اعلام آخرین مهلت واریز تعهد موسسان صندوق ارزی ایرانیان
گروه بورس - زهرا مجتهد: علیشیری در مجمع عمومی به طور فوق‌العاده صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان گفت: «به طور همه‌جانبه از این صندوق حمایت می‌کنیم.»

مدیر سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در جمع هیات امنای صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان ضمن بیان مطلب فوق در زمینه هزینه‌های این صندوق خاطرنشان کرد: «بهتر است برای هزینه‌های صندوق سقفی تعیین نشود تا پس از راه‌اندازی صندوق با توجه به تغییر شرایط مجبور به ارزیابی دوباره هزینه‌ها نشویم.» وی در حالی به این نکته اشاره کرد که هیات امنای صندوق هزینه‌های برآوردی برای راه‌اندازی صندوق را، شامل «هزینه‌های تاسیس» و «هزینه‌های تبلیغات»، به ترتیب سقف یک درصد و نیم درصد وجوه جذب‌شده در پذیره‌نویسی اولیه تعیین کرده بودند. در مجمع فوق‌العاده‌ای که از سوی هیات امنای صندوق برگزار شد سقف ۳ درصد از وجوه جذب‌شده به عنوان هزینه‌های تاسیس و تبلیغات به تصویب مجمع رسید.
البته در هزینه‌های صندوق، هزینه عاملیت (placement Fee)، به دلیل اینکه در قانون صندوق‌های داخلی چنین هزینه‌ای وجود نداشت، این هزینه دیده نشده بود که در سقف یادشده پس از تصویب اصلاحات قرار گرفت.
همچنین در این جلسه آخرین مهلت انجام تعهد ۱۷ نهادی که به عنوان آورنده اصلی سرمایه صندوق اعلام آمادگی کرده بودند، یادآوری شد. به طوری که به گفته محمدرضا شهیدی تبار، رییس هیات امنای صندوق ارزی، چنانچه متعهدی تا پایان ماه ژانویه اقدام به پرداخت مبلغ تعهد شده خود نکند، حذف شده و جایگزین دیگری برای آن خواهد آمد.
شهیدی تبار در این جلسه، زمان آغاز به کار صندوق را با همان رقم سرمایه‌گذاری اولیه از سوی متعهدین و مجوز «سازمان»، ابتدای فوریه اعلام و تصریح کرد: «این مجمع پس از هفت جلسه هیات امنای صندوق ارزی و به منظور تصویب نهایی اصلاحات اساسنامه و امیدنامه صندوق برگزار شده است.»
وی افزود: اول فوریه صندوق با سهم واریزی متعهدین پس از اخذ مجوز به دلیل عدم خواب سرمایه‌گذاران، به فعالیت اقتصادی در راستای ضوابط تعیین‌شده در امیدنامه خواهد پرداخت.
از سوی دیگر محسن معماری، مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر و عضو هیات امنای صندوق درخصوص جذب سرمایه‌گذاران خاطرنشان کرد: قرار بود پیش از این زمان نیز صندوق به فعالیت بپردازد، اما نحوه نقل‌و‌انتقال پول به کشور با برخی مشکلات روبه‌رو بود که جملگی مرتفع شدند.
وی افزود: «برای جذب سرمایه باید ایجاد اعتماد و اطمینان کنیم و نشان دهیم که صندوق از سوددهی برخوردار است.»
در همین حال خانم قمصری رییس هیات‌مدیره شرکت کارگزاری حافظ نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درخصوص کنترل مجراهای پولشویی به این صندوق گفت: در اساسنامه بحث پولشویی را مطابق مقررات تنظیم کرده‌ایم.
وی افزود: ساختار صندوق ارزی با ساختار سایر صندوق‌های داخلی متفاوت است، اما با اصلاحاتی که در این مجمع به تصویب رسید، مسیر هدایت صندوق هموارتر می‌شود.
وی که در جلسه مجمع فوق‌العاده صندوق، منشی جلسه بود به ایراد بندهای دستورجلسه پرداخت.
در این مجمع ریاست جلسه بر عهده محمدرضا شهیدی تبار بود، ناظران آقایان امین تفرشی و معماری بودند. ۱۳ بند ایراد شده در جلسه مجمع در نهایت منجر به تعیین مواردی شد از جمله اینکه موسسان به جای تعهد خرید، اقدام به واریز وجه موردنظر کنند و در شرایط تحریم انتقال وجه از شبکه صرافی نیز امکان‌پذیر باشد. همچنین تعیین مدیر صندوق در طول دوران پذیره‌نویسی استفاده از چهره‌های مطرح و توانگر در زمینه تحلیل‌های اقتصادی، اختصاص هزینه‌ای برای رهن یا اجاره مکان و دفتر صندوق، تعیین سقف هزینه‌های تاسیس، تبلیغات و عاملیت، تقلیل واحدهای سرمایه‌گذاری برای شروع دوره فعالیت از ۱۰۰ هزار واحد عادی و مدیریتی به ۵۰ هزار واحد و اصلاح همزمان موارد پیشنهادی اساسنامه در امیدنامه در این جلسه تعیین شد.
نحوه ادامه کار
در انتهای جلسه مقرر شد که صندوق ارزی ایرانیان با ۲۵ میلیون یورو سرمایه فعالیت خود را آغاز کند. پیش از این میزان سرمایه صندوق ۵۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده بود، اما با توجه به این مطلب که ماهیت صندوق «فعالیت اقتصادی» است، برای جلوگیری از رسوب پول گروه‌های اقتصادی متقاضی، این رقم به نصف کاهش یافت.
این صندوق با تعهد 17 نهاد شکل گرفته است و از آنجایی که از ویژگی open-end برخوردار است، قابلیت تغییر دارد.
مسیر فعالیت
صندوق ارزی ایرانیان در حالی فعال می‌شود که بازار سهام داخل کشور از روندی رو به رشد برخوردار است و به نظر می‌رسد با راه‌اندازی آن و قرارگیری صندوق در مسیر رشد بازار و بهره‌‌گیری موسسان صندوق از مدیری لایق برای پیشبرد مهم‌ترین هدف صندوق یعنی جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و تشکیل سبدی از دارایی‌ها، بتواند موفق عمل کند.
در حال حاضر محمدرضا شهیدی‌تبار، رییس هیات‌امنا، محسن معماری، نایب‌رییس هیات‌امنا، علی‌اکبر امین تفرشی و علی رحمانی و سیدبهاء‌الدین حسینی هاشمی اعضای هیات‌ امنای صندوق ارزی هستند.
این صندوق از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است و اکثر وجوه خود را صرف خرید سهام و حق‌تقدم خرید سهام می‌کند. مطابق امیدنامه صندوق، در طول فعالیت حدنصاب‌های جدول درج‌ شده براساس ارزش روز دارایی‌های صندوق رعایت می‌شود.
این صندوق برای دستیابی به بازدهی بیشتر از بازدهی متوسط بورس طراحی شده است. تغییرات شاخص قیمت و بازدهی نقدی (TEDPIX) معیار محاسبه نرخ متوسط بازدهی بورس است.