آخرین وضعیت «فولاد خوزستان» تشریح شد

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان آخرین وضعیت این شرکت بورسی را تشریح کرد. عبدالمجید شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد از رکورد جدید تولید در این شرکت فولادی سخن گفت و افزود: فولاد خوزستان توانست در ۱۲ بهمن‌ماه سال‌جاری رکورد جدیدی در تولید به ثبت برساند به طوری که تولید شرکت تا این تاریخ از کل تولید سال گذشته عبور کرد.

وی افزود: سال گذشته ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار تن فولاد در «فخوز» تولید شده بود، در حالی که تا روز ۲۴ بهمن‌ماه سال‌جاری، شرکت توانست به رکورد تولید ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تن برسد که این میزان تولید، بالاتر از کل تولید سال ۸۸ است.

شریفی تولید پیش‌بینی شده برای سال جاری را ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: در شرایطی شرکت فولاد خوزستان برای سال‌جاری تولید ۸۵/۲ میلیون تن فولاد را پیش‌بینی کرده که به احتمال بسیار زیاد تولید شرکت در این سال از مرز ۳ میلیون تن عبور خواهد کرد.

وی در برابر این سوال که آیا افزایش تولید شرکت در پیش‌بینی سود «فخوز» در سال‌جاری اثرگذار خواهد بود؟ گفت: استراتژی فولاد خوزستان از افزایش تولید، کاهش قیمت تمام‌شده محصول و در واقع کاهش اثرات هدفمندی‌ یارانه‌ها بر بهای تمام‌شده شرکت است، ولی در هر حال هر افزایش تولیدی، حاشیه سود خاص خود را دارد، اما به دلیل آزاد شدن نرخ انرژی در ۳ ماهه چهارم سال‌جاری، به نظر می‌رسد که افزایش تولید بیش از بودجه با اثرات ناشی از هدفمندی به طور تقریبی برابری کند، بر این اساس در حال حاضر در خصوص تعدیل مثبت شرکت نمی‌توان اظهارنظری کرد.

مدیرعامل «فخوز» در ادامه از افزایش ۳۵ درصدی تولید شرکت در ۳ ماهه خبر داد و افزود: تولید شرکت از ۲ میلیون و ۱۷۵ هزار تن در سال ۸۶ به ۲ میلیون و ۹۷۵ هزار تن در سال ۸۹ رسیده است که معادل ۳۵ درصد رشد تولید است، در واقع تولید شرکت در این ۳ سال بیش از ۸۰۰ هزار تن رشد داشته است. وی در برابر این سوال که چه ارزیابی از وضعیت شرکت در سال آینده وجود دارد؟ گفت: هرچند در سال ۹۰ به دلیل آزاد شدن نرخ حامل‌های انرژی قیمت تمام‌شده شرکت افزایش می‌یابد اما خوشبختانه تدابیر لازم در این زمینه در نظر گرفته شده و شرکت با افزایش تولید از اثرات افزایش هزینه انرژی خواهد کاست.

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه از برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی این شرکت فولادی در سال آینده سخن گفت و افزود: سرمایه ثبت شده شرکت در حال حاضر ۲۱۹۲ میلیارد ریال است که به دلیل طرح‌های توسعه پیش‌رو و افزایش ظرفیت‌های در نظر گرفته شده تا ۵ میلیون تن، شرکت در سال آینده احتمالا افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی خواهد داشت.

این مقام مسوول تاکید کرد: آزاد شدن نرخ حامل‌های انرژی برای فولاد خوزستان نگران کننده نیست و شرکت در بلند مدت با کنترل هزینه‌ها و افزایش تولید، اثرات ناشی از اجرای این قانون را کنترل می‌کند و در مجموع آینده خوبی برای این شرکت فولادی پیش‌بینی می‌شود.

مدیر عامل فولاد خوزستان در خصوص زمان اعلام بودجه ۹۰ شرکت گفت:ظرف روزهای آینده، بودجه ۹۰ شرکت به بورس اعلام می‌شود و هنوز برآوردی از بودجه ۹۰ شرکت محاسبه نشده است.