گروه بورس - علیرضا باغانی: بورس تهران در سومین روز معاملاتی هفته با حفظ تعادل به وجود آمده در ۷۲ ساعت گذشته،‌ به روند صعودی خود ادامه داد، آن هم در فضای معاملاتی پررونق توام با نوسان مثبت نمادها و عرضه‌های هدفمندی که در راستای روان‌سازی معاملات صورت گرفت. اما در بیرون از بازار مشخص شدن رقم واریزی یارانه‌ها به حساب خانوار مهم‌ترین خبر اقتصادی بود.

بر اساس خبر اعلام‌شده در خبرگزاری‌های رسمی مبلغ ۸۱ هزار تومان یارانه‌ نقدی به صورت علی‌الحساب برای دو ماه به زودی به حساب ۶۱ میلیون ایرانی واریز می‌شود. همچنین واریز یارانه از سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی آغاز خواهد شد.

در این میان اظهارات رییس‌جمهور در اردبیل مبنی‌بر اینکه ایرانی‌ها با واریز یارانه‌ها زندگی بهتری خواهند داشت، به نوعی از اطمینان دولت از موفقیت اجرای هدفمندی یارانه‌ها و سیاست‌های کنترلی برای جلوگیری از آثار احتمالی در اقتصاد خبر می‌داد.

با این وصف، بورس تهران دیروز با ثبت رشد ۲۳۱ واحدی شاخص به اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها و جراحی اقتصاد ایران خوش‌آمد گفت و روی عدد ۱۸ هزار و ۳۴۵ واحد ایستاد. افزون‌بر این، دیگر شاخص‌های بورس نیز رشد قابل‌توجهی را در روز دوشنبه تجربه کردند، به طوری که شاخص صنعت رشد ۱۸۸ واحدی، شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر بورس ۱۴ واحد و شاخص‌های بازار اول و بازار دوم بورس نیز به ترتیب ۱۹۶ و ۲۹۳ واحد رشد را تجربه کردند.

از سویی دیگر، بورس تهران در شرایطی دیروز رشد شاخص‌ها را تجربه کرد که بازگشایی بازارهای جهانی پس از تعطیلی دو روزه با افت دسته‌جمعی قیمت‌ها همراه بود.

بر این اساس، دیروز بهای هر اونس طلا به هزار و ۳۶۱ دلار رسید که نسبت به آخرین معامله ۷۶ صدم درصد افت قیمت داشت.

همچنین، بهای هر تن مس نیز با ۹۵ صدم درصد کاهش به ۸ هزار و ۳۸۳ دلار رسید و روی هم قیمت دو هزار و ۳۵۵ دلاری را تجربه کرد.

در این شرایط بیلت هم قیمت ۴۷۵ دلاری را تجربه کرد و از همه مهم‌تر قیمت نفت برنت به ۸۲ دلار رسید.

آخرین اخبار از بازار ارز هم حاکی از آن است که قیمت هر دلار آمریکا (دولتی) در این روز به هزار و ۵۰ تومان رسید، در حالی که در بازار آزاد هزار و ۹۰ تومان دادوستد می‌شد، آن هم در شرایطی که برای کنترل بازار، محدودیت خرید ارز فقط با پاسپورت وضع شده است.نرخ یورو هم در این روز یک هزار و ۵۱۵ تومان در بازار معامله شد.

در روز دوشنبه گروه بانکداری بورس تهران معاملات سنگینی را تجربه کرد، تا جایی که به میزان ۵/۱۰ میلیون سهم معامله شد و قیمت سهام این شرکت به ۲۸۱ تومان رسید. در این گروه، بانک سینا نیز پس از تجربه معاملاتی در سطح ۴/۲ میلیون سهم با تجربه درصد نوسان منفی و تقاضاهای پراکنده فروش به روز معاملاتی خود پایان داد. در این گروه حق‌تقدم پارسیان هم معاملات سنگین ۲/۱ میلیون سهمی را تجربه کرد.

دیگر نمادهای فعال این گروه از جمله بانک کارآفرین و بانک ملت هم به صورت متعادل معامله شدند، در حالی که بانک اقتصاد نوین و بانک صادرات ایران با نوسان منفی، معاملات پرحجمی را شاهد بودند.

در گروه پیمانکاری، مپنا گزارش داد و درآمد تلفیقی خود را ۸۷۰ ریال پیش‌بینی کرد، در حالی که EPS تلفیقی سال‌مالی گذشته این گروه رقم ۸۲۱ ریال اعلام شده بود.

در حالی که EPS شرکت اصلی در گزارش مپنا همچنان ۵۱۸ ریال اعلام شده است.

این شرکت دیروز با تجربه حجم معاملات ۵/۴ میلیون سهمی در قیمت ۳۷۱ تومان متعادل بود.

