بیمه مسوولیت کارگزاران نیازمند شفافیت در فعالیت آنها است

فارس- یک کارشناس بیمه گفت: بیمه‌های مسوولیت کارگزاران بورس بسیاری از دغدغه‌های افراد را در این حوزه کاهش می‌دهد، ولی هنوز هیچ شرکت‌بیمه‌ای اقدام به صدور این بیمه‌نامه‌ها نکرده است. الناز محبی‌نژاد در خصوص بیمه‌های مسوولیت کارگزاران بورس،‌ اظهار داشت: از مدت‌ها پیش شرکت بورس و شرکت‌های بیمه در خصوص طراحی بیمه نامه‌هایی در رابطه با مسوولیت حرفه‌ای کارگزاران بحث‌هایی کرده بودند، ولی بنا به دلایلی تاکنون این امر محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه لازمه ایجاد بیمه‌نامه در این حوزه فعالیت روشن و شفاف کارگزاران بورس است، افزود: برای طراحی قوانین در تمام حوزه‌ها به خصوص بورس باید قبل از هر اقدامی چگونگی مقابله با تخلفات ایجاد شده در آن پیش‌بینی و مسوولیت هر فرد مشخص و معین باشد.

این کارشناس بیمه خاطرنشان کرد: شرکت‌های بیمه به منظور شناسایی، اعلام نرخ و صدور بیمه‌نامه‌های کارگزاران بورس باید تمام زوایای قانونی آن را مورد بررسی قرار دهند تا با یک شناسایی مناسب، ریسک‌های منطقی را به مشتریان خود ارائه کنند. محبی‌نژاد در رابطه با وضعیت بیمه کارگزاران بورس در ایران گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم شرکت بورس و بیمه‌گران ایرانی در این خصوص مذاکراتی را انجام داده‌اند، ولی تاکنون به نتیجه قطعی و طراحی و صدور بیمه‌نامه‌ها در این امر نشده‌اند.

وی در ادامه به اقدام سازمان بورس کشور، اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل عدم صدور این بیمه‌نامه‌، سازمان بورس صندوقی را تحت عنوان بیمه کارگزاران بورس تاسیس کرده تا کارکنان خود را در قبال مسوولیت‌ها و شکایاتی که از آنها صورت می‌گیرد، حمایت کند.

ریسک بالای بیمه مسوولیت

محبی‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیمه‌های مسوولیت کارگزاران بورس بسیاری از دغدغه‌های افراد را در این حوزه کاهش می‌دهد، ولی هنوز هیچ شرکت‌بیمه‌ای اقدام به صدور این بیمه‌نامه‌ها نکرده است.

وی در ادامه به دلایل ارائه نشدن این بیمه‌نامه در شرکت‌های بیمه اشاره کرد و افزود: شاید بتوان یکی از دلایل این امر را نبود ثبات در بازار اقتصادی کشور دانست؛ زیرا این بیمه‌نامه‌ها دارای ریسک بالایی بوده و شرکت‌ها نمی‌توانند ریسک‌‌ها را ارزیابی و نرخ‌های مناسب را به متقاضیان خود ارائه دهند.

این کارشناس بیمه در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای حل این مشکلات در صنعت بیمه کشور چیست؟ گفت: فعالیت در عرصه بورس نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای مشابه با وضعیت اقتصادی ما دارای ریسک بسیار بالایی است که به عقیده بنده با همکاری تمام نهاد‌های مرتبط و شناخت کامل از ظرفیت بازار و اقتصاد کشور تا حد قابل توجهی می‌توان تمایل شرکت‌های بیمه را جهت حضور در این حوزه از صنعت بیمه افزایش داد.

وی در خصوص روند صدور بیمه‌نامه‌های مسوولیت در کشور، اظهار داشت: در بیمه‌های مسوولیت می‌توان هر ریسکی را شناسایی کرد البته اگر قوانینی در این راستا وجود داشته باشد، با توجه به آیین‌نامه‌های مصوبه شورای‌عالی بیمه و شرایط عمومی جامعه، بیمه‌نامه‌ها طراحی و فروخته می‌شود. به گفته وی پس از صدور بیمه‌نامه‌ها و دریافت حق بیمه، بیمه‌گر متعهد می‌شود که خسارت ناشی از آن خطراتی را که در بیمه‌نامه عنوان شده تحت پوشش قرار دهد.

محبی‌نژاد ضمن تاکید بر اینکه هیچ بیمه‌نامه‌ای در ایران اجباری نیست، تصریح کرد: بیمه‌نامه‌های مسوولیت مانند بیمه‌های شخص ثالث اجباری نیست و ارائه آن توسط شرکت‌های بیمه‌ای ارتباط مستقیمی با فرهنگ جامعه دارد به صورتی که با پیشرفت زندگی و گستردگی ابزاری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، مسوولیت انسان‌ها از خود خارج و به مسائل دیگر ارتباط پیدا کرده است.

این کارشناس بیمه با اشاره به اینکه بیمه کارگزاران بورس، بیمه‌نامه‌ای جدید است، تصریح کرد: بیمه‌های مسوولیت در همه دنیا بدون نرخ و شرایط مصوب ارائه می‌شوند به گونه‌ای که در ایران در گذشته بیمه مرکزی نرخ‌ها را ارائه می‌کرد، اما به منظور رقابتی شدن عرصه بیمه میان شرکت‌های خصوصی و دولتی بیمه‌ای اقدام به آزاد‌سازی نرخ‌ها کرده است.

وی ضمن تاکید براینکه هر بیمه‌نامه مسوولیت با توجه به حرفه‌ای که به آن می‌پردازد دارای نرخ‌ و شرایط مصوب متفاوتی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فعالیت چندانی در حوزه بیمه کارگزاران بورس انجام نشده است به طوری که فقط شرکت بورس صندوقی را برای حمایت از کارگزاران تاسیس کرده است. البته امید است با فعالیت روشن و شفاف کارگزاران بورس و همکاری شرکت بورس و بیمه مرکزی در آینده نزدیک شاهد حضور این بیمه‌نامه در صنعت بیمه کشور باشیم.