«خصوصی‌سازی» مقصر ابطال معامله «ایران‌خودرو» نیست

ایسنا- معاون سازمان خصوصی‌سازی مقصر اصلی ابطال معامله بلوکی «ایران‌خودرو» را شریک خریدار این بلوک اعلام کرد. «اسماعیل غلامی» در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد عملکرد سازمان خصوصی در مورد قطعی نشدن سهام ۱۸‌درصدی ایران‌خودرو گفت: در مورد معامله ایران‌خودرو، نه سازمان خصوصی سازی، نه سازمان بورس، نه شرکت بورس و نه شرکت سرمایه‌گذاری ملی مقصر است؛ بلکه شریک این کنسرسیوم مقصر است که پول سهم خود را پرداخت نکرده است.

«صنعت و معدن» مقصر است

وی تاکید کرد: در معامله ایران‌خودرو سازمان خصوصی‌سازی مقصر نیست زیرا این سازمان ضوابط را رعایت کرده است و شرکت سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن مقصر است که وجه ۲‌درصد سهم خود را در موعد مقرر پرداخت نکرده است. وی در مورد احتمال قطعی نشدن معامله سایپا نیز توضیح داد: مطرح شدن موضوع گران خریدن بلوک سایپا از طرف کنسرسیوم خریدار یک بهانه است زیرا اگر معتقد بودند که سهم در حال افزایش و گران شدن است چرا رقابت را ادامه دادند؟ و با چه کارشناسی این سهم را با این قیمت خریداری کردند؟

«سایپا» از «پژو» هم گران‌تر است

وی ادامه داد: اگر این کنسرسیوم در اواسط معامله معتقد بود که برنده شده، باید اعتراض و شکایت می‌کرد در حالی که روز بعد نیز همین کنسرسیوم رقابت را ادامه داد، پس مطرح شدن گران خریدن سایپا توسط کنسرسیوم کارکنان سایپا تنها یک بهانه است.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به ارزش ۹‌هزار‌میلیارد تومانی بلوک ۱۸‌درصدی سایپا بعد از رقابت گفت: اگر خریدار می‌خواست پژو فرانسه را خریداری کند قیمت سهم آنقدر نمی‌شد که قیمت بلوک سایپا شده است.

ما مسوول بارش باران نیستیم!

«غلامی» در ادامه به شکایت شرکت «تاکا» به هیات داوری به دلیل گران خریدن سهم اشاره کرد و گفت: شرکت تاکا که در زمینه تولید ادوات کشاورزی فعالیت می‌کند و از طریق مزایده واگذار شده است، به هیات داوری سازمان خصوصی‌سازی شکایت کرده است که چرا این سازمان خشکسالی را در قیمت سهم پیش‌بینی نکرده بود!

وی با عجیب خواندن این ادعا تصریح کرد: این شرکت که در زمینه خدمات کشاورزی فعالیت می‌کند به سازمان خصوصی‌سازی اعتراض کرده است که چون خشکسالی در قیمت سهم پیش‌بینی نشده است، بنابراین نمی‌تواند امسال ادوات کشاورزی بفروشد و در نتیجه سازمان خصوصی‌سازی سهم را گران فروخته است و قیمت‌گذاری این شرکت غلط بوده است. غلامی گفت: باید به مسوولان این شرکت گفت که سازمان خصوصی‌سازی مسوول پیش‌بینی خشکسالی و چرایی عدم بارش باران نیست. وی در مورد افزایش قیمت ۲۶۱۰ تومانی بیمه دانا نیز اظهار کرد: کارگزاران باید به سهامداران خط بدهند و واقعیت را به آنها اعلام کنند، پس در روز اول نباید به این شدت جلو می‌رفتند.

خصوصی‌سازی اتوماتیک است

معاون سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تغییر رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: سازمان خصوصی‌سازی مانند ماشین اتوماتیک است و تغییرات، خللی در واگذاری‌های این سازمان ایجاد نمی‌کند و واگذاری‌ها طبق روال در حال انجام است.

وی در مورد آخرین وضعیت پالایشگاه تبریز و بندرعباس توضیح داد: هفته گذشته جلسه‌ای با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دفتر ریاست‌جمهوری برگزار و مباحث مورد نظر در مورد عرضه سهم مطرح شد.