سنا- دکتراحمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی به مردم توصیه کرد: «یارانه‌های دریافتی را می‌توانید در بورس به صورت کوتاه‌مدت و درازمدت سرمایه‌گذاری کنید.» رییس‌جمهور طی گفت‌وگو با مردم از طریق سیما با بیان مطلب فوق اعلام کرد: مردم تا شش ماه علاوه بر هزینه‌ها و مصرفی که اکنون دارند، تقاضای جدیدی تعریف نکنند، مثلا نگویند پولی که آمده، برویم پرده یا یخچال خانه را عوض کنیم، بلکه می‌توانند این میزان یارانه را در بورس یا بانک سرمایه‌گذاری کنند.

احمدی‌نژاد افزود: از روزی که قیمت کالاها تغییر می‌کند از چند ساعت قبل از آن محدودیت برداشت پول واریز شده، از بین می‌رود.

وی ادامه داد: مردم برای استفاده مناسب از این پول برنامه‌ریزی کنند. این پول برای بخش وسیعی از جامعه بیش از افزایش هزینه‌هایی است که رخ می‌دهد. در خرج پولی که به حساب‌ها ریخته می‌شود، خانواده‌ها صرفه‌جویی کنند. اگر پدر و مادرها صلاح می‌دانند و شرایط خانواده اجازه می‌دهد بخشی از این پول را برای آینده بچه‌ها پس‌انداز کنند.

تغییر ماهیت سرمایه‌گذاری

در همین رابطه یک تحلیلگر بازار سهام سخنان رییس‌جمهور در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تشویق رییس‌جمهور به سرمایه‌گذاری مردم در بورس حکایت از تغییر ماهیت سرمایه‌گذاری در کشور دارد.

کامیار فراهانی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با سخنان رییس‌جمهور در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس از سوی رییس جمهور حکایت از تغییر ماهیت سرمایه‌گذاری در کشور دارد، زیرا در سال‌های گذشته اغلب مردم طبق سنت به سرمایه گذاری در بازار کالا و رفع نیازهای کاذب مانند خرید یخچال مازاد اقدام می‌کردند اما کارکرد بازار سرمایه در کنترل تورم و هدایت سرمایه‌های مردمی به بازار سهام موجب رونق بیشتر بورس در آینده خواهد شد. وی افزود: واقعیت این است که بعد از اجرای قانون اصل ۴۴ و حضور شرکت‌های بزرگ کشور در بازار سهام، توجه آحاد مردم و مسوولان به بورس جلب شده و با رونق این بازار، نقش بازار سرمایه در کنترل تورم و تجهیز و تخصیص منابع مالی به شرکت‌ها حال و هوای دیگری گرفته است. فراهانی ادامه داد: از سوی دیگر با روشن شدن بخش دیگری از ابعاد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها توسط رییس‌جمهور، خیال فعالان بازار راحت شد چون به گفته رییس‌جمهور افزایش نرخ حامل‌های انرژی چندان اثری در سودآوری شرکت‌ها ندارد. همچنین تاکید وی بر کنترل قیمت‌ها و عرضه انبوه محصولات در صورت لزوم منجر به رفع نگرانی‌های سرمایه‌گذاران شد. فراهانی با بیان اینکه در مرحله اول اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها تهدیدی متوجه صنایع بورسی نخواهد شد، خاطرنشان کرد: به فرض رشد نرخ تورم بعد از اجرای این قانون، نرخ سود بانکی کاهش خواهد یافت که با این جریان هرچند پیش بینی سود هر سهم شرکت تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد؛ اما نسبت قیمت به درآمد (P/E) تا ۵۰ درصد هم رشد خواهد کرد.این اتفاق در مجموع به نفع بورس خواهد بود. وی در خاتمه گفت: هم‌اکنون تنها نقطه مبهم اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها زمان اجرای آن است. تا آن زمان اغلب سهامداران با حساب و کتاب در بورس فعالیت خواهند کرد.