اجرای سهام عدالت به زور «10» می‌گیرد

فارس - رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس از قرائت گزارش اجرای سهام عدالت در هفته جاری خبر داد و گفت: با در نظر گرفتن چهار مورد به نحوه اجرای سهام عدالت، نمره ۱۰ از ۲۰ می‌دهیم. حمیدرضا فولادگر، در رابطه با آخرین وضعیت قرائت گزارش‌های مربوط به اجرای اصل ۴۴ در مجلس اظهار داشت: گزارش مربوط به نحوه اجرای سهام عدالت قرار بود چهارشنبه گذشته در مجلس قرائت شود، اما به دلیل کمبود وقت به اواسط هفته جاری موکول شد.

وی با بیان اینکه گزارش چالش‌های فراروی سیاست‌های اجرای اصل ۴۴ ظرف یکی دو هفته آینده و گزارش عملکرد دستگاه‌ها تا یکی دو ماه آینده در مجلس قرائت خواهد شد ادامه داد: در گزارش مربوط به سهام عدالت، مباحث جامعی از جمله پیشینه اجرای آن، وضعیت ۵۶ شرکت بورسی و غیر بورسی حاضر در سبد سهام عدالت، آخرین وضعیت شرکت‌های تعاونی شهرستانی و ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی ارائه شده است.

فولادگر ادامه داد: با توجه به تفسیر و تصویب مجلس، ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی در قالب شرکت‌های سهامی عام وارد فرابورس خواهند شد که در این صورت قابلیت خرید و فروش سهام عدالت در ابتدا برای برخی دهک‌ها فراهم خواهد شد.

این مقام مسوول با اشاره به شکل‌گیری کانون سراسری شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خاطر نشان کرد: هر چند برخی به چگونگی شکل‌گیری این کانون اعتراض‌هایی داشتند، اما این ایراد‌ها قابل رفع است. اعضای هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم باید ضمن تایید صلاحیت توسط سازمان بورس، تقاضای ورود به فرابورس را ارائه دهند.

فولادگر در برابر این سوال که گزارش عملکرد اجرای سهام عدالت در طول ۵ سال اخیر شامل چه مواردی است و آیا مسائلی چون بدهی شرکت‌ها (بابت پرداخت سود سالانه ) و نحوه پرداخت اقساط آن مد نظر قرار گرفته یا خیر؟ پاسخ داد: در این گزارش ضمن اعلام مشکلات و پیشنهادها، از مجلس هم خواسته شده تا در مورد مباحث ارائه شده اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: همچنین در این گزارش آمده، تاکنون حدود ۳۵ میلیون نفر از ۴۲ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، تحت پوشش قرار گرفته‌اند، اما باید افراد نیازمند دیگر مانند کارگران نیز تحت پوشش باشند.

فولادگر افزود: موضوع دوم نحوه واریز اقساط و دریافت سود شرکت‌ها است، به طوری که بدهی شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت به هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر این، چگونگی مدیریت و حضور سهام عدالت در شرکت‌ها که تاکنون خلاف ماده ۲۸ قانون اجرا شده و همچنین لزوم ورود به بازار سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از دیگر موارد مطرح شده در گزارش عملکرد اجرای سهام عدالت است. وی در واکنش به این سوال که با این اوصاف با در نظر گرفتن همه موارد این گزارش، به اجرای سهام عدالت از ۲۰ چه نمره‌ای مناسب آن است؟ پاسخ داد: به زور و اصطلاحا ناپلئونی نمره ۱۰.

پرداخت سهام عدالت کارگران رسمی و قراردادی

همچنین عضو کانون شورای هماهنگی کار کشور گفت: کارگران رسمی و قراردادی کشور به زودی می‌توانند سهام عدالت خود را دریافت کنند.

به گزارش مهر، علی بابایی کارنامی در نشست کانون‌های کار کشور افزود: با پیگیری و تلاش اعضای شوراهای هماهنگی کار کشور کارگرانی که موفق نشده اند به هر دلیل سهام عدالت خود را دریافت کنند از این پس می‌توانند با مراجعه به دفاتر مربوطه سهام عدالت خود را دریافت کنند.

رییس کانون شورای هماهنگی کار مازندران تصریح کرد: تشکیل جلسات کانون شورای هماهنگی کار در کشور و استان‌ها برای گرفتن مطالبات به حق کارگران و رسیدگی به وضعیت معیشتی و قرارداد کاری آنها است.

پرداخت سهام عدالت به «خدام»

از سوی دیگر به گزارش موج، سازمان اوقاف و امور خیریه ۳۳ هزار و ۵۱۷ نفر از خدام مساجد، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها را برای دریافت سهام عدالت معرفی کرده است.

با معرفی این تعداد از افراد، ۲۸ هزار و ۶۴۰ نفر در شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام ثبت‌نام کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: همچنین برای هشت هزار و ۵۷۱ نفر از کارکنان ستادهای نماز جمعه نیز دعوتنامه سهام عدالت صادر شده است که شش هزار و ۴۴۳ نفر از کارکنان ستادهای نماز جمعه در شرکت‌های تعاونی شهرستانی پس از صدور این دعوتنامه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.