پوشش 86درصدی سود «بورس» در6 ماه

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - علیرضا باغانی: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از پوشش ۳۸۹ ریالی سود هر سهم شرکت بورس در ۶‌ماهه نخست سال خبر داد.

حسن قالیباف اصل که در آستانه برگزاری مجمع شرکت بورس اوراق بهادار با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، با اشاره به پوشش ۳۸۹ ریالی EPS این شرکت در ۶ ماهه گفت: از ۴۵۰ ریال سود شرکت، در ۶ ماهه ۳۸۹ ریال محقق شده که رقم مناسبی است، این در حالی است که در ۶ ماهه سال گذشته ۲۵۲ ریال از EPS ۶۵۲ ریالی شرکت بورس پوشش داده شده بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش کارمزد شرکت بورس بر سود آن تاثیر می‌گذارد؟ گفت: به طور قطع هر گونه کاهش درآمدی در سود اثرگذار است، اما تلاش شرکت بورس تحقق EPS اعلام شده برای سهامداران است.به گفته وی، شرکت بورس در ۶ ماهه امسال، ۱۰۶ میلیارد ریال درآمد حاصل از ارائه خدمات داشته و به سود ناخالص ۸/۶۴ میلیارد ریالی و سود عملیاتی ۴۸ میلیارد ریالی دست یافته که در مقایسه با مدت مشابه با رشد مواجه بوده است.

وی درباره مجمع امروز شرکت بورس گفت: از آنجا که شرکت بورس زمین جدیدی را در شمال تهران خریداری کرده، برای ساخت آن و همچنین توسعه فعالیت‌ها نیاز به افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی دارد که بر این اساس در مجمع امروز موضوع افزایش سرمایه از ۱۵ میلیارد تومان به ۳۰ میلیارد تومان مورد بررسی قرار گرفت.به گفته وی، انتخاب اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس یکی دیگر از موضوعات دستورجلسه مجمع امروز شرکت بورس است که بر اساس آرای سهامداران در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.مدیرعامل بورس در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌بینی می‌کند که هیات‌مدیره بورس تغییر کند؟ پاسخ داد: مجمع در این زمینه تصمیم گیرنده نهایی است و در این زمینه نمی‌توان در مقطع کنونی اظهارنظری کرد.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا در سمت مدیرعامل بورس تهران بعد از دو سال ادامه فعالیت می‌دهد؟ گفت: این تصمیم هم به هیات‌مدیره جدید بستگی دارد، اما خودم تجربیات خوبی در بازار سرمایه داشته‌‌ام و تا آنجا که توانستم نیز در جهت رشد و توسعه بازار سرمایه و بهبود عملیات بازار گام برداشته‌ام، اما این را باید بگویم که کار اجرایی بازار سرمایه کمی بر فعالیت‌های دانشگاهی من اثرگذار بوده است.

این استاد دانشگاه الزهرا (س) افزود: فعالیت در دانشگاه، تدریس و اساسا معلمی را دوست دارم و بودن در محیط دانشگاهی را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهم. وی در عین حال گفت: حضور در مدیریت اجرایی بازار سرمایه هم تجربه ذی‌قیمتی به من عطا کرد و برای توسعه این بازار اگر باز هم لازم باشد، وقت می‌گذارم و اگر حضورم در این بازار نیاز باشد، قطعا دریغ نخواهم کرد.

مدیرعامل کنونی بورس تهران همچنین در برابر این سوال که چه نمره‌ای به کارنامه خود در حضور دو ساله در بورس می‌دهد؟ پاسخ داد که دیگران و شما رسانه‌ها باید با بررسی عملکرد من نمره بدهید، اما با نگاهی به شاخص‌های عملکردی درمی‌یابید که دو سال پیش وضعیت بازار چگونه بوده، هم‌اکنون چگونه است. به عنوان مثال دو سال پیش میانگین ارزش روزانه معامله سه میلیارد تومان بود، هم‌اکنون حداقل ارزش معاملات روزانه بورس به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. از طرفی دیگر ارزش بازار در ابتدای سال جاری ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده است که هم‌اکنون به ۵/۸۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی همچنین در مورد نحوه اداره بازار سرمایه گفت: در اداره شرکت‌ها و اصولا مدیریت در بنگاه‌های اقتصادی و اجرایی به ثبات مدیریتی معتقدم و مخالف دوره‌های مدیریتی کوتاه هستم. به عقیده من دو سال برای اداره بازار سرمایه برای یک مدیر کم است، البته شاید این اظهارات این گونه تعبیر شود که تمایل من ادامه حضور در بازار سرمایه است، در حالی که من به ثبات مدیریت در بازار سرمایه اشاره داشتم.

قالیباف در این گفت‌وگو درباره زمین خریداری‌شده توسط شرکت بورس گفت: این زمین دارای وسعت دو هزار و ۵۲۰ مترمربعی است که قرار است در آن ۱۲ طبقه بنا شود و در مجموع ۲۵ هزار و ۷۶۶ مترمربع بنا در این زمین ساخته خواهد شد.

در همین حال، آخرین اخبار رسیده حاکی از آن است که بانک‌های ملت، ملی، تجارت، پاسارگاد به همراه کارگزاری حافظ و یک کارگزاری خصوصی دیگر و از شرکت‌های سرمایه‌گذاری (تدبیر) حقوقی‌هایی هستند که برای تصاحب کرسی‌های هیات‌مدیره در شرکت بورس تلاش می‌کنند و احتمال ورود آنها به هیات‌مدیره بورس و تغییر و تحولات اساسی در اداره این شرکت سهامی عام وجود دارد.