راه‌اندازی شرکت‌های سبدگردان و پردازشگر اطلاعات مالی

فارس- معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس آخرین وضعیت دستورالعمل‌های رتبه‌بندی کارگزاران و سبدگردانی را اعلام کرد و از طراحی دو صندوق سرمایه‌گذاری جدید در بازار سرمایه خبر داد. قاسم محسنی جدیدترین فعل و انفعالات حوزه نهادهای مالی بازار سرمایه را اعلام کرد.

امتیازات ویژه در دومین رتبه‌بندی کارگزاران

وی در رابطه با دومین رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار و اولین رتبه‌بندی کارگزاران کالایی اظهار داشت: دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار مورد بازنگری قرار گرفته و از نظر ما نهایی شده، اما برای اظهارنظر به شرکت بورس و کانون کارگزاران ارائه شده است. در این دستورالعمل ایجاد شعبه و نمایندگی کارگزاری در خارج از کشور، جذب سرمایه‌های خارجی و فعالیت بازارگردانی و سبدگردانی امتیازات ویژه‌ای دارند.

محسنی ادامه داد: دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران کالایی نیز تا یکی دو هفته آینده نهایی می‌شود تا برای اولین بار رتبه‌بندی این دسته از کارگزاران انجام شود. این در حالی است که رتبه‌بندی هر دو گروه کارگزاری طی سال جاری انجام و نتایج آن اعلام خواهد شد. به گفته وی مجوز نمایندگی و ایجاد تالار و شعبه شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار مربوط به شرکت بورس است که تاکنون به چند شرکت کارگزاری مجوز فعالیت در خارج از کشور داده شده است.

این معاون سازمان بورس با بیان اینکه بازار گردانی شرکت‌های بورسی طبق دستورالعمل جدید با دو شرکت در حال انجام است و قرار شده شرکت بورس با معاون ناشران بورسی سازمان، مجوز بازارگردانی شرکت‌های دیگری را بررسی کنند، ادامه داد: دستورالعمل تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌های سبدگردان و پردازشگر اطلاعات مالی نیز نهایی شده که بعد از جمع‌آوری نظرات تا ۱۰ -۱۵ روز دیگر در هیات‌مدیره سازمان بورس نهایی و تصویب می‌شود.

شرکت‌های مشاوره فاقد مجوز غیرقانونی اند

محسنی گفت: در پی ابلاغ دستورالعمل تاسیس شرکت‌های مشاوره‌ای توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، یک درخواست ارائه شده که در حال بررسی است. این در حالی است که با توجه به این دستورالعمل فعالیت شرکت‌های مشاوره‌ای بدون مجوز سازمان غیر قانونی بوده و همه شرکت‌های فعال در این حوزه باید بعد از دریافت مجوز به خدمات مشاوره‌ای بپردازند. وی شرکت‌های مشاوره‌ای را آن دسته از فعالانی معرفی کرد که در قبال دریافت وجهی، در مورد خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار توصیه می‌کنند یا در مورد آینده اوراق بهادار اظهار نظر کرده یا اینکه درباره عرضه و تقاضا و قیمت اوراق بهادار توصیه‌های مکتوب و شفاهی ارائه می‌کنند.

طراحی صندوق‌های جدید

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص وضعیت صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری نیز توضیح داد: در حال حاضر ۴۲ صندوق بزرگ و کوچک فعال هستند که با راه‌اندازی سبدگردانی سهام، تعداد این صندوق‌ها نیز افزایش می‌یابد. از طرف دیگر درخواست راه‌اندازی چند صندوق زمین و ساختمان هم در دست بررسی است که در برابر صدور یک مجوز، با راه‌اندازی یک صندوق هم موافقت اصولی شده است.

محسنی با بیان اینکه رکود بازار مسکن در توسعه نیافتن و فعالیت‌های این نوع صندوق‌ها موثر بوده، ادامه داد: تاسیس صندوق‌های طلا و ارز در شرایطی در جریان است که در حال طراحی صندوق سرمایه‌گذاری مشترکی با در نظر گرفتن تقسیم سود هستیم که در آن اضافه ارزش ناشی از دریافت سود سالانه هم لحاظ شده است. در این رابطه صندوق‌های موجود هم می‌توانند در صورت تمایل با تغییر اساسنامه و امید نامه از این امکان برخوردار شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در نظر داریم براساس شاخص‌های مورد نظر موسسان آنها مانند شاخص S & P ۵۰۰ صندوقی طراحی و عملیاتی کنیم.در این نوع صندوق‌ها هر صندوقی می‌تواند با در نظر گرفتن شرکت‌های نقد شونده شاخصی را مدنظر قرار داده و براساس آن عمل کند.

به گفته محسنی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا با تکیه بر تحلیل‌های تکنیکالی و فاندامنتالی فعال هستند یا براساس شاخص غیرفعال هستند، اما صندوق‌های موردنظر سازمان با توجه به انتخاب شرکت‌هایی برای شاخص از سوی موسسان حالتی نیمه فعال دارند. وی در برابر این سوال که با توجه به به‌کارگیری شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس آیا امکان تعریف صندوقی هم برای این شاخص وجود دارد؟ پاسخ داد: اگر از وضعیت مناسب نقدشوندگی شرکت‌های این شاخص مطمئن شویم می‌توان صندوقی هر برای آن در نظر گرفت.