گروه بورس - پالایش نفت اصفهان از تحقق ۴۹ درصدی سود هر سهم و پوشش ۵۵ درصدی درآمد حاصل از فروش طی عملکرد ۶ ماهه خبر داد. بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس، پالایش نفت اصفهان در حالی درآمد هر سهم امسال را به طور خالص مبلغ ۷۰۲ ریال پیش‌بینی کرده که تا پایان شهریورماه به ازای هر سهم مبلغ ۳۸۷ ریال سود کنار گذاشت. بر این اساس ۵۵ درصد از پیش‌بینی سود هر سهم «شپنا» طی این مدت محقق شد. از سوی دیگر درآمد حاصل از فروش این شرکت با ۲۰ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به مبلغ ۵۴ هزار و ۷۶۹ میلیارد و ۴۲۱ میلیون ریال رسید.

پیش‌بینی عملکرد امسال «شپنا» در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به ترتیب فروش ۱۱ درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۱۳ درصد افزایش، سود عملیاتی ۲۱ درصد کاهش و سود خالص ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.این در حالی است که هیات‌مدیره در نظر دارد تقسیم ۵۰ درصد از سود عملکرد سال‌مالی ۸۹ را بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

در اطلاعات قبلی ارسالی، شرکت اعلام کرده بود که طبق بند ج ماده ۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۹ مصوب مجلس شورای اسلامی، هزینه‌های انتقال، توزیع و فروش پنج فرآورده اصلی تولیدی (در حساب هزینه‌های عمومی اداری و (۵) تشکیلاتی شرکت طبقه‌بندی شده است) که به مصرف داخلی می‌رسد در دفاتر شرکت‌های پالایش نفت به حساب هزینه و معادل آن نیز در درآمد (مابه‌التفاوت دریافتی از خزانه دولت) منظور خواهد شد. بنابراین در برگیرنده اثر شکلی درآمد و هزینه برای شرکت نیست.

این در حالی است که از مبلغ دو هزار و ۲۹۳ میلیارد و ۵۲۳ میلیون ریال تحت‌عنوان هزینه‌های عمومی و اداری معادل مبلغ ۴۷۵ میلیارد و ۵۶۵ میلیون ریال مرتبط با احتساب بدهی احتمالی بابت مازاد هزینه‌های توزیع و فروش احتسابی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که تا تاریخ تهیه گزارش مورد تایید هیات‌مدیره شرکت واقع نشده، اما تا تعیین‌تکلیف نهایی ذخیره احتمالی در دفاتر منظور شده است.