اعطای تسهیلات به شرکت‌های واگذار شده مشروط به تایید «خصوصی‌سازی» است

عکس: مهدی حاجی‌وند

مهر - رییس سازمان خصوصی‌سازی اعطای تسهیلات به شرکت‌های واگذار شده در قالب اصل ۴۴ را فقط با تایید رسمی این سازمان مجاز شمرد. «پیمان نوری» گفت: قبلا شرکت‌های واگذار شده بدون هماهنگی و کسب نظر سازمان خصوصی‌سازی می‌توانستند از تسهیلات بانکی استفاده کنند؛ اما هم‌اکنون با دستور قانون‌گذار موظف هستند که برای دریافت این تسهیلات قبلا نظر سازمان خصوصی‌سازی را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: فروش دارایی‌های شرکت‌های دولتی که در فهرست واگذاری‌ها قرار می‌گیرند حتما باید با کسب اجازه از سازمان خصوصی‌سازی باشد، به عبارتی بخشی از ابزارها و نه تمام آنها در اختیار ما است. اگر با این حجم از واگذاری‌ها بخواهیم نظارت‌های پس از واگذاری را هم انجام دهیم باید وقت قابل‌توجهی را به نظارت‌های پس‌ از واگذاری اختصاص دهیم.معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن گلایه از عدم همراهی برخی دستگاه‌ها در سال‌های گذشته با سازمان خصوصی‌سازی گفت: مگر سازمان تا چه اندازه فرصت و انرژی برای متقاعد کردن دستگاه‌ها به منظور واگذاری سهام که براساس قانون وظیفه سازمان خصوصی‌سازی است، دارد. وی تشریح کرد: وقتی قانون‌گذار اعلام می‌کند که فلان شرکت تا پایان شهریور ۸۹ برای واگذاری سهام فرصت دارد، «سازمان» تازه بیاید دستگاه‌های اجرایی را برای واگذاری قانع کند که این کار قانونی اتفاق بیفتد؟

وی در مورد روش‌های واگذاری شرکت‌ها گفت: در کل تاریخ سازان خصوصی‌سازی فقط یک مورد واگذاری به روش مذاکره در سال‌های پیش انجام شد و در سال گذشته و ۷ ماهه ابتدای امسال، هیچ واگذاری به روش‌های «پیمان مدیریت» و «مذاکره» صورت نگرفته است.

مورد واگذاری به روش مذاکره در سال‌های پیش انجام شد و در سال گذشته و ۷ ماهه ابتدای سال، هیچ واگذاری به روش‌های مذکور صورت نگرفته است.

وی به صراحت عنوان کرد که هیچ یک از روش‌های دیگر خصوصی‌سازی تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است؛ اما واگذاری به روش‌های مدرن با جدیت در دستور کار سازمان قرار دارد. برای روش‌های جدیدی هم که در قانون پیش‌بینی نشده است، باید مجوزهای لازم را اخذ کنیم.