فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی از عرضه مجدد بلوک ایران خودرو طی یک ماه آینده خبر داد. «سید مهدی عقدایی» در برابر این سوال که «با توجه به عدم قطعیت معامله ۴۱۸‌میلیارد تومانی بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو، تکلیف یک‌میلیارد و ۱۳۴‌میلیون سهم این شرکت چه خواهد شد»؟ اظهار داشت: از نظر سازمان‌های خصوص‌سازی و بورس و همچنین شرکت بورس، به انجام نرسیدن این معامله قطعی است. بنابراین این بلوک باید مجددا قیمت‌گذاری شود تا بعد از اخذ مصوبه هیات واگذاری بار دیگر در بازار سهام عرضه شود.

عقدایی ادامه داد: قیمت‌گذاری مجدد این تعداد سهام ایران خودرو به دلیل برگزاری مجمع و تقسیم سود است که باید در ارزش‌گذاری آن لحاظ شود. با این اوصاف احتمالا بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو تا یک‌ماه آینده عرضه خواهد شد.

«فخوز» فعلا ابهام دارد

این معاون سازمان خصوصی‌سازی که تا سه ماه دیگر بازنشسته خواهد شد در واکنش به دیگر سوال مبنی بر اینکه تکلیف بلوک ۵/۳۰‌درصدی فولاد خوزستان با توجه به ابطال آن چه خواهد شد؟ تاکید کرد: در شرایط کنونی این بلوک نه مال دولت است و نه مال خریدار.

«عقدایی» ادامه داد: هر چند طبق رای شعبه ۱۹ دادگاه، معامله ۱۳۶۴‌میلیارد تومانی بلوک ۵/۳۰درصدی فولاد خوزستان کن لم یکن شده، اما پرونده این موضوع به شعبه ۱۵ دادگاه تجدید نظر ارجاع شده است. بنابراین اگر رای این دادگاه به نفع خریدار باشد، این بلوک برای دولت منظور خواهد شد که باید درباره واگذاری مجدد آن تصمیم‌گیری کرد، اما اگر رای دادگاه به نفع سازمان خصوصی‌سازی باشد بلوک واگذار شده به نام خریدار خواهد شد و وی باید با پرداخت وجه نقد معامله، مالکیت این بلوک را به عهده بگیرد.

وی در برابر این سوال که «با توجه به برداشت وجه نقد معامله توسط خریدار، آیا امکان ندارد که خریدار با عدم پرداخت وجه نقد معامله زمینه ابطال آن را به گونه‌ای دیگر فراهم کند»؟ پاسخ داد: خیر، چرا که رای دادگاه تجدید نظر لازم الاجرا بوده و خریدار باید علاوه بر پرداخت مجدد وجه نقد معامله نسبت به پرداخت اقساط هم باید اقدام کند. به گفته این مقام مسوول با این اوصاف اظهار نظر مقامات ایمیدرو در خصوص عرضه مجدد بلوک ۵/۳۰‌درصدی فولادخوزستان با در نظر گرفتن طرح پرونده در دادگاه تجدید نظر درست نیست.

«شبریز» سپرده شد

وی ادامه داد: سهام شرکت پالایشگاه تبریز اخیرا در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سپرده شده و با توجه به ارائه مدارک و گزارش‌های لازم این شرکت به بورس، طی ۲۰ روز آینده این سهام مشمول اصل ۴۴ در بازار سهام عرضه خواهد شد. سهام پالایشگاه بندرعباس نیز بعد از این شرکت در بورس عرضه خواهد شد.