گارو هوانسیان فر *

مخاطبین این مقاله کمک حسابرسان و کارآموزها هستند. سعی می‌کنم که نوشته‌های خود را برای کلیه سطوح کارکنان در موسسات حسابرسی معتبر، البته به جز شرکای این موسسات، بنویسم؛ بنابراین مخاطبین مقالات من همیشه فرق می‌کنند و در اول هر مقاله نوع مخاطبین را عنوان می‌کنم تا اگر کسانی در رده مخاطبین قرار نمی گیرند و در نتیجه مایل نیستند که کل مقاله را مطالعه کنند، از همان سطر اول، مطالعه مقاله را متوقف کنند. در هر حال، خواندن این مقاله و مقالات دیگر که مخاطبین این مقاله یا سایر مقالات نیستند، هیچگونه منعی ندارد.

تهیه کار برگ‌های حسابرسی در کارهای حسابرسی از اهمیت بسیار برخوردار است. اصولا هر کاری که در حسابرسی انجام می‌گیرد یا هر صحبتی که در مورد حساب‌ها و سایر موارد مربوط به حسابرسی وجود دارد، باید در کار برگ‌های حسابرسی منعکس شود و در مواردی که صحبت‌های شفاهی اشخاص در کار برگ‌ها قید می‌شود، حتما باید عنوان شود که موارد صحبت‌های شفاهی آقای/ خانم .... در تاریخ ........... در مورد ....است.

همه موارد رسیدگی باید در کاربرگ‌های حسابرسی منعکس شود. اگر کاری انجام شده ولی در کاربرگ‌های حسابرسی منعکس نشده و نتایج بدست آمده به طور کامل شرح داده نشده، از نظر من این بدان معنا است که آن کار انجام نگرفته است.

یعنی تحت هیچ شرایطی آن کار انجام نشده و در هیچ محکمه‌ای هم از نظر هیچ کس قابل قبول نیست که آن کار حسابرسی انجام شده است. کاربرگ‌های اضافی هم نباید دور انداخت. یک قسمت از پرونده حسابرسی باید به کار برگ‌های باطله اختصاص داد. بعضی مواقع اتفاق می‌افتد که به یک موردی که در کاربرگ‌های اضافی و باطله نوشته شده، نیاز پیدا می‌شود.

بدیهی است که در هر کاربرگ حسابرسی، نتیجه رسیدگی باید درج شود که از کار حسابرسی انجام شده چه نتیجه‌ای گرفته شده است.

کاربرگ‌های حسابرسی باید بسیار واضح، روشن، خوش خط (خوانا) بوده، طوری که برای کنترل‌کننده آن خسته‌کننده نباشد.

کار برگ‌های حسابرسی را نباید با مداد نوشت. حتما باید جوهری (منظور خودکار، خودنویس یا روان نویس و...) باشد.

در کاربرگ‌های حسابرسی باید عطف‌های روشن و دقیق به سایر کاربرگ‌ها و اسناد و مدارک داده شود تا هر موردی که در کار برگ حسابرسی درج شده، بتوان به سادگی و بدون اتلاف وقت، به کار برگ یا سند عطف داده شده مراجعه نمود.

یکی از موارد مهم در رابطه با کاربرگ‌ها و اسناد حسابرسی، نگهداری و حفاظت آنها در محل واحد مورد رسیدگی است که آن را به طور دقیق و مفصل در یک مقاله جداگانه‌ای خواهم نوشت. تا زمان نوشتن آن مقاله، از کاربرگ‌های حسابرسی باید محافظت کامل به عمل آید.

* عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان