ایسنا - مدیرعامل تامین سرمایه امین از قیمت‌گذاری ۵ شرکت دولتی، سه شرکت خصوصی، انتشار دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در بورس و فرابورس و عرضه صکوک ارزی در منطقه آزاد خبر داد. محمد آرام بنیار، آخرین وضعیت قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر پالایشگاه بندرعباس، آبادان، تهران و لاوان در دست قیمت‌گذاری است و در مراحل پایانی قرار دارد. وی از قیمت‌گذاری شرکت همراه اول خبر داد و گفت: شرکت همراه اول از دیگر شرکت‌هایی است که در حال قیمت‌گذاری است و قیمت‌گذاری آن در مرحله نهایی قرار دارد. وی با بیان اینکه طبق توافق قرار است شرکت همراه اول در فرابورس عرضه شود، ادامه داد: ۱۰ درصد سهام این شرکت طی یک تا دو ماه آینده در بازار فرابورس عرضه می‌شود.

آرام بنیار ادامه داد: همچنین شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی برای انجام معامله عمده، شرکت مبنای خاورمیانه برای افزایش سرمایه‌ و معاملات عمده و شرکت هلدینگ مواد معدنی برای معاملات عمده در حال قیمت‌گذاری است. وی به قیمت‌گذاری شرکت‌های بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، سه شرکت بخش خصوصی شامل آب معدنی داماش، گروه صنعتی فولاد و فولاد لوشان در حال قیمت‌گذاری به منظور عرضه در فرابورس هستند.

آرام یادآور شد: ارزش‌گذاری در شرکت امین شامل قیمت‌گذاری سهام اصل ۴۴ برای عرضه در بورس، بخش خصوصی به منظور عرضه در بورس یا فرابوس یا برای انجام معاملات بلوکی و عمده است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در ادامه از انتشار دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت خبر داد و گفت: در حال حاضر اوراق مشارکت پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه امام خمینی، اوراق مشارکت ایمیدرو، مبنای خاورمیانه و اوراق مشارکت تعاونی خاص ایران خودرو در مجموع به مبلغ دو هزار میلیارد تومان و با نرخ ۱۷ درصد در دست انتشار است که تا دو ماه آینده عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه نظر سازمان بورس بر عرضه اوراق مشارکت در فرابورس است، اظهار کرد: این در حالی است که اوراق مشارکت پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی از طریق بانک ملت و اوراق مشارکت ایمیدرو از طریق بانک تجارت صورت می‌گیرد.

آرام با اشاره به اینکه در حال توسعه انتشار اوراق مشارکت در فرابورس هستیم، تصریح کرد: طبق مجوز شورای پول و اعتبار، سازمان بورس می‌تواند تا سقف ۴ هزار میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق مشارکت بدهد که این میزان یا از طریق فرابورس یا از طریق سیستم بانکی عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این قرار است اوراق مشارکت شرکت توسعه ساختمان و لیزینگ بانک پارسیان از طریق فرابورس عرضه ‌شود. به گفته‌ وی اوراق مشارکت توسعه بین‌المللی ساختمان به زودی در فرابورس عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین از عرضه صکوک ارزی خبر داد و اظهار کرد: به دنبال عرضه صکوک ارزی در منطقه آزاد برای پروژه ایمیدرو هستیم که اگر موفق شود حرکت مثبتی خواهد بود. وی با بیان اینکه صکوک به دو صورت ارزی و ریالی منتشر می‌شود، گفت: صکوک ارزی براساس ساختار جدیدی که بورس تصویب کرده است، منتشر می‌شود.