در این گروه، هپکو دیگر تجهیزاتی پرمعامله بازار بود، به طوری که پس از ۹/۴ میلیون معامله احتمالا از سوی سهامداران عمده با صف خرید دو میلیون سهمی مواجه شد. صدرا هم در این گروه پس از تجربه ۹/۳ میلیون معامله در قیمت ۲۳۵ تومان، نزدیک به ۵ میلیون صف خرید شد که این معاملات در تعادل نماد آذرآب نیز اثرگذار بود، در حالی که این تجهیزاتی فقط ۱۱۱ هزار معامله را دیروز تجربه کرد.

در گروه خودرویی، بهمن با خبرهای اولیه‌ای مبنی‌بر توافق با سرمایه‌گذاری ملی بر سر فروش بلوک‌های ۴/۳ درصدی روبه‌روست، اما در ظاهر خریدار (مجموعه سایپا) که تاکنون حدود ۱۱درصد بلوک سایپا را از بهمن خریداری کرده، متقاضی خرید سهام تا ۵/۱۵ درصد است و مازاد بلوک را خریدار نیست، از این رو تاکنون عرضه‌ای از سوی کنسرسیوم ذکر شده صورت نگرفته است.

در این گروه سایپا با پشت سر گذاشتن ۶۸ میلیون معامله یکی از نمادهای صدرنشین گروه بود.

معامله‌گران در این نماد در انتظار اعلام گزارش ۶ ماهه و مجمع انتخاب هیات‌مدیره است. با تغییراتی که اخیرا در ترکیب سهامداران سایپا رخ داد، احتمالا سرمایه‌گذاری سایپا، کارکنان و دیگر متحدان استراتژیک، دو کرسی از هیات‌مدیره این خودروساز را در اختیار خواهند گرفت؛ چراکه مجموعا با خریدهای بلوک تامین اجتماعی و بهمن، سهام زیرمجموعه‌های سایپا در این گروه خودروساز به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

ایران خودرو هم در این گروه حجم معاملاتی در سطح ۵۰۰ هزار سهم را تجربه کرد.

در گروه واسطه‌گری مالی، دیروز بازارسازی نماد سرمایه‌گذاری ملت با جمع‌آوری ۴۱۵ هزار سهم ادامه یافت. غدیر هم که بازار در انتظار گزارش ۹ ماهه آن است، عرضه ۷/۳ میلیون سهمی را تجربه کرد.

۱/۲ میلیون سهم سرمایه‌گذاری صنعت‌و‌معدن نیز دیروز از سوی گروهی از سهامداران فعال در این نماد جمع‌آوری شد.

در این گروه شاهد امروز در حالی مجمع عادی سالانه برگزار می‌کند که با توجه به EPS ۸۰۵ ریالی، سیاست تقسیم سود ۴۰۰ ریالی دارد.

خبرهای اولیه در این گروه از احتمال عرضه سهام عمران و توسعه شاهد در فرابورس طی یکشنبه یا دوشنبه آتی حکایت دارد. عرضه اولیه سهام این شرکت به دنبال نزول ۱۰۰۰ واحدی شاخص طی هفته گذشته، موقتا به تعویق افتاده بود.

در این گروه، اخباری از بازگشایی قریب‌الوقوع نماد سرمایه‌گذاری بانک ملی حکایت دارد.

در مخابرات، نماد «اخابر» با عرضه ۵/۸ میلیون سهمی روبه‌رو شد و در حالی در قیمت ۲۳۷ تومان معامله می‌شد که در ظاهر یکی از حقوقی‌ها، خریدهایی را در این نماد معاملاتی در قالب حمایت داشت.همچنین دیروز در شرایطی که قیمت ورق سرد ۸۴۰ و قیمت ورق گرم ۶۵۰ و میلگرد ۷۸۰ تومان در بورس کالا رقم خورد که مبارکه با عرضه ۲/۳ میلیون سهمی مواجه شد و حتی در پایان معاملات تقاضاهای پراکنده خرید داشت.

نماد مس هم دیروز در نرخ ۸۹۹ تومانی با معاملات پرحجم ۱/۴ میلیون سهمی مواجه شد.در این گروه، قیمت پایه هر سهم بلوک ۶۷ درصدی گروه سدید به سه هزار و ۱۸۸ ریال رسید. براساس آخرین اخبار، حضور مپنا و قرارگاه در این رقابت قطعی است و خریدار سوم نیز ظاهرا شرکتی خصوصی‌ فعال در صنعت لوله‌سازی و فولاد است.

در گروه بیمه‌ای، بیمه دانا باتجربه حجم معاملاتی در سطح ۳۶۸ هزار سهم با قیمت هزار و ۵۷۰ تومان در پایان معاملات متعادل شد.

در گروه معدنی، گل‌گهر به دنبال برخی خبرها مبنی‌بر پوشش مناسب سود در ۶ ماهه پس از معامله ۷۵۶ هزار سهمی، در سطح نزدیک به دو میلیون سهم صف خرید شد.

در گروه صنعت چاپ هم شایعات مربوط به احتمال خرید کاغذسازی کاوه از سوی کارتن ایران و شایعه فروش حریر ایران توسط «چکارن» تایید نشد.