فرابورس بدون عرضه اولیه سیمانی شد

گروه بورس - هدیه لطفی: شرکت سیمان سبزوار به عنوان نخستین شرکت سیمانی فرابورس، بدون عرضه اولیه وارد بازار سرمایه شد. به گزارش خبرنگار ما، بنا به تشخیص هیات پذیرش، به دلیل سهام شناور آزاد بالای شرکت سیمان سبزوار و در اختیار داشتن ۴۵ هزار سهامدار، این شرکت عرضه اولیه‌ای در بازار فرابورس ایران نداشت و در نتیجه قیمت‌گذاری به روش بازگشایی نماد انجام شد.

بر این اساس سیمان سبزوار به عنوان اولین شرکتی که بدون عرضه اولیه در بازار سرمایه کشور وارد می‌شود، شناخته شد، همچنین این شرکت عنوان نخستین شرکت سیمانی در بازار فرابورس را به خود اختصاص داد.

بر این اساس در ساعت ۹:۳۰ روز گذشته پیغام ناظر بازار مبنی‌بر باز شدن نماد سیمان سبزوار صادر شد و اولین معامله این نماد در ساعت ۱۰:۱۲ صورت گرفت. در این معامله ۱۰۰ هزار سهم «سبزوا» به قیمت هر سهم یک هزار و ۱۲۴ ریال دادوستد شد.

پس از گذشت دقایقی از این معامله، قیمت سهام مزبور رشد کرد و تا محدوده یک هزار و ۵۳۸ ریال بالا رفت، اما در پایان معاملات مجدد کاهش قیمت یافت، به طوری که میانگین قیمت هر سهم آن معادل یک هزار و ۳۲۸ ریال اعلام شد.

همچنین در مجموع بیش از ۶ میلیون و ۱۱۱ هزار سهم، معادل ۵/۱ درصد از سهام سیمان سبزوار در اولین روز ورود به فرابورس معامله شد. بخش عمده‌ای از این سهام توسط شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار فروخته شده است.

از سوی دیگر، با توجه به سرمایه ۴۰ میلیارد تومانی سیمان سبزوار، ارزش بازار آن در روز گذشته به رقم ۵۳ میلیارد تومان رسید.

همچنین با قیمت معامله‌شده دیروز، P/E شرکت معادل ۱۵ مرتبه اعلام شد.

شرکت سیمان سبزوار دارای ۴۵ هزار سهامدار است که تنها سهامدار بالای یک درصد آن شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار است.

این شرکت زیرمجموعه شرکت سیمان سبزوار دارای ۲/۱۳ درصد از کل سهام «سبزوا» است.

اولین شرکت سیمانی در فرابورس

از سوی دیگر روز گذشته معاون عملیات و نظارت شرکت فرابورس در راستای عرضه سهام سیمان سبزوار گفت: نماد سهام سیمان سبزوار به عنوان نخستین شرکت سیمانی، ‌بدون محدوده دامنه نوسان روزانه ۵ درصدی با نماد «سبزوا» در گروه سیمان، آهن و گچ در فهرست شرکت‌های بازار اول فرابورس بازگشایی شد.

حسن محمدتبار با اشاره به نحوه متفاوت کشف قیمت سهام سیمان سبزوار به دلیل تعداد بالای سهامداران،‌ افزود: سهامداران سیمان سبزوار با قیمت‌های متفاوتی، سهام خود را عرضه و متقاضیان نیز با قیمت‌های مختلفی آن را خریداری کردند. وی با اشاره به اینکه در دستورالعمل معاملاتی،‌ دو نوع کشف قیمت در عرضه‌های اولیه وجود دارد،‌ تصریح کرد: نخستین روش،‌ حراج است که همه تقاضاها وارد سامانه معاملاتی شده و عرضه‌کننده در یک قیمت، سهام را می‌فروشد تا کشف قیمت انجام شود.

معاون عملیات و نظارت فرابورس، ‌ابراز داشت: اما در روش دیگری که بازگشایی نماد است، درصد سهام شناور شرکت کفایت داشته و پس از بازگشایی نماد،‌ سهام با قیمت‌های مختلفی خریداری می‌شود.

حمایت از سهامداران خرد

از سوی دیگر روز گذشته مدیرعامل شرکت سیمان سبزوار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما به عرضه سهام این شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به متفاوت بودن عرضه سهام سیمان سبزوار، قیمت معامله سهام در بازار متعادل بوده و برای اولین روز از اقبال زیادی برخوردار بوده است.

مهندس کرابی در ادامه افزود: هیات‌مدیره شرکت افق‌های جدید و بلندی برای سهامداران در نظر گرفته و آنها را تا حد ممکن حمایت خواهد کرد.وی در ادامه به پیش‌بینی عملکرد شرکت اشاره کرد و گفت: ما بودجه شرکت را براساس طرح هدفمند کردن یارانه‌ها برنامه‌ریزی کردیم و در نتیجه هیچ تغییری در افزایش نرخ محصولات نخواهیم داشت.

کرابی درخصوص دریافت لوح تندیس در انجمن کارفرمایان سیمان گفت: در سال‌جاری شرکت Trade Lider club اسپانیا به دلیل برخی شاخص‌های موجود در شرکت سیمان سبزوار، تندیس طلایی به این شرکت اهدا کرد.

وی افزود: پیرامون این موفقیت، انجمن کارفرمایان سیمان در نظر دارد تا در هفتاد و سومین همایش بزرگداشت سیمان و سمینار مدیران صنعت سیمان از متولیان این شرکت تقدیر کند.

استقبال بازار

همچنین روز گذشته مدیر فرابورس کارگزاری سهم آشنا گفت: با استقبال زیادی که از سهم سیمان سبزوار در بازار شد، قیمت این سهم از یک‌هزار و ۱۲۴ ریال تا یک هزار و ۵۳۸ ریال افزایش یافت.

یاسر کارگری افزود: سیمان سبزوار نقش شرکت‌های سیمانی را در بازار پررنگ‌تر کرده و در زمان آغاز معاملات سیمان سبزوار ما شاهد افزایش قیمت‌ها در سایر شرکت‌های سیمانی بودیم.وی ادامه داد: شرکت سیمان سبزوار فارغ از صنعت سیمان، با حدود ۴۵ هزار سهامدار، نمایش حضور سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار سرمایه است و به هر حال حضور این تعداد زیاد سهامدار حقیقی روز تاریخی دیگری را در بازار سرمایه به ثبت رسانید.