گارو هوانسیان فر *

مخاطبین این نوشتار افرادی هستند که در موسسات حسابرسی معتبر در سمت حسابرس مشغول به‌کار هستند.

شرکت آلفا در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸، ذخیره‌ای به مبلغ xxx میلیون ریال (مبلغ قابل توجه) به‌منظور هزینه‌های پیش‌بینی نشده در حساب‌ها در نظر گرفته است. مدیریت شرکت آلفا معتقد است که اگر چه در پایان هر سال مالی برای هزینه‌های تعلق گرفته و پرداخت نشده ذخیره هزینه‌های معوق در نظر گرفته می‌شود، ولی همیشه اتفاق می‌افتد که در سال مالی بعد، به خصوص بعد از تهیه صورت‌های مالی نهایی و تشکیل مجمع، هزینه‌هایی برای شرکت ایجاد می‌شود که مربوط به سال مالی قبل است بنابراین شرکت چنین ذخیره‌ای «ذخیره هزینه‌های پیش‌بینی نشده» را در پایان هر سال مالی در حساب‌های خود در نظر می‌گیرد تا در صورت وقوع چنین هزینه‌هایی، آنها را به بدهکار حساب ذخیره هزینه‌های پیش‌بینی نشده منظور کند.

شما حسابرس شرکت آلفا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ در رابطه با چنین ذخیره‌ای چه نظری را ارائه خواهید داد؟ در صورتی که مقداری از مانده این حساب از سنوات قبل نقل شده باشد، نسبت به آن مانده چه پیشنهادی را ارائه می‌دهید؟

در هر حال، در پایان هر سال مالی باید برای کلیه هزینه‌های تعلق گرفته و پرداخت نشده، ذخیره هزینه‌های معوق در حساب‌ها در نظر گرفت. ذخیره یادشده باید مطابق با واقعیت بوده و بیشتر یا کمتر از مبلغ واقعی هزینه مربوطه نباشد.

در این رابطه می‌توان از اطلاعات بعد از تاریخ ترازنامه تا تاریخ تهیه صورت‌های مالی نهایی استفاده کرد.

اصولا حسابی به نام «ذخیره هزینه‌های پیش‌بینی نشده» کاملا غلط است و به هیچ وجه نباید در صورت‌های مالی یک شرکت منعکس شود. باید توجه داشت که در نظر گرفتن چنین ذخیره‌ای با اصل احتیاط و محافظه کاری ربطی ندارد و از نظر اصول و استانداردهای حسابداری کاملا اشتباه است.

* عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان