استثنایی در معامله ایران خودرو قائل نیستیم

گروه بورس- در حالی که برخی از گمانه‌زنی‌ها از تلاش جدی اعضای کنسرسیوم خریدار برای جلوگیری از ابطال معامله ایران‌خودرو حکایت دارد و همچنان روزنه‌های امید اعطای مهلت دو روزه به کنسرسیوم خریدار برای ارائه مدارک پایاپای معامله وجود دارد، یک عضو شورای عالی بورس درخصوص درخواست اعضای کنسرسیوم بلوک ۱۸‌درصدی برای ارائه مهلت جهت تحویل اسناد و مدارک گفت: شورای بورس درمعامله بلوکی ایران خودرو استثنایی قایل نیست.

محمد‌رضا پورابراهیمی عضو شورای عالی بورس، در گفت‌وگو با موج درباره نامه رییس کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای اصل ۴۴ به وزیر امور اقتصاد و دارایی، اظهار داشت: با توجه به جلسه هشتم شهریورماه شورای بورس، این مساله در دستور کار شورا قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: مگر اینکه به صورت جداگانه این مساله مطرح و براساس آن تصمیم‌گیری شود.

پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه بورس بر اساس ضوابط و مقررات خاص خود عمل می‌کند، اضافه کرد: در گذشته موارد مشابهی به دلیل مشکلات ناشی از عدم ارائه ضمانت‌های لازم پیش آمده و مورد بحث و دستور کار شورای بورس قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در موارد مشابه شورای بورس براساس ضوابط قانونی عمل کرده است، تصریح کرد: در واقع در معاملاتی که به دلایل پایان مهلت قانونی مقرر که خریدار باید اسناد و مدارک لازم برای نهایی شدن معامله به فروشنده ارائه می‌کرد، شورای بورس بر اساس ضوابط و مقررات عمل کرده است.

عضو شورای بورس تصریح کرد: در واقع در تمام موارد تصمیم شورا بر این بوده است که مسایل قانونی معاملات باید رعایت شود و اگر برای این مسایل استثناء قایل شود، توقع و انتظار در معاملات بعدی ایجاد خواهد شد.

ناگفته‌های معاون خصوصی‌سازی از معامله در آستانه ابطال

در همین حال، معاون سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه گفت: در صورت ارائه مهلت دو روزه به اعضای کنسرسیوم، بورس تنها در صورت حضور شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن معامله بلوکی ایران خودرو را قطعی می‌کند.

اسماعیل غلامی معاون آماده‌سازی سازمان خصوصی‌سازی، در گفت‌وگو با موج، در خصوص قطعیت بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو، اظهار داشت: با توجه به عدم ارائه به موقع اسناد و مدارک کنسرسیوم، سازمان خصوصی‌سازی نمی‌توانست معامله بلوک ۱۸‌درصدی بلوک ایران خودرو را قطعی اعلام کند.

وی ادامه داد: بورس هم عنوان می‌کند که چون سازمان خصوصی‌سازی معامله را قطعی اعلام نکرده است، ما نمی‌توانستیم معامله را قطعی اعلام کنیم.

غلامی در خصوص امکان قطعی شدن معامله گفت که باید شورای بورس به ازای دو روز تعطیلی گرمای هوا، دو روز دیگر به اعضای کنسرسیوم برای ارائه اسناد و مدارک خود مهلت دهد.

وی تصریح کرد: البته امیدواریم که در صورت اضافه شدن این دو روز، تمام اعضای کنسرسیوم طی مهلت مقرر مدارک خود را به موقع تحویل دهند.

نگرانیم که کنسرسیوم مدارک را ندهد

غلامی اضافه کرد: در واقع این نگرانی وجود دارد که در صورت ارائه این مهلت، آیا شرکت سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن چک و سفته‌های خود را به اتاق پایاپای بورس ارائه می‌دهد؟

معاون آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی‌سازی در خصوص نسبت مالکیت اعضای کنسرسیوم در بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو به حضور دو‌درصدی سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن، ۱۲‌درصدی تعاونی خاص ایران خودرو، یک‌درصدی تعاونی اعتبار ایران خودرو و سه‌درصدی سرمایه‌گذاری ملی ایران اشاره

کرد. وی با بیان اینکه پرداخت وجه نقدی معامله بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو از سوی تمام اعضای کنسرسیوم صورت نگرفته بود، به اعلام انصراف شرکت سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن از حضور در این کنسرسیوم طی نامه‌ای به سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد. غلامی گفت: با توجه به اعلام این انصراف، تعاونی خاص ایران خودرو طی نامه‌ای خواستار مالکیت سهم دو‌درصدی سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن می‌شود که به‌رغم موافقت سازمان خصوصی‌سازی، این تغییر مورد قبول بورس واقع نمی‌شود.

وی اضافه کرد: مدیر بازار شرکت بورس طی نامه‌ای اعلام می‌کند که این تغییرات سهامداری مخالف قوانین و مقررات بورس است.

غلامی یادآورشد: این در حالی بود که تعاونی خاص کارکنان ایران‌خودرو وجه نقدی دو‌درصد سهمیه سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن را واریز کرده بود.

وی با بیان اینکه بورس تاکید دارد که خود شرکت سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن باید چک و سفته‌هایش را ارائه دهد، ادامه داد: تا ساعت پنج بعد از ظهر آخرین روز، از میان اعضای کنسرسیوم تنها شرکت سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن وجه نقدی معامله را واریز نکرده بود.

معاون آماده‌سازی امور سهام سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی‌سازی نیز تا زمانی که تمام اعضای کنسرسیوم منابع نقدی معامله را پرداخت نکنند، نمی‌تواند معامله را قطعی اعلام کند.