ایران بورس- شاخص ۳۰ شرکت بزرگ، شاخصی است که به‌صورت میانگین وزنی و براساس سهام شناور آزاد محاسبه می‌شود و عملکرد ۳۰ شرکت بزرگ پذیرفته‌شده در بورس تهران را اندازه‌گیری می‌کند. علی سنگینیان معاون مطالعات اقتصادی بورس تهران ضمن بیان مطلب فوق افزود: این شاخص برای نشان‌دادن روند کلی معاملات سهام ‌پذیرفته‌ شده در بورس تهران طراحی شده است و سهام ۳۰ شرکت که از میان ۱۰۰ شرکت بزرگ دارای ارزش معاملات بالا انتخاب می‌شوند را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: این شاخص ابزار مناسبی برای اندازه‌گیری عملکرد پرتفوی صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین معیار مناسبی برای طراحی ابزارهای مبتنی بر شاخص از جمله صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) و ابزارهای مشتق مبتنی بر شاخص است که در برنامه‌های سال جاری بورس تهران قرار دارند. وی به معیار‌های انتخاب ۳۰ شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: انتخاب شرکت‌ها براساس ارزش بازار و معیارهای نقدشوندگی انجام می‌شود و این شاخص سهام ۳۰ شرکت از میان ۱۰۰ شرکت بزرگ بورس تهران که حداقل ۳ ماه از پذیرش و معامله آنها در بورس گذشته باشد، ارزش ماهانه معاملات آن در ۶ ماه گذشته بیش از ۲۵‌درصد میانگین ارزش ماهانه معاملات ۱۰۰ شرکت بزرگ در همان دوره باشد و‌درصد سهام شناور آن کمتر از ۱۰درصد نباشد را شامل می‌‌شود.

سنگینیان به طراحی این شاخص از سوی بورس تهران تاکید و تصریح کرد: وزن هر شرکت در شاخص هم براساس ضریب سرمایه به ۱۵درصد ارزش بازار شرکت محدود می‌شود و از این‌رو تاثیرگذاری هر شرکت در شاخص، براساس ضریب سرمایه به ۱۵‌درصد محدود می‌شود. یادآور می‌شود، این شاخص توسط بورس تهران طراحی شده است و پس از تصویب در کمیته شاخص، در تاریخ ۲۶مرداد ماه ۸۸ به تصویب شورای عالی بورس رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ پایه شاخص یکم شهریور ماه ۸۹ و مقدار آن ۱۰۰۰ است. این شاخص در حال حاضر به‌صورت بازده کل (قیمت و سود نقدی محاسبه می‌شود) و به‌زودی شاخص قیمت ‌آن هم در اختیار بازار قرار می‌گیرد.