فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی با اعلام نحوه قیمت‌گذاری سهام بیمه دانا ،‌ دلایل کشف قیمت ۲۶۱۰ تومانی هر سهم این شرکت توسط بازار و استفاده نکردن از روش ثبت دفتری را اعلام کرد. دلایل قیمت‌گذاری ۲۶۱۰ تومانی بیمه دانا از طرف بازار معاون سازمان خصوصی‌سازی و مسوول آماده‌سازی و قیمت‌گذاری دلایل چنین اتفاقی را توضیح داد.

اسماعیل غلامی اظهار داشت: به دلیل تمرکز همه مطبوعات و رسانه‌ها به موضوع معامله بلوک ۱۸‌درصدی ایران‌خودرو، هیچ گزارشی از مزایا و معایب و محدوده قیمتی سهام بیمه دانا منتشر نشد تا برخلاف گذشته فعالان بازار از دیدگاه کلی برخوردار باشند. از سوی دیگر با توجه به تجارب عرضه‌های اولیه گذشته، بیشتر سهامداران به واگذاری شرکت‌ها از سوی سازمان خصوصی‌سازی اعتماد داشتند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری ۲‌هزار و ۶۱۰ تومانی هر سهم بیمه دانا ناشی از تحلیل برخی سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن پیش‌بینی سود ۱۹۸ تومانی هر سهم باشد که در صورت ضرب این رقم با نسبت قیمت به درآمد (P/E) حداقل این صنعت یعنی ۱۴مرتبه (مربوط به بیمه البرز) قیمت هر سهم بالغ بر۲۷۰۰ تومان برآورد می‌شود.

غلامی افزود: علاوه بر سرمایه‌گذاری ذخیره مالیاتی ۱۵‌میلیارد تومانی و مشکوک‌الوصول بودن مطالبات ۳۷‌میلیارد تومانی را در نظر نگرفته‌اند. بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع و هم‌چنین به فرض پیش‌بینی سود ۷۵ تومانی هر سهم در سال آینده و نسبت P/E حدود ۱۴ مرتبه‌ای، قیمت سال آینده هر سهم بیمه دانا حدود‌هزار و ۵۰ تومان خواهد بود، اما با توجه به خرید بیش از ۷/۲‌ میلیون سهم این شرکت در چهارشنبه گذشته آن هم با رشد ۴‌درصدی قیمت، ممکن است خریداران با دیدگاه بلندمدت اقدام به خرید کرده باشند.

وی در واکنش به این نکته که با این اوصاف سهام بیمه دانا گران معامله شده تاکید کرد: من نمی‌گویم که سهام دانا گران واگذار شده یا نه اعتقاد دارم که بازار چنین قیمت‌‌هایی را مناسب دیده و شاید خریداران آن نکاتی را در نظر گرفته‌اند یا دیدگاه بلندمدت دارند.

نحوه قیمت‌گذاری سازمان خصوصی‌سازی

وی در برابر این سوال که قیمت برآوردی سازمان خصوصی‌سازی چه مبلغی بود و با در نظر گرفتن چه مواردی قیمتی برای هر سهم بیمه دانا در نظر گرفته شده، پاسخ داد: قیمت‌ مدنظر سازمان که قابل بیان نیست، اما برای اولین‌بار بود که اختلاف محسوسی بین نرخ برآوردی و قیمت بازار به وجود آمد.

غلامی افزود: قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی براساس آیین‌‌نامه‌ای است. در قیمت‌گذاری هر سهم بیمه دانا نیز روند سودآوری سه سال گذشته از ۸۶ تا ۸۸ به علاوه تنزیل جریان وجوه نقد تا ۵ سال آینده اعمال شده بود.

شگفتی ارزش‌گذار از قیمت عرضه اولیه دانا

در همین حال مسوول ارزش‌گذاری سهام شرکت بیمه دانا، از کشف قیمت ۲۶۱۰ تومانی این سهم اظهار تعجب کرد و ضمن غیر کارشناسی دانستن این قیمت، از کاهش قیمت سهام بیمه دانا در آینده بسیار نزدیک خبر داد.

محمد آرام مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در گفت‌وگو با ایسنا کشف قیمت این شرکت را پدیده‌ای عجیب ذکر کرد و گفت: ‌رقابت تنگاتنگ برای خریداری سهام بیمه دانا از قیمت پایین آغاز شد و به صورت کاملا غیرکارشناسی افزایش یافت، به طوری که هیچ کارشناسی حتی در شرکت‌های کارگزاری چنین قیمتی را مدنظر نداشت؛ بنابراین می‌توان گفت قیمت بیمه دانا ناشی از جو بازار بود.

وی شرکت بیمه دانا را یک شرکت مطلوبی دانست و گفت: این شرکت اصلاح ساختار مالی و اصلاح پرتفوی داشته است و استراتژی مدیریت و فعالیت عملیاتی آن به سمت بیمه‌های با ارزش افزوده بالا است.

ابهام در درآمد غیرعملیاتی دانا

وی درآمد غیر‌عملیاتی این شرکت را مورد توجه قرار داد و در توضیح گفت: فعالیت غیر عملیاتی این شرکت زمینی به مساحت ۱۸۰‌هزار متر‌مربع واقع در بزرگراه شهید بابایی است که این زمین جزو دارایی‌های بیمه دانا است ولی اختلاف‌نظری از نظر مالکیت و مسائل حقوقی با مجموعه‌های مختلف از جمله ارتش وجود دارد، ‌بنابراین بیمه دانا قطعا تمام آن زمین را نمی‌تواند در تصرف خود داشته باشد زیرا بخشی از آن در تصرف ارتش است.

به گفته آرام، این زمین به دلیل این‌که کاربری شهری ندارد، بخش عمده از آن (معادل ۴۰‌درصد) در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و بخش دیگری از آن نیز به صورت جدول‌بندی و فضای سبز در می‌آید بنابراین متراژ واقعی زمین عددی نمی‌شود که بتواند قیمت‌های بالا و غیر واقعی را برای این سهم رقم بزند.

مدیرعامل تامین سرمایه امین تاکید کرد: بنابراین انتظار بازار از اینکه شرکت بیمه دانا دارایی‌هایی دارد که ممکن است به تملک آن در بیاید، دور از ذهن است و این‌که این زمین کاملا مورد استفاده بیمه دانا قرار‌گیرد قطعی نخواهد بود.

وی در مورد میزان تملک این زمین گفت: احتمالا بیمه دانا می‌تواند ۱۰ تا ۳۰‌درصد از این زمین را استفاده کند که این میزان متراژی نیست که بتواند روی قیمت سهم اثرگذار باشد و قیمت‌ها با در نظر گرفتن املاک افزایش یابد.