سنا- جهت‌گیری‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر اقتصاد کشور هم از حیث بازده هم از لحاظ دورنما قابل مقایسه با بازار سرمایه نیست، از همین رو بازده بالای بورس اوراق بهادار موجب جلب سرمایه‌گذاران به سمت این بازار شده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب بالا در خصوص شرایط فعلی بورس اوراق بهادار گفت: از طرفی بازسازی‌های نهادی که در بورس انجام می‌شود، موجب هدایت سرمایه‌ها به سمت بورس شده که بخشی از آن به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد است و من این رشد را طبیعی ارزیابی می‌کنم.

روبرت بگلریان در پاسخ به این سوال که روند مثبت بورس چه تاثیری بر کل اقتصاد کشور دارد؟ خاطرنشان کرد: گام اول هدایت سرمایه‌ها به سمت بورس، ایجاد انگیزه در جامعه است، اما مهم‌تر از همه آن است که در نحوه عملیاتی کردن این سرمایه‌ها در درون خود شرکت‌ها، مردم شاهد چه تغییراتی باشند.

نماینده مسیحیان ارامنه جنوب ایران در مجلس با اشاره به اینکه در بسیاری از شرکت‌های بورسی مشکل نقدینگی داریم، گفت: با افزایش اعتماد مردم به بورس اوراق بهادار، به خودی خود بخشی از مشکلات نقدینگی شرکت‌ها جبران می‌شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با کاهش یافتن فشار روی سیستم بانکی برخی از منابع برای واحدهای کوچک‌تر اقتصادی یا بخش خصوصی ضعیف‌تر آزاد می‌شود که می‌تواند در کنار جنبه‌های کلان، کمکی به رشد دوباره اقتصاد باشد.

بگلریان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای تداوم این رشد چه باید کرد؟ ابراز داشت: در مرحله نخست باید دید که گذشته از ایجاد انگیزه‌های اولیه،‌ چه چیزی باعث استمرار این روند می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نهادهای بدهکار به دولت باید با پرداخت بدهی‌های خود، منابع جدید را برای حرکت به سمت بورس فراهم کنند، یادآور شد: از سوی دیگر نهادهای نظارتی مانند سازمان بورس و سازمان حسابرسی باید قوی‌تر عمل کنند تا مردم شاهد شفاف‌تر شدن اطلاعات درون شرکت‌ها باشند.

این نماینده مجلس ادامه داد: به علاوه سرمایه‌گذاران باید به گونه‌ای مجاب شوند تا به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس از طریق سرمایه‌گذاران حرفه ای‌تر و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فضای فعلی، فضای ایجاد انگیزه اولیه است و هم اکنون در آستانه عملیاتی کردن گام‌های دیگر هستیم.