گروه بورس - بازار آتی با معامله 268 قرارداد به ارزش 8 میلیارد و 899 میلیون و 308 هزار ریال معاملات این هفته خود را به پایان برد.

دبیر کمیته راه‌اندازی معاملات آتی با اعلام این مطلب گفت: «فملی» اردیبهشت‌ماه بیشترین تعداد و ارزش معاملات این هفته بورس آتی را به خود اختصاص داد. تاج‌آبادی گفت: بر این اساس «فملی» اردیبهشت‌ماه با معامله ۱۱۴ قرارداد، بیشترین ارزش معاملات این هفته را کسب کرده است.
این در حالی است که در معاملات دیروز «فملی» تنها قرارداد معامله‌شده بورس آتی بود که با معامله 11 قرارداد به ارزش 451 میلیون و 962 هزار ریال با رشد قیمتی، این هفته را پشت‌سر گذاشت. در معاملات دیروز «فملی» اردیبهشت‌ماه با 530 ریال افزایش و «فملی» اسفند با 486 ریال افزایش قیمت روبه‌رو شدند. همچنین «فملی» تیرماه نیز با 10 تقاضای خرید در قیمت 14 هزار ریال مواجه بود.
با شروع معاملات قراردادهای تیر و شهریور ۹۰، قیمت پایه و وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سهام سررسید ماه تیر و شهریور سال ۱۳۹۰ شرکت‌های پتروشیمی خارک، مخابرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، بانک پارسیان، بانک کارآفرین، معدنی و صنعتی چادرملو و سایپا اعلام شد.
قیمت پایه «شخارک» تیرماه مبلغ 16 هزار و 469 ریال، اندازه قرارداد 1700 سهم و وجه تضمین اولیه آن 5 میلیون و 600 هزار ریال تعیین شده است. اندازه قرارداد «اخابر» تیرماه 8500 سهم، قیمت پایه آن 3265 ریال و وجه تضمین اولیه آن 5 میلیون و 600 هزار ریال است. «فولاد» تیرماه به قیمت پایه 2437 ریال، اندازه این قرارداد 10 هزار و 610 ریال و وجه تضمین اولیه آن 5 میلیون و 200 هزار ریال است. «فملی» تیرماه نیز با احتساب پایه 12 هزار و 626 ریال دارای 7 میلیون و 600 هزار ریال وجه تضمین اولیه است. «وغدیر» تیرماه با قیمت پایه 5163 ریال دارای 6 میلیون و 200 هزار ریال وجه تضمین اولیه است. وجه تضمین اولیه موردنیاز «ومعادن» تیرماه مبلغ 6 میلیون و 500 هزار ریال است. پارسیان و کارآفرین تیرماه نیز به ترتیب نیاز به 6 میلیون و 600 هزار ریال و 5 میلیون و 200 هزار ریال وجه تضمین اولیه دارند. همچنین وجه تضمین اولیه موردنیاز برای قرارداد 10 هزار سهمی «سایپا» تیرماه مبلغ 5 میلیون و 600 هزار ریال اعلام شده است. در همین حال معامله‌گران برای خرید قراردادهای شهریورماه «شخارک» و «اخابر» نیاز به 5 میلیون و 700 هزار ریال وجه تضمین اولیه دارند. وجه تضمین اولیه موردنیاز «فولاد» و «فملی» شهریور نیز به ترتیب 5 میلیون و 300 هزار ریال و 7 میلیون و 800 هزار ریال تعیین شده است.
همچنین وجه تضمین قرارداد ۶ هزار سهمی «وغدیر» شهریور ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و قرارداد ۴ هزار سهمی «ومعادن» ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال است. در همین حال قراردادهای پارسیان و کارآفرین با سررسید شهریورماه نیز ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال و ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال وجه تضمین اولیه دارند. وجه تضمین اولیه قرارداد ۴ هزار سهمی «چادرملو» شهریور مبلغ ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال و وجه تضمین اولیه قرارداد ۱۰ هزار سهمی سایپا مبلغ ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال تعیین شده است.
این در حالی است که مشارکت‌کنندگان بازار آتی باید در نظر داشته باشند اگر مجمع عمومی عادی سالانه ناشر طی دوره معاملاتی قرارداد و پیش از پایان ماه قرارداد برگزار شود، در تعیین ارزش آتی سهم پیش از برگزاری مجمع به منظور ثبت سفارش در سامانه بازار آتی، سود مورد نیاز را از قیمت سهم کسر نکنند.