سنا - معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بر همکاری‌های موثر و فنی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی تاکید کرد. بهروز علیشیری با اشاره به ضرورت افزایش تجارت فی‌مابین کشورهای عضو سازمان یادشده اشاره کرد و گفت: ایجاد صندوق اسلامی پول و ترویج اقتصاد و بانکداری اسلامی می‌تواند از دیگر برنامه‌های همکاری کشورهای عضو این سازمان باشد.

معاون وزیر اقتصاد به تشریح دستاوردهای بیست و ششمین اجلاس کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان کنفرانس اسلامی موسوم به کومسک پرداخت. به گفته وی، نمایندگان کشورهای روسیه، تایلند، قبرس و نیز برخی سازمان‌های بین‌المللی در این اجلاس به عنوان ناظر حضور داشتند.

به گزارش سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی وفنی ایران، علیشیری گفت: در این اجلاس که هفته گذشته در استانبول ترکیه برگزار شد، نمایندگان و وزرای اقتصاد ۵۷ کشور عضو شرکت داشتند.

علیشیری در ادامه افزود: هیات جمهوری اسلامی ایران مرکب از نمایندگان دستگاه‌های مربوطه در راس هیاتی به ریاست دکتر سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در اجلاس مذکور شرکت کرد.

به گفته وی، همچنین با توجه به ضرورت ایجاد تغییرات اساسی در آینده اقتصاد کشورهای مزبور، بر لزوم به کارگیری و تجاری‌سازی فناوری‌های جدید تاکید شد.

این در حالی است که ارتقای نهادهای مالی همچون گروه بانک توسعه اسلامی و عملیاتی ساختن موافقتنامه‌هایی چون نظام تعرفه ترجیحی و توسعه همکاری‌ها برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم در سخنرانی وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان ضمن دعوت از روسای مسوول گمرکات کشورهای عضو برای شرکت در همایش بین‌المللی جاده ابریشم که قرار است در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مهر ماه سال‌جاری در تهران برگزار شود، از وزرای توریسم و گردشگری کشورهای عضو سازمان، جهت شرکت در همایش وزرای گردشگری کشورهای اسلامی دعوت کرد.

بر اساس این گزارش، تعریف پروژه‌های مشترک با هدف ارتقای زیر بناهای کشورهای عضو، مقابله با سلطه انحصار و تحریم مالی از طریق استفاده از ارز ملی کشورها در مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک در جهت ایجاد موسسه‌ای برای تقویت نیروی انسانی کشورهای عضو از دیگر مباحث مطرح شده وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در این اجلاس بود.