عرضه 10 درصد «بالاست» در فرابورس

فارس - معاون سازمان خصوصی‌سازی با اعلام برنامه عرضه اولیه سهام چند شرکت در بورس و فرابورس از تحقق ۸۰ تا ۹۰ درصد بودجه این سازمان تا پایان سال خبر داد. مهدی عقدایی در برابر این پرسش که با توجه به باقی ماندن سه ماه از سال‌جاری، سازمان خصوصی‌سازی واگذاری سهام چه شرکت‌هایی را در برنامه دارد؟

اظهار داشت: شرکت بالاست (مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن) در حالی از ۹ تیرماه سال‌جاری در فهرست شرکت‌های بازار اول معاملات فرابورس پذیرفته و اوایل شهریورماه در این بازار درج شده که سه شنبه هفته آینده ۱۰ درصد معادل ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۴۶۷ سهم این شرکت مشمول اصل ۴۴ به عنوان نخستین شرکت دولتی در بازار اول فرابورس عرضه می‌شود.

وی سرمایه این شرکت را بیش از ۸/۳ میلیارد تومان و کارگزار عرضه‌کننده سهام اولیه را کارگزاری بانک صادرات اعلام کرد.

عقدایی ادامه داد: علاوه براین، شرکت‌های پالایشگاه اراک، ملی حفاری و هلدینگ خلیج فارس برای عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار و سهام هواپیمایی هما برای واگذاری در فرابورس در نوبت هستند که تا پایان سال انجام خواهد شد.

این مقام مسوول ادامه داد: آماده سازی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که مشمول اصل ۴۴ است در مرحله نهایی شدن ساختار مالی قرار داشته و اخیرا هم تعداد شرکت‌های آن از ۱۲ به ۱۵ شرکت افزایش یافته است. مسوولان این هلدینگ قول داده‌اند تا بهمن‌ماه مرحله پذیرش در بورس را طی کنند تا زمینه عرضه اولیه سهام آن وجود داشته باشد.

عقدایی در واکنش به این پرسش که آماده سازی شرکت ذوب آهن در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا این شرکت هم در نوبت واگذاری سال‌جاری قرار دارد؟ پاسخ داد: این شرکت در حال حاضر زیان‌ده بوده و از طرف دیگر باید تکلیف صندوق بازنشستگی کارکنان آن هم نهایی شود؛ بنابراین واگذاری سهام این شرکت در سال‌جاری بعید است و این اتفاق در سال آینده رخ خواهد داد.

وی در خصوص وضعیت تحقق بودجه ۵/۹ هزار میلیارد تومانی سازمان خصوصی‌سازی طی ۹ ماه سال‌جاری نیز توضیح داد: از این میزان ۵ هزار میلیارد تومان مربوط به واگذاری‌های رد دیون بوده که بیشتر آن محقق شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود عمده ۵/۴ هزار میلیارد تومان دیگر هم محقق شود.

عقدایی افزود: با این همه پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال‌جاری بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بودجه سازمان خصوصی‌سازی محقق شود.