گروه بورس- بهروز علیشیری معاون وزیر اقتصاد از تصویب ۲۱‌میلیون یورو تسهیلات بانک توسعه اسلامی به نفع پروژه «سیلوی شرق تهران» در گرمسار خبر داد. به گزارش سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، علیشیری گفت: بر اساس تقاضای وزارت جهاد کشاورزی جهت استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی به منظور اجرای پروژه «سیلوی شرق تهران» و همچنین آماده‌سازی و ارزیابی پروژه فوق از سوی هیات اعزامی از طرف بانک توسعه اسلامی، تسهیلات فوق در دویست و شصت و نهمین جلسه هیات‌مدیره اجرایی بانک توسعه اسلامی مورد تصویب قرار گرفت. وی در خصوص شرایط این تسهیلات خاطرنشان کرد: اعتبار فوق به شیوه استصناع (یکی از عقود بانکداری اسلامی) با دوره ساخت ۴ ساله و بازپرداخت ۱۲ ساله جهت اجرای پروژه مذکور به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص یافته است.

معاون وزیر اقتصاد یادآور شد: نرخ کارمزد این تسهیلات به صورت ثابت و با محاسبه نرخ سواپ یورو ۱۲ ساله به علاوه حاشیه سود ۲/۱‌درصد به صورت سالانه در طول دوره بازپرداخت و به صورت شناور با اعمال نرخ شناور یوریبور شش ماهه به اضافه حاشیه سود ۲/۱‌درصد در طول دوره ساخت اعمال می‌شود.

با توجه به سطح مطلوب روابط فیمابین جمهوری اسلامی ایران و بانک توسعه اسلامی، سرمایه کشورمان در بانک فوق به میزان ۴۸۱/۱‌میلیارد دینار اسلامی افزایش داده شده است و در زمان حاضر ایران دومین سهامدار عمده بانک توسعه اسلامی است.

بر پایه این گزارش، بانک توسعه اسلامی تاکنون بیش از ۵۷۰/۴‌میلیارد‌دلار اعتبارات کوتاه و بلندمدت جهت اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی و همچنین واردات مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز صنایع مختلف به نفع کشورمان به تصویب رسانده است.

علیشیری در پایان با اشاره به علاقمندی شرکت‌های داخلی برای استفاده از تسهیلات تجاری بانک توسعه اسلامی ITFC، خاطرنشان کرد: شرکت‌های داخلی برای اطلاع از شرایط دریافت تسهیلات بانک توسعه اسلامی می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سرمایه‌گذاری به نشانی www.investiniran.ir مراجعه کنند.