سعید جمشیدی‌فرد *

چهارمین انتخابات شورای عالی جامعه حسابداران رسمی در دوم مرداد ماه پرشور و شایسته برگزار شد و با انتخاب مجدد ۷ نفر از شورای سوم و ۴ نفر جدید، شورای چهارم رسمیت یافت. براین اساس، شورای عالی تشکیل و وفق مقررات جامعه با انتخاب هیات مدیره و دبیرکل و سپس بازنگری در سایر تشکیلات حسب ضرورت، فعالیت خود را آغاز می‌کند. بدیهی است در این فرآیند افرادی جدید جای دیگرانی را که باید از آنان قدردانی شود، خواهند گرفت.

هفته گذشته یکی از همپیشگان و پیشکسوتان گرامی حرفه ضمن اظهار لطف از انتخاب اعضای جدید، لزوم برگزاری جلسه تودیعی مناسب، برای اعضای خارج شده از شورای سوم را به ترتیبی برجسته و متمایز از تشریفات متعارف کم نمود، مطرح کردند. پیشنهاد پسندیده ایشان باعث شد تا با همفکری یکدیگر به توسعه این ایده پرداخته و به این جمع بندی برسیم که موضوع نه تنها به اعضای خارج شده شورای سوم محدود نشود و دوره‌های قبل را هم در برگیرد، بلکه اعضایی که در سایر ارکان با جامعه حسابداران رسمی همکاری داشته‌اند را نیز شامل شود. بنابراین موضوع از یک تودیع شایسته برای چهار نفر به گردهمایی اعضای ارکان جامعه در تمام دوره‌ها بسط داده شد.

همه ما در انتخابات، برنامه‌ها و دیدگاه‌هایی را مطرح کردیم؛ موضوعات و نگاه‌های مشترک و در عین حال نظراتی متفاوت و حتی در تقابل. با وجود گستردگی دیدگاه‌ها در یک شعار کلیه نامزدها را می‌توان هم نظر دانست و آن «همدلی» در پیشبرد اهداف جامعه است. با اعتقاد به این شعار محوری، حال که سه دوره از زمان تشکیل جامعه حسابداران رسمی سپری شده و بعضی از اعضا در زمره پیشکسوتان قرار گرفته و کمتر از گذشته در حرفه فعالند. جا دارد که با تشکیل «مجمع ادوار ارکان جامعه حسابداران رسمی ایران» نمادی سمبلیک از همدلی اعضا و پاسداشت زحمات کسانی که با هدف خدمت به حرفه پیشقدم بوده‌اند، بنا نهاده شود.

این مجمع می‌تواند پس از برگزاری انتخابات هر شورای عالی و انتصاب و انتخاب سایر ارکان هر سه سال یکبار در روز حسابدار تشکیل شود تا ضمن تداوم حضور اعضای ارکان جامعه، زمینه تبادل تجربیات فراهم شده و سرمایه‌های فکری حرفه به فراموشی سپرده نشود. عصاره دیدگاه‌های مطروحه در نشست اعضای مجمع می‌تواند در راهبرد و خط مشی‌های ارکان جدید لحاظ شود.

امیدوارم در صورت اقبال پیشنهاد تشکیل مجمع ادوار ارکان، موافقان آن در شکل گیری رسمی آن مشارکت کرده تا اولین نشست اعضای ارکان ۳ دوره گذشته در روز حسابدار در آذر ماه سال جاری برگزار شود.

*حسابدار رسمی