موج - رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی از تفکیک بیشتر میان معامله‌گری و مدیریت دارایی در آزمون‌های بازار سرمایه خبر داد که در پی افزایش و تنوع در تعداد گواهی‌نامه‌ها صورت می‌گیرد.

رضا کیانی رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی به برگزاری شانزدهمین آزمون اصول مقدماتی و تحلیل‌گری بورس‌های اوراق بهادار و کالا اشاره کرد و گفت: این آزمون در آبان ماه امسال برگزار می‌شود.
وی همچنین با اشاره به برگزاری آزمون هشتم معامله قراردادهای آتی در آبان ماه سال جاری، اظهار داشت: در آزمون دوره آبان ماه بحث ابزارهای مالی اسلامی و به طور مشخص اوراق اجاره در سرفصل مدیریت سرمایه‌گذاری در سطوح مقدماتی و تحلیلگری اضافه شده است که متن آن در سایت آزمون گواهی‌نامه‌ها برای مطالعه قرار داده شده است.
وی اضافه کرد: در آزمون آبان ماه دو تا سه سوال به اوراق اجاره اختصاص خواهد یافت.
کیانی از عدم وجود تنوع در مدارک حرفه‌ای بازار سرمایه به عنوان مشکل موجود در آزمون‌های بازار سرمایه نام برد و گفت: امیدواریم که در آزمون سال آینده که در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، مدارک جدیدی مصوب شده باشد.
وی از افزایش و تنوع در تعداد گواهی‌نامه‌ها در پی افزایش تفکیک میان معامله‌گری و مدیریت دارایی خبر داد.
به گفته رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی، مشارکت‌کنندگانی که گواهی‌نامه اصول مقدماتی را دریافت می‌کنند قادر خواهند بود تا با فعالیت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان مدیر سرمایه‌گذاری، به معامله‌گری نیز بپردازند.
وی با تاکید بر تفکیک بیشتر در مدارک آزمون‌های بازار سرمایه، اضافه کرد: با مطالعات و بررسی مدارک حرفه‌ای کشورهای پیشرفته‌تر نسبت به ایران مانند ترکیه و مدارک حرفه‌ای که درسطح جهانی برگزار می‌شود، سعی می‌کنیم تا بر این اساس الگویی را برای آزمون سال آینده طراحی کنیم.
وی تصریح کرد: حتی اگر این الگو برای آزمون بعدی مصوب شود، مشارکت‌کنندگان برای خواندن دروسی که افزایش یا کاهش می‌یابد، فرصت چندانی نخواهند داشت، بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که این تغییرات از سال آینده اعمال شود.
کیانی ادامه داد: بنابراین در آزمون بعدی که در آبان ماه امسال برگزار می‌شود، تنها سرفصل اوراق اجاره به آن افزوده خواهد شد.
به گفته وی، با ایجاد تنوع در مدارک حرفه‌ای، می‌توان برای هر سطحی سوالات خاصی را طراحی کرد به گونه‌ای که ممکن است در برخی از سطوح، سوالات مشکل‌تر و در برخی دیگر از سطوح سوالات راحت‌تر شود.
وی تاکید کرد: اما افرادی که در سطوح پایین امتحان می‌دهند، در مشاغل آنها محدودیت وجود خواهد داشت.
کیانی در ادامه گفت: پس از بررسی سوابق کاری مشارکت‌کنندگانی که در آزمون اردیبهشت ماه به صورت مشروط قبول شده‌اند، ظرف چند روز آینده اسامی در هفته جاری، اعلام خواهد شد.
رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی، همچنین با بیان اینکه در آزمون آبان ماه، داوطلبان مجاز به استفاده از ماشین حساب‌های شخصی خود نخواهند بود، تصریح کرد: سازمان بورس در هنگام برگزاری آزمون، ماشین حسابی را در اختیار مشارکت‌کنندگان قرار خواهد داد.