فارس- عضو شورای چهارم جامعه حسابداران رسمی ایران با اعلام اینکه رییس شورا نباید از دولتی‌ها باشد از انتخاب رییس این شورا در چهارشنبه جاری خبر داد. دکتر عباس هشی اظهار داشت: رییس شورای عالی چهارم جامعه حسابداران رسمی ایران قرار بود در جلسه قبلی انتخاب شود اما به دلیل غیبت یک عضو از ۱۱ عضو شورا و رای مساوی ۵-۵ دو طرف، انتخاب رییس از بخش خصوصی به جلسه چهارشنبه جاری موکول شد.

وی ادامه داد: در برخی مجامع حرفه‌ا‌ی، روسای شوراها از اسم ریاست برای شهرت و به سرزبان افتادن نام خود استفاده می‌کنند. همچنین در برخی مجامع ریاست شورا موروثی شده بود اما طبق مصوبات موجود، رییس شورا تنها رییس جلسات و سخنگوی شورا بوده و هیچ کاری را بدون مصوبات و مجوزهای شورا نمی‌تواند انجام دهد.

هشی با بیان اینکه جامعه حسابداران رسمی ایران باید در اعتلای حرفه، ایجاد کسب و کار، حفظ حقوق و آبروی اعضا حرکت کند، خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن شرایط گذشته، بیشتر حسابداران عضو این جامعه معتقدند که رییس شورا باید به طور چرخشی و برای دوره یک ساله انتخاب شود. از سوی دیگر از دولتی‌ها هم کسی نباید رییس شود زیرا اینگونه مدیران نمی‌توانند به طور مستقل برای جامعه حسابداران تصمیم‌گیری کنند و تصمیم‌گیری‌شان با رای اعضای شورا متفاوت است.

هشی یکی از مشکلات بزرگ ۸ ساله این جامعه را نبود مجمع عمومی به عنوان یک رکن در اساسنامه جامعه اعلام کرد و گفت: با توجه به این خلأ هر سه سال یکبار اعضای شورا دور هم جمع شده و با صرف چای و شیرینی، شورای عالی را انتخاب می‌کنند. این شورا جامعه را از محل دریافت یک‌درصدی حق‌الزحمه اعضاء (که ۹۰‌درصد منابع مالی را تشکیل می‌دهد) اداره می‌کند و هر ساله گزارشی ارائه می‌دهد.

وی افزود: این در حالی است که روسای اسبق سازمان حسابرسی به طور مکتوب اعلام کرده‌اند کسانی که به دنبال برگزاری مجمع جامعه حسابداران رسمی ایران هستند، می‌خواهند نظارت دولت را کاهش دهند، در حالی که همه تشکل‌ها و مجامع حرفه‌ای، مجمع را به عنوان رکن اساسی قبول دارند.

هشی در خاتمه با اشاره به اینکه اصلاح اساسنامه جامعه مدنظر شورای چهارم بوده، ادامه داد: هرچند برنامه‌های استراتژیک شورا از قبل نوشته شده، اما موضوع اصل‌۴۴ همه برنامه‌های این شورا را تحت شعاع قرارداده است. به همین علت انتظار می‌رود سازمان حسابرسی و موسسه مفید راهبر که بیشترین حجم کاری شرکت‌های دولتی را دارند برنامه‌های کاهش فعالیت را ارائه کنند تا برنامه‌های شورا نهایی شود.