌المللی می‌کنند که در بیشتر موارد هم با ضرر و زیان و سوء استفاده مواجه می‌شوند، بنابراین اقدام سازمان بورس در غیرقانونی اعلام کردن فارکس درست است.

این کارشناس ارشد در برابر این سوال که با این اوصاف آیا معاملات ارز بانک‌های دولتی و خصوصی کشور هم به مجوز شورای عالی بورس نیاز دارد و آیا بانک مرکزی به این نوع معاملات بانک‌ها هم نظارت دارد؟ پاسخ داد: بانک‌های داخلی به دلیل تحت نظارت بودن از سوی بانک مرکزی و لزوم ارائه خدمات ارزی به مشتریان می‌توانند اقدام به معاملات ارزی کنند اما اگر همین بانک‌ها اقدام به ارائه خدمات خرید و فروش ارزهای بین‌المللی به مشتریان کنند، باید از بانک مرکزی مجوز داشته باشند.

شایان آرانی در خصوص تکلیف سرمایه‌گذاران ایرانی مایل به فعالیت در بازار ارز بین‌المللی، توضیح داد: سازمان بورس با به‌کارگیری تمهیدات و ایجاد ساز و کار و تدوین مقررات لازم می‌تواند در یکی از بورس‌های کشور به‌خصوص بورس کالا اقدام به راه اندازی تابلوی ارزی کنند تا امکان استفاده درست و نظام‌مند از بازار فارکس وجود داشته باشد.

وی گفت: واقعیت این است که سوء استفاده عده‌ای که به راحتی از امکانات بازاری مانند بازار بین‌المللی در جهت اهداف شخصی استفاده و فضای آن را تخریب می‌کنند، نباید منجر به تعطیلی کامل آن شود، زیرا این بازار سال‌ها است که در همه کشور‌ها تحت ضوابط و قوانین خاصی فعالیت می‌کند.