«پست‌بانک» امروز عرضه نمی‌شود

عکس: نگارمتین‌نیا

گروه بورس- عرضه ۵ درصد سهام پست‌بانک که قرار بود امروز انجام شود، به تعویق افتاد. شرکت ۵۶ میلیارد تومانی پست بانک براساس مصوبه ۲۵ مهرماه ۸۹ هیات پذیرش در بورس پذیرفته شده و از سوم آبان‌ماه به‌عنوان چهارصدوپنجاه و هفتمین شرکت در بورس درج شد.

درج این شرکت و انتشار امیدنامه آن در حالی صورت گرفت که وزیر ارتباطات طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هنوز پست بانک آمادگی ورود به بورس را نداشته و اخباری که مبنی بر عرضه سهام این شرکت دولتی در بورس منتشر شده بدون هماهنگی با این وزارتخانه بوده و به هیچ‌وجه مورد تایید اینجانب(وزیر ارتباطات) و مجموعه وزارت ارتباطات نیست و پست بانک، روال عادی خود را برای خصوصی شدن طی کرده و در سال ۹۳ در بورس عرضه خواهد شد.

در همین حال مدیرعامل شرکت بورس در آخرین اظهارات خود از عرضه نشدن سهام پست بانک، پالایشگاه تبریز و بیمه پارسیان در روز جاری خبر داد.

احتمال عرضه پست‌بانک در چهارشنبه جاری

در همین رابطه حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با فارس، آخرین مسائل مربوط به عرضه سهام شرکت‌های پالایشگاه تبریز، پست بانک و بیمه پارسیان را اعلام کرد.

وی در مورد عرضه سهام پالایشگاه تبریز که با سرمایه اسمی ۱۹۴ میلیارد تومانی از ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری با پلاک ۴۵۵ در فهرست نرخ‌های تابلوی اصلی بازار اول بورس درج شده، اظهار داشت: واگذاری این شرکت مشمول اصل ۴۴ به بررسی گزارش ۶ ماهه اول توسط سازمان بورس و اعلام نظر اداره نظارت بر ناشران بورسی بستگی دارد، بنابراین سهام این شرکت در این هفته عرضه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عرضه سهام این شرکت هیچ مشکل و مانعی ندارد و شاید این عرضه هفته آینده انجام شود، در مورد واگذاری سهام پست بانک که با مخالفت وزیر ارتباطات روبه‌رو شده نیز توضیح داد: طبق درخواست پست بانک، مراحل پذیرش و درج این شرکت ۵۶ میلیارد تومانی در بورس انجام و امیدنامه آن هم تهیه شده است. از سوی دیگر رییس سازمان خصوصی‌سازی هم در جریان برگزاری جلسه‌ای مشترک اعلام کرده پست بانک آماده واگذاری و عرضه سهام در بورس است.

قالیباف اصل ادامه داد: با این شرایط امیدوارم عرضه این شرکت مشمول اصل ۴۴ هم در چهارشنبه جاری انجام شود، زیرا در واگذاری سهام این شرکت هیچ مشکلی وجود ندارد.

این مقام مسوول دربرابر این سوال که آیا قبل از عرضه سهام پست بانک جلسه معارفه‌ای هم برگزار می‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: برگزاری جلسه معارفه شرکت‌ها قبل از عرضه سهام در دستورالعمل پذیرش نیامده و بورس همواره شرکت‌ها را به برگزاری چنین جلساتی تشویق می‌کرد، بنابراین به دلیل اعلام وضعیت شرکت در امیدنامه، فرض براین است که همه اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاران ارائه شده است. با این اوصاف معلوم نیست که جلسه معارفه پست بانک برگزار شود یا خیر.

قالیباف اصل در ادامه اظهارات خود به عرضه قطعی سهام بیمه پارسیان در هفته آینده اشاره کرد و گفت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با سهامداران عمده، سهام این شرکت که هفته گذشته با سرمایه اسمی ۱۱۰ میلیارد تومانی به عنوان چهارصد و پنجاه و هشتمین شرکت پذیرفته شده، یکشنبه آینده در بورس عرضه و کشف قیمت می‌شود.

عرضه «شبریز» پس از درج اطلاعات در کدال

همچنین مدیر بازار شرکت بورس در این زمینه گفت: سهام پالایشگاه تبریز و پست‌بانک امروز عرضه نمی‌شود زیرا از یک سو اطلاعات شرکت پالایشگاه تبریز در سایت کدال درج نشده و از سوی دیگر طبق آیین‌نامه‌ها و مقررات موجود، عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس بعد از درج آگهی و اطلاع رسانی در سامانه معاملاتی انجام می شود، بنابراین باتوجه به طی نشدن این فرآیند، فردا سهام این دو شرکت در بورس عرضه نمی شود.

علی صحرایی افزود: با این اوصاف زمان دقیق عرضه سهام این دوشرکت بعد از درج اطلاعات در سایت کدال و آگهی عرضه در سامانه معاملاتی مشخص می‌شود.

در این باره معاون نظارت بر ناشران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: عرضه پست بانک به دلیل منتشر نشدن گزارش عملکرد ۶ ماهه این شرکت انجام نمی‌شود.

رستمی افزود: ما تلاش می‌کنیم در اولین فرصت، گزارش یاد شده را از شرکت دریافت کرده و عرضه را انجام دهیم.

با وجود این اظهارات، رییس سازمان خصوصی‌سازی وعده عرضه سهام پست‌بانک را در روز جاری به سهامداران داده است.

پیمان نوری در گفت‌وگو با مهر از عرضه ۵ درصد از سهام پست بانک در روز جاری در بورس به منظور کشف قیمت خبرداد و گفت: این در حالی است که این شرکت تا سال ۹۳ برای واگذاری سهام مهلت دارد.

مدیرعامل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سهام پست بانک برای عرضه در تابلوی فرعی بورس اول درج خواهد شد، تصریح کرد: تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد وضعیت و سهام پست بانک در امیدنامه به عنوان مبنای معارفه درج شده است.

وی از درج اساسنامه پست بانک روی سایت سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و تصریح کرد: افرادی که به اطلاعات جزئی‌تری در مورد سهام پست بانک نیازمند و خواستار شناخت بیشتر نسبت به سهام این شرکت هستند، به سایت بورس مراجعه کنند.

نوری خاطرنشان کرد: تجربه گذشته حاکی است که سهام بانک‌ها در واگذاری‌ها بیشتر مورد اقبال هستند، مجموعه پست بانک هم جزو مجموعه‌های بانکی است که مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت.