تثبیت نایب‌قهرمانی بازدهی بورس تهران در فدراسیون جهان

گروه بورس - رتبه بورس تهران بر پایه گزارشی که به فدراسیون جهانی بورس‌ها در ماه سپتامبر ارائه شده، تنزل داشت.

مطابق این گزارش، برابر مقایسه‌ای که فدراسیون جهانی بورس‌ها در ۶ مبحث انجام داده، بورس تهران رتبه‌های مختلفی را میان ۵۴ عضو فدراسیون کسب کرده است. با مقایسه اطلاعات منتشره مربوط به ماه گذشته میلادی با ماه ماقبل، بورس تهران با توجه به شرایط پدید آمده داخلی و فضای حاکم بر آن، با تنزل رتبه در میان سایر اعضای فدراسیون مواجه شد. اگرچه این بورس رتبه خود را طی دو ماه اخیر میلادی درخصوص میزان درصد تغییر شاخص و ارزش‌ معاملات نسبت به ابتدای سال میلادی تا پایان سپتامبر حفظ کرده است، اما در متغیرهایی مانند ارزش بازار با نزول در جایگاه خود مواجه بود.

در همین حال، بورس تهران در دو متغیر دفعات معامله و درصد گردش سهام توانست به رتبه‌های بالاتر صعود کند.

در مجموع رتبه‌هایی که بورس تهران در میان سایر اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها دارد، در ۶ جدول خلاصه می‌شود که به شرح ذیل است.

رتبه هفتم در رشد ارزش معاملات

به لحاظ درصد تغییر ارزش معاملات بورس که از ابتدای ژانویه تا پایان سپتامبر ۲۰۱۰ مورد بررسی قرار گرفته است، رتبه بورس تهران بعد از بورس سریلانکا، بورس ژاپن، بورس اندونزی، بورس فیلیپین، کلمبیا و تایلند در ردیف هفتم قرار دارد.در این رده‌بندی بورس‌هایی مانند یونان، قبرس با تغییر منفی ۳۵ و ۲۱ به انتهای جدول راه یافتند. ارزش معاملات بورس تهران در دوره ۹ ماه یادشده معادل ۴۵ درصد تغییر را تجربه کرد که باعث شد جایگاه یادشده را به دست آورد.

بورس سریلانکا تنها بورس عضو فدراسیون بود که بالای ۱۰۰ درصد تغییر نسبت به ابتدای سال میلادی را شاهد بود.

۱۱؛ رتبه ارزش بازار سپتامبر

بورس تهران طی سپتامبر سال جاری میلادی نسبت به سپتامبر سال گذشته از حیث ارزش بازار موفق به کسب رتبه ۱۱ شد. رتبه ۱۱ در سپتامبر ۲۰۱۰ از رسیدن ارزش بازار بورس تهران به رقم ۸۵ میلیارد دلار حکایت دارد.

در این رتبه‌بندی نیز بورس‌های سریلانکا، چین، فیلیپین، ژاپن، اندونزی، شیلی، تایلند، ورشو، ترکیه و مالزی بالاتر از بورس تهران جای گرفتند.

ارزش بازار سریلانکا در مقایسه سپتامبر ۲۰۱۰ نسبت به سپتامبر ۲۰۰۹، ۵/۱۵۱ درصد افزایش داشت که ایران از همین حیث ۱/۴۱ درصد رشد را تجربه کرده است.

حفظ جایگاه دوم در ارزش معاملات

بورس سریلانکا به طور معمول در گزارشی که به فدراسیون جهانی می‌دهد، فعال‌ترین بورس در میان بورس‌های مکلف به ارائه گزارش شناسایی شده است.

در دوره ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل، تهران پس از سریلانکا به دلیل رشد ۱۳۰ درصدی ارزش معاملات به رتبه دوم دست یافته است. یکی از دلایل دستیابی بورس تهران به این رتبه بالا، نقل‌و‌انتقال سهام به پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بوده است.

این در حالی است که ماه در آگوست امسال این درصد تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل برای بورس تهران نیز همان رتبه دوم بود و این روند حفظ ارزش معاملات بورس تهران در دو ماه اخیر را در میان بورس‌های عضو فدراسیون بیان می‌کند.

نایب‌قهرمانی در بازدهی

شاخص بازده نقدی و قیمت بورس تهران طی مقایسه‌ای ۶۰ شاخص معرفی شده از سوی کشورها در فدراسیون جهانی، موفق به کسب رتبه دوم و حفظ آن طی دو ماه اخیر میلادی شد. در این رتبه‌بندی نیز سریلانکا اول و تهران دوم شد. به این ترتیب ۱۰۷ درصد تغییر برای شاخص سریلانکا و ۶۷ درصد تغییر برای شاخص بورس تهران در سپتامبر ۲۰۱۰ ثبت شده است.

پرگردش شدن سهام در بورس تهران

در ماه آگوست بورس تهران از نظر گردش سهام رتبه ۳۶ را دارا بود که در ماه گذشته میلادی به رتبه ۳۱ دست یافت. این رتبه برای بورس تهران در ماه سپتامبر به دلیل افزایش درصد گردش سهام در بورس بود. این رقم معادل ۸/۳۵ درصد گزارش شده است.

از نظر گردش سهام بورس «شنزن» چین با ۳۳۶ درصد تغییر، جایگاه نخست را به خود اختصاص داد.

۱۹ نمره؛ رتبه تغییر تعداد شرکت‌های بورسی

مطابق آخرین رده‌بندی بورس‌های عضو فدراسیون، به لحاظ تعداد شرکت‌های فعال در بورس‌ها، بورس «اوزاکا» ژاپن در ۹ ماه نخست سال‌جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۹۳ درصدی داشته است. بورس «شنزن» چین رتبه دوم را از آن خود کرد.

به همین ترتیب بورس‌های «ورشو»، «لوکزامبورگ»، «بن‌داپست»، «مکزیک»، «هنگ‌کنگ»، بورس ملی هند، ترکیه، مالت، تایوان، «لیمای» پرو، سریلانکا، «شانگهای» چین، «اندونزی»، تایلند، اردن و «بمبئی‌» هند، رتبه‌های سوم تا هجدهم رده‌بندی مزبور را تشکیل می‌دهند. بورس تهران با ۸ دهم درصد تغییر نسبت به سال قبل، جایگاه نوزدهم را برای خود به دست آورد.