نرم‌افزار پس از معاملات تا دو ماه آینده تجهیز می‌شود

فارس- مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از انعقاد قرارداد مدیریت پیمان برای سیستم پس از معاملات، ارائه اطلاعات به روز مورد نیاز کارگزاران، ارائه پیشنهادی برای افزایش جذابیت استفاده شرکت‌های بورسی از خدمات این شرکت و جابه‌جایی ساختمان در سال ۹۰ خبر داد. علیرضا حاجی نوروزی از برنامه‌های در دست اجرا برای سیستم پس از معاملات (POST TRADING) و آمادگی ارائه اطلاعات مورد نیاز کارگزاران در رویه خرید و فروش مستقیم سهام و ارائه پیشنهادی به سازمان بورس برای افزایش جذابیت استفاده شرکت‌های بورسی از خدمات سهامداری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خبر داد.

انعقاد قرارداد «سیستم پس از معاملات»

وی درباره مناقصه طراحی و تولید نرم‌افزار پس از معاملات گفت: این مناقصه برگزار شد اما متاسفانه هیچ یک از شرکت‌های ایرانی

حائز شرایط نبودند و با بورس و مقوله‌های آن آشنایی نداشتند و به حداقل دو سال برای آشنایی با بورس نیاز داشتند.

حاجی نوروزی با بیان اینکه پیگیری‌های این برنامه در جریان است، ادامه داد: به همین دلیل با شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران قراردادی به عنوان مدیریت پیمان منعقد شده تا این شرکت تمام کارها را به عهده گرفته و امور جاری زودتر انجام شود. به گفته این مقام مسوول مقرر شده شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران ضمن ارائه گزارش‌های مالی این اقدام تا دو ماه آینده نسبت به تهیه و تجهیز سیستم پس از معاملات (POST TRADING) از داخل و خارج اقدام کند.

ارائه اطلاعات مورد نیاز کارگزاران

حاجی نوروزی درباره زمان ارائه اطلاعات ویژه به کارگزاران در رویه معاملات آنلاین تریدینگ، اظهار داشت: در معاملات آنلاین تریدینگ که مربوط به سیستم معاملات است و نه نرم‌افزار پس از معاملات، کارگزاران بورس درخواست کرده‌اند که اطلاعاتی مانند تغییر حجم دارایی‌ها، ترکیب سهامداری شرکت‌ها و کارگزار ناظر در همان روز داده شود.

وی ادامه داد: این درخواست آماده اجرا بوده و کارهای آزمایشی آن در حال انجام است بنابراین تا یکی دو هفته دیگر این اطلاعات در بعدازظهر همان روز به کارگزاران ارائه خواهد شد که به افزایش نیم ساعتی دسترسی به سیستم با مجوز سازمان بورس نیاز دارد.

استفاده نکردن بورسی‌هااز خدمات سهامداری

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با نامه ارسالی به شرکت‌های بورسی برای استفاده از خدمات سهامداری این شرکت نیز با بیان اینکه ما نهادی نیستیم که رویه‌ای را برای شرکت‌های بورسی تعیین تکلیف کنیم، توضیح داد: یکی از موانع استفاده همه شرکت‌ها از خدمات توزیع سود سهامداران، استفاده شرکت‌ها از نقدینگی تا مهلت ۸ماهه توزیع سود است، بطوریکه در برابر تمایل شرکت‌ها به توزیع تدریجی سود، چنین رویه‌ای برای ما مقرون به صرفه نیست.

حاجی نوروزی با اشاره به توزیع سود حدود ۱۸ شرکت در سال جاری از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: با هدف افزایش جذابیت شرکت‌ها به استفاده از خدمات این شرکت، به سازمان بورس پیشنهادی ارائه شده که توزیع سود اشخاص حقیقی و حداکثر یک‌درصدی شرکت‌ها، که‌درصد کمتری از سهامداران حقوقی داشته اما تعداد زیادی را شامل می‌شوند، به صورت یکجا انجام شود.

به گفته وی این پیشنهاد در حال بررسی سازمان بورس قرار دارد.

انتقال به ساختمان جدید در سال ۹۰

وی در بخش پایانی اظهارات خود در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بورس خواهان ساختمان خریداری شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خیابان ملاصدرا شده، گفت: خیر. چنین موضوعی صحت ندارد. برنده مناقصه طراحی این ساختمان (به ارزش بیش از ۱۱‌میلیارد‌تومان) مشخص شده و قرار است تا دو ماه آینده طراحی این ساختمان به پایان برسد.

به گفته حاجی نوروزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در سال ۹۰ به ساختمان جدید نقل مکان خواهد کرد.