گروه بورس - سرمایه‌گذاری ایرانیان قبل از ورود به فرابورس حدود ۲۰ درصد تعدیل مثبت خواهد داشت. مدیرعامل سرمایه‌گذاری ایرانیان در آستانه عرضه سهام در فرابورس با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر پیش‌بینی سود هر سهم سرمایه‌گذاری ایرانیان برای سال‌مالی منتهی به اسفند ۸۹ مبلغ ۳۹۱ ریال پیش‌بینی شده است.

مهندس مورخ افزود: تعدیل سود هر سهم را در گزارش ۹ ماهه شرکت اعلام خواهیم کرد. همچنین احتمال دارد پس از ورود به فرابورس و تا پایان سال تعدیل دیگری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ‌جلسه معارفه شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان شنبه هفته آینده برگزار می‌شود، ‌اظهار داشت:‌ عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت

دوشنبه هفته آینده (۱۱ بهمن) انجام می‌شود و ۲۰ درصد دیگر نیز به صورت بلوکی و احتمالا قبل از پایان سال جاری

عرضه می‌شود.

وی گفت: هر چند سود این شرکت قبل از سال ۸۸ حدود ۲۵ تا ۳۰ تومان بوده است، اما این رقم در سال ۸۸ به ۶۰۳ ریال افزایش یافت، البته ۵۰ درصد از سود شرکت در سال گذشته به دلیل فروش سهام شرکت لیزینگ ایرانیان بود. در همین حال شرکت طی نیمه نخست سال‌جاری ۲۵۵ ریال از پیش‌بینی سود هر سهم را محقق کرده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان با بیان اینکه این شرکت در سال۸۳ به صورت سهامی خاص و با سرمایه ۱۰ میلیارد تومان به ثبت رسید،‌ بیان کرد: سرمایه شرکت در حال حاضر به ۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته و ۷ درصد از سهام این شرکت نیز متعلق به کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو است.

از سوی دیگر‌ شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو سهامدار عمده شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بوده و بر همین اساس این شرکت زیر مجموعه تعاونی خاص است.

وی با اشاره به اینکه ۷/۱۲ درصد از سهام لیزینگ ایرانیان را در اختیار داریم، تاکید کرد: فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان در بخش‌های بورسی،‌ بازرگانی و طرح‌های بازیافت و صنعتی است که در بخش بورس دارای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت و کوتاه مدت هستیم و مجموع آن به ۳۲۰ میلیارد ریال می‌رسد.

به گفته مورخ، در صورتی که سرمایه‌گذاری در بخش لیزینگ که جزو سرمایه‌گذاری بلند مدت شرکت است را از مجموع سرمایه‌گذاری‌های بورسی خارج کنیم، میانگین سرمایه‌گذاری بورسی شرکت به ۸ میلیارد تومان می‌رسد.

وی در خصوص فعالیت‌های بازرگانی این شرکت تصریح کرد:‌ یکی از بخش‌هایی که شرکت در آن سرمایه‌گذاری کرده مربوط به بخش شکر است به نحوی که علاوه بر واردات شکر خام، تصفیه آن نیز مد‌نظر است.

وی از راه‌اندازی صندوقی در ابعاد بزرگ تا پایان سال ۹۰ خبر داد و گفت: شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار‌های بورس و فرابورس به صورت سهام مدیریتی است.

همچنین ‌ایجاد نهادهای مالی نظیر تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک امید ایرانیان با سرمایه دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از برنامه‌های شرکت بوده که در حال حاضر ۲۳۴ هزار واحد دارد و بعد از ۱۷۰ روز فعالیت کاری نرخ هر واحد از این صندوق ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان در خصوص طرح‌های صنعتی این شرکت گفت: تعاونی خاص گسترش صنعت ایرانیان پروژه خودرو فرسوده را از سال ۸۸ شروع کرد و شرکت پاک زیست خودرو ایرانیان نیز قرار است اقداماتی را در این زمینه انجام دهد که به این دلیل ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده است.

مورخ با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های شرکت تاسیس کارگزاری است، ‌گفت: با خرید سرقفلی یک صرافی که متعلق به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو بوده در نظر داریم با توجه به پرتفوی ارزشمند بورسی در مجموع، یک کارگزاری نیز راه‌اندازی کنیم.

وی یکی از طرح‌های صنعتی شرکت را طرح مانافام ایرانیان ‌(پودر اکسید آهن) در شهرک صنعتی کرمانشاه خبر داد، ‌افزود:‌ این طرح صنعتی در سال ۹۰ به بهره برداری می‌رسد. این در حالی است که با توجه به فعالیت‌های بازرگانی و دریافت اعتبارات ویژه ارزی از بانک اقتصاد نوین تا ۱۰۰ میلیارد تومان تحول بزرگی در روند فعالیت شرکت را شاهد خواهیم بود.

وی درباره افزایش سرمایه شرکت گفت: دو ماه قبل افزایش سرمایه از مبلغ ۴۰ میلیارد تومان به ۸۰ میلیارد تومان طی دو یا سه مرحله در مجمع به تصویب رسید و در اختیار هیات‌مدیره قرار گرفته که مرحله اول آن تا نیمه اول سال آینده انجام می‌شود.

مهندس مورخ در پایان خاطرنشان کرد: برآورد ما از NAV شرکت رقم ۳۰۰ تومان است و تمام تلاش مجموعه برای عرضه اولیه آن است که سهم را در قیمت منطقی و معقولی عرضه کنیم و معامله‌گران از خرید سهام راضی باشند.