سنا - معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شاهد شوک قیمتی بر روی سهام شرکت‌های بورسی نخواهیم بود. دکتر سید علی حسینی با بیان مطلب فوق افزود:‌ دولت پیش‌بینی‌های لازم را در اجرای این قانون برای حمایت از صنایع و شرکت‌ها انجام داده است.

وی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار نظرها و پیشنهادهای خود درخصوص تاثیرپذیری صنایع بورسی از این طرح و نحوه حمایت از آنها را پیش از آغاز اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به دولت ارائه کرده است، اظهار داشت:‌ قیمت حامل‌های انرژی به صورت تدریجی افزایش خواهد یافت تا صنایع و شرکت‌ها با شوک قیمتی روبه‌رو نشوند. عضو هیات مدیره سازمان بورس گفت:‌ وزارت صنایع و معادن نیز بسته‌های حمایتی را تهیه کرده است تا با اجرای این قانون در اختیار صنایع و شرکت‌ها قرار دهد.

وی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار خود را مکلف می‌داند اطلاع‌رسانی لازم را در شرایطی که عاملی بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد،‌ انجام دهد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت:‌ اگر تاثیر عمده‌ای بر روی صنایع و شرکت‌های بورسی با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بازار اتفاق افتد، سازمان بورس با اطلاع‌رسانی مناسب، سهامداران را مطلع خواهد کرد.

دکتر حسینی با بیان اینکه به طور حتم تغییر قیمت حامل‌های انرژی، بر روی سودآوری و وضعیت برخی از شرکت‌های بورسی تاثیر می‌گذارد، اظهار داشت:‌ سرمایه‌گذاران نباید نگاه کلی به تاثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر بازار سرمایه داشته باشند بلکه میزان مصرف حامل‌های انرژی در هر صنعت و شرکت متفاوت است و آنان باید به صورت خاص شرایط جدید شرکت‌ها و صنایع بورسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

وی به سهامداران بازار سرمایه توصیه کرد از کلی نگری درخصوص اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اثر آن بر بازار سرمایه پرهیز کنند و به طور مشخص آثار افزایش قیمت حامل‌های انرژی را بر روی شرکت‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مورد بررسی دقیق قرار دهند.

معاون سازمان بورس اظهار داشت:‌ اگر سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی‌های این سازمان و دستگاه‌های ذی‌ربط را پیگیری و تجزیه و تحلیل مناسبی بر روی شرکت یا صنایعی که در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، داشته باشند به خوبی می‌توانند از سرمایه‌های خود در بورس محافظت کنند.

رشد بورس با اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها

در این زمینه رییس شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی گفت: با توجه به پیش بینی‌های موجود انتظار می‌رود که یارانه‌های پرداختی به گروه‌های مختلف مردم به ویژه دهک‌های متوسط به پایین، بیشتر از مبالغی باشد که تاکنون به صورت غیر نقدی به آنها پرداخت می‌شده است.

مصطفی جانبانی افزود: در صورت تحقق این امر و همچنین مدیریت صحیح هزینه‌ها توسط این اقشار، می‌توان انتظار داشت که مازاد یارانه‌های دریافتی به سمت سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار سوق پیدا کرده و باعث رشد و رونق هر چه بیشتر آن شود.

رییس شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی خاطرنشان کرد: با اجرای صحیح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، به شرط کاهش نیافتن قدرت خرید واقعی مردم، سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار افزایش می‌یابد، امری که در نهایت می‌تواند باعث رشد و توسعه اقتصادی کشور شود.

افزایش پایداری بورس

همچنین یک عضو شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی، با بررسی آثار اجرای طرح هدفمندسازی یارانه بر بازار سرمایه کشور گفت: اثر طرح هدفمندی در کوتاه‌مدت می‌تواند تا حدی قیمت‌های سهام را کاهش دهد.

دکتر موسی بزرگ اصل با بیان این دیدگاه خود درباره طرح هدفمندسازی یارانه‌ها تصریح کرد: از نظر من این طرح بزرگ‌ترین و مهم‌ترین طرح برای درمان بیماری‌های مضمن اقتصادی است.

بزرگ اصل با بیان اینکه این طرح ساختار اقتصادی را اصلاح می‌کند، یادآور شد: همه ما می‌توانیم در ساختاری سالم، یک بورس پایدار داشته باشیم.

از نظر این عضو شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی سرمایه‌گذارانی که بعد از اجرای این طرح به جمع سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه می‌پیوندند باید در اندیشه سرمایه‌گذاری بلند مدت باشند.

بزرگ اصل به همه هموطنانی که یارانه‌ها را دریافت خواهند کرد توصیه کرد که نه برای نوسان‌گیری‌های کوتاه‌مدت، بلکه برای سرمایه‌گذاری بلند مدت وارد بازار سرمایه شوند.