فارس - مدیرعامل «صدرا» از عدم‌تحقق برنامه‌های تعیین‌شده این شرکت تا پایان ۶ ماهه ابتدای امسال خبر داد. «مهدی اعتصام» گفت: شرکت صدرا در حالی عضوی از کنسرسیوم حاضر در فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی و در بخش آف‌شور است که برای ساخت جکت‌ها و همچنین سازه‌های دریایی قراردادهایی قطعی و جاری منعقدشده و تاکنون هم اقدامات مطلوبی در تامین کالاها و برنامه‌ریزی برای ساخت جکت‌ها در کارخانه بوشهر به عمل آمده و اگر تغییری در دریافت کالاها نباشد، از لحاظ اجرایی مشکلی نخواهیم داشت.

این مقام مسوول به سفرهای انجام شده به کشورهای کره‌جنوبی و چین اشاره و خاطرنشان کرد: به‌رغم افزایش تحریم‌ها و محدودیت‌های شدید بانک‌ها و همچنین کشتیرانی و عملیات ترابری توافقات مناسبی با شرکت‌های کره‌ای و چینی و همچنین ژاپنی برای تامین کالاهای مورد نیاز داشتیم. وی افزود: در این رابطه قراردادهایی با بانک‌ها و شرکت‌های کره‌جنوبی منعقد شده که بین ۸ تا ۱۰ روز آینده اجرایی می‌شود. این در حالی است که دولت هم تلاش‌های مطلوبی برای تعاملات لازم در خصوص تامین مالی کالاها با بانک‌های کره‌جنوبی و چین از طریق فروش نفت به عمل آورده تا مراحل اجرایی فازهای پارس جنوبی در موعد مقرر انجام شود.

اعتصام ادامه داد: بنابراین فضای امیدواری خوبی حاکم است و تاکنون مشخص شده اتمام عملیات فازهای پارس‌جنوبی در ۳۵ ماه تعیین شده امکان‌پذیر خواهد بود و در بخشی از برنامه‌ها هم جلوتر بوده و اگر به مشکلی برنخوریم، زمان‌بندی اجرا خواهد شد.

به گفته وی، برای تامین منابع مالی مشکل جدی وجود نداشته و تاکنون بابت پیش‌پرداخت حدود ۵/۳ درصد نقدینگی دریافت شده و بابت درصد باقیمانده از ۵ درصد تعیین شده مقرر شده، کارفرما نسبت به تامین لوله‌های مورد نیاز اقدام کند تا از این طریق تهاتر انجام شود.

«اعتصام» در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با تعدیل سود هر سهم این شرکت از ۱۶ ریال به ۲۵ تومان و سپس برگشت این وضعیت یعنی اعلام همان ۱۶ ریال سود توضیح داد: با بررسی عملکرد ۵ ماه اول جمع‌بندی این بود که تحلیل پیش‌بینی سود ۲۵ تومانی برمبنای نوع حساسیت فازهای پارس جنوبی و حمایت‌هایی که باید می‌شد اعلام شده، اما از این بابت اتفاق خاصی در شرکت رخ نداد. وی با اشاره به اینکه در گزارش سه ماهه سوم با توجه به پیشرفت فازها اطلاعات دقیق‌تری اعلام خواهد شد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که قرار است صدرا جهش مناسبی داشته و مشکلات آن برطرف شود، اما تا تحقق کامل حل مشکلات مانند بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی فاصله زیادی داریم، اما برخی امیدوار بودند در فرصت کوتاهی این مشکلات برطرف شود.

به گفته وی هر آنچه که در ۶ ماه اول پیش‌بینی شده بود محقق نشده، اما با توجه به لزوم طی سه ماه برای ساخت‌و‌سازها و تا یک ماه و نیم آینده، حمل سازه‌ها، تا بهمن‌ماه فاز اجرایی آف‌شورها نهایی خواهد شد.