بلوک یک درصدی دومین شرکت بورس دوباره آگهی شد

گروه بورس - علیرضا باغانی: «مس دوباره به حراج گذاشته شد»، خبری که از آگهی مجدد عرضه بلوک «فملی» توسط سازمان خصوصی‌سازی حکایت دارد. بر اساس آگهی منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد پنج‌شنبه گذشته، سازمان خصوصی‌سازی برای دومین بار بلوک ۲۹/۱ درصدی مس ایران را به وکالت از سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در بورس عرضه خواهد کرد.

مفاد این آگهی حاکی از آن است که روز ۲۵ اسفندماه سال‌جاری، ۷۴ میلیون و ۷۸۷ هزار سهم ملی مس که معادل ۲۹/۱ درصد از سهام شرکت است، با این شرایط که قیمت سهام «فملی» در تابلو در روز قبل از عرضه از مبلغ ۱۲ هزار ریال کمتر نباشد، به حراج گذاشته می‌شود.

اما بلوک «ملی مس» متعلق به معادن و فلزات در شرایطی برای روز ۲۵ اسفندماه در بورس به حراج گذاشته شده که پیش از این نیز سازمان خصوصی‌سازی در آگهی‌ای که در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه منتشر کرده بود، از عرضه دو بلوک فولاد مبارکه و مس ایران متعلق به سه شخصیت حقوقی شامل صندوق بازنشستگی فولاد، معادن و فلزات و ویژن منابع آتیه در هفتم اسفندماه خبر داده بود.

انتشار این آگهی در آن موقع واکنش سهامداران این شرکت‌ها را در پی داشت تا جایی که مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد به دنبال حراج بلوک ۵ درصدی متعلق به این موسسه در فولاد مبارکه با اشاره به طلب ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی صندوق فولاد از دولت گفته بود: در شرایطی که این صندوق از دولت ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طلب دارد، حراج سهام این مجموعه در فولاد مبارکه به دلیل بدهی ۳۸۰ میلیارد تومانی تنها جای تشکر دارد.

محمدرضا شهیدی‌تبار در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد افزوده بود: این صندوق بارها درخواست تهاتر مبلغ یادشده را مطرح کرده است، ولی متاسفانه مسوولان سازمان خصوصی‌سازی تنها با نگاه بخشی به این وظایف نگاه کرده‌اند و در شرایطی که این صندوق برای تامین حقوق بازنشستگان و عیدی پایان سال، دچار مشکل است، اقدام سازمان خصوصی‌سازی در حراج بلوک مالکیتی صندوق فولاد در مس و فولاد در شرایط کنونی فقط جای تشکر دارد.

اما به دنبال این واکنش‌ها، در روز ۷ اسفندماه یعنی تاریخی که برای عرضه سهام فولاد مس توسط خصوصی‌سازی تعیین شده بود، سهامی در بازار عرضه نشد که عملا از منتفی شدن حراج دارایی‌های بدهکاران حکایت داشت.

این در شرایطی بود که نه آگهی لغو این عرضه‌ها منتشر شد و نه اعلام رسمی تعویق این عرضه‌ها به اطلاع عمومی رسید و تنها سیدمهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد فقط به گفتن این جمله بسنده کرد که به دلیل توافقی که با بدهکاران صورت گرفته، سهام این شرکت‌ها به حراج گذاشته نمی‌شود.

در این شرایط یک منبع آگاه با اشاره به حراج دوباره بلوک متعلق به معادن و فلزات در مس ایران گفت: پیش از این با وزارت اقتصاد مذاکراتی در سطح بالا برای منتفی شدن فروش بلوک‌های فولاد مبارکه متعلق به صندوق فولاد و مس ایران متعلق به سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات صورت گرفته بود که در عمل عدم‌حراج سهام این دو شرکت در روز ۷ اسفندماه طبق آگهی، از منتفی شدن حراج دارایی این بدهکاران حکایت داشت.وی افزود: در حال حاضر نیز خصوصی‌سازی عملا از فروش سهام فولاد مبارکه منصرف شده، ولی تنها سهام مس متعلق به معادن و فلزات را به دلیل بدهکاری این مجموعه آگهی کرده است که این حراج هم منتفی خواهد شد.

به گفته این منبع آگاه، منتفی شدن حراج دارایی بدهکاران در بورس نیاز به دستور ویژه از سوی وزیر اقتصاد و مقامات عالی‌رتبه اجرایی دارد.

وی پیش‌بینی کرد: که حراج بلوک ۲۹/۱ درصدی «فملی» نیز دوباره منتفی شود.

با این حال، سازمان خصوصی‌سازی در آگهی جدید منتشر شده اعلام کرده که قیمت ۱۲ هزار ریال، قیمت پایه سهام عرضه‌شده خواهد بود. بدیهی است که بالاترین قیمت پیشنهادی مبنای ثمن معامله‌ قرار می‌گیرد و متقاضیان می‌توانند از تاریخ درج آگهی جهت دریافت معرفی‌نامه بازدید به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند. این در حالی است که قیمت سهام حراج گذاشته شده در نوبت اول بلوک ۸۴/۱ درصدی به قیمت ۱۲۰۵ تومان بود.همچنین در این آگهی عرضه آمده است، نقل‌و‌انتقال سهام در چارچوب قرارداد فی‌مابین انجام خواهد گرفت.

طبق شرایط مزایده، کارگزاران خرید در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که معادل ۳ درصد ارزش سهام موضوع معامله براساس قیمت پایه سهام را به عنوان سپرده شرکت در مزایده بورس، جهت تضمین تعهدات، نقدا یا به صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه واریز یا ارائه کنند.

همچنین چنانچه برنده مزایده ظرف ۱۰ روز کاری از تاریخ برنده شدن در بورس نسبت به پرداخت ثمن نقدی معامله و ارائه اسناد تضمینی اقدام نکند، هیچ گونه ادعایی نسبت به مبلغ سپرده ندارد، لذا سپرده وی پس از کسورات قانونی در اسرع وقت به نفع سازمان خصوصی‌سازی ضبط خواهد شد.

در پایان این آگهی تاکید شده که برای کسب اطلاعات بیشتر، متقاضیان می‌توانند به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند.سازمان خصوصی‌‌سازی روز ۲۷ بهمن‌ماه سال‌جاری دو بلوک متعلق به بدهکاران را برای نخستین‌بار برای فروش آگهی کرده بود.این بلوک‌های عرضه‌شده متعلق به بدهکاران خصوصی‌سازی از جمله سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ویژن منابع آتیه و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد بود.

شرکت‌هایی که پیش از این بلوک‌های دو شرکت ملی صنایع مس و فولاد مبارکه اصفهان را از دولت خریداری کرده بودند، اما نتوانستند اقساط خود را پرداخت کنند، در صورت فروش بلوک ۲۹/۱ درصدی مس متعلق به معادن و فلزات، این شرکت سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تومان سود شناسایی خواهد کرد.