سنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بازار سرمایه ایران شرایط استثنایی را طی سال‌های اخیر پشت سر گذاشته و همچنان به حرکت رو به رشد خود ادامه می‌دهد. دکتر «شمس‌الدین حسینی» در حاشیه بازدید از نمایشگاه تجلی خدمت با بیان مطلب فوق افزود: عوامل مختلفی در روند صعودی بازار سرمایه نقش داشته است، به طوری ‌که وضعیت سودآوری شرکت‌ها سال گذشته مطلوب بود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون نسبت قیمت به درآمد (P/E) حکایت از آن دارد که شاخص بورس تهران هنوز جای رشد دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دلایل داخلی و خارجی بسیاری بر رشد شاخص تاثیر‌گذار است، تاکید کرد: به طور مثال، اگر روند قیمت نفت افزایش یابد این امر به طور حتم در سوددهی شرکت‌ها و رشد شاخص تاثیر می‌گذارد.

دکتر حسینی نوسان قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی را دیگر عامل تاثیرگذار بر تغییرات شاخص دانست و گفت: تنوع صنایع بورسی در بازار سهام ایران با حضور ۴۰ صنعت و ارزش بازار ۸۰‌میلیارد‌دلاری باعث شده است رفته رفته نوسان بازار و ریسک سرمایه‌گذاران کمتر شود.

وی درباره تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر بازار سرمایه گفت: هدفمند کردن روی بخش‌های مختلف ، متفاوت است به طوری که شرکت‌هایی مانند مخابرات و بانک‌ها تاثیرپذیری کمتر و برخی صنایع همچون فلزات اساسی تاثیرپذیری بیشتری دارند.

دکتر حسینی ادامه داد: البته در این خصوص برنامه‌های ویژه‌ای صورت گرفته تا این گونه شرکت‌ها نیز از نوسان شدید قیمت‌ها در امان مانده و هدفمندی یارانه‌ها را با شیب ملایمی طی کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی مدت زمان اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، بازتوزیع بخشی از نقدینگی یارانه‌ها به تولید و سایر تسهیلات در نظر گرفته در این طرح را از جمله اقدامات دولت برای جلوگیری شوک احتمالی هدفمندی یارانه‌ها بر این صنایع بورسی دانست. وی با اشاره به عرضه سومین شرکت بیمه‌ای در بازار سهام اظهار داشت: هر چند به عقیده برخی فعالان، بیمه دانا بالاتر از قیمت واقعی به فروش رفت اما باید گفت بورس ، بازاری شفاف و تابع مستقیم عرضه و تقاضا است. دکتر حسینی افزود: در زمان عرضه تمامی کارگزاران با قیمت عرضه شده سهم ، اوراق بیمه دانا را به نام خریداران ثبت کردند در صورتی که در برخی از عرضه‌ها نیز کارگزاران از خرید سهم به دلیل گرانی آن امتناع می‌کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: به طور حتم سرمایه‌گذاران بیمه دانا بر اساس برخی محاسبات و پیش‌بینی‌ها، سهام این شرکت را خریداری کرده‌اند.