ترکیب خریداران بلوک 18درصدی «خودرو» مشخص شد

معامله ۴۱۸میلیارد تومانی غول خودروساز ایران قطعی می‌شود

گروه بورس- علیرضا باغانی: «معامله بزرگ ایران خودرو قطعی شد» این مهم‌ترین اتفاقی است که این هفته قرار است به بازار اعلام شود.

چهارشنبه هفته پیش بود که خبرنگار دنیای اقتصاد مطلع شد، خریداران بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو، بخش نقدی معامله را به کارگزار خریدار پرداخت کرده‌اند تا به این ترتیب یکی از پرحاشیه‌ترین واگذاری‌های دولتی، بدون حرف و حدیثی خاص پایان یابد، آن هم در شرایطی که کمی آن طرف‌تر، خریداران بلوک ۱۸‌درصدی خواهر خوانده ایران خودرو یعنی سایپا، تغییر شرایط معامله را به صورت جدی دنبال می‌کنند.

خریدار سایپا به دنبال تغییر شرایط

بر اساس اخبار رسیده، «کارکنان سایپا» که از آن به عنوان خریدار بلوک ۱۸‌درصدی «خساپا» یاد می‌شود، در هفته گذشته در مذاکراتی جدی با مسوولان، تقلیل پرداخت حصه نقدی معامله هزار و ۵۸۳میلیارد تومانی را از ۳۰‌درصد به ۱۰‌درصد دنبال می‌کند. از طرفی دیگر خریدار مدعی خرید این بلوک به قیمت ۴۹۵تومان است، یعنی همان داستان بی‌پایان ثانیه دردسرساز همچنان ادامه دارد.

ماجرایی که در آن کارگزاری عمران فارس (کارگزار رقابت‌کننده برای کارکنان سایپا) مدعی است در ساعت ۱۱ و ۵۴ دقیقه و ۵۹ ثانیه یعنی یک ثانیه قبل از پایان مهلت قانونی، آخرین قیمت ۴۹۵تومانی را وارد سامانه معاملاتی کرده و چون بعد از آن دستور خرید جدیدی اعلام نشده، این بلوک به این قیمت باید معامله می‌شد. هر چند کارکنان سایپا به‌رغم این موضوع بعد از ماجرای ثانیه دردسرساز، همچنان به رقابت ادامه داد و در قیمت ۸۶۴تومان مالک ۱۸‌درصد سایپا شد.

بخش نقدی معامله «خودرو» پرداخت شد

حال در شرایطی که معامله بلوک ۱۸‌درصدی سایپا حاشیه‌های فراوانی را ایجاد کرد و یکی از موضوعات اصلی محافل اقتصادی است و حتی به صورت غیررسمی موضوع ابطال آن نیز مطرح شده است، در گوشه‌ای دیگر از تالار شیشه‌ای، اخباری غیررسمی از پرداخت بخش نقدی معامله ایران خودرو و قطعی شدن آن به گوش می‌رسد.

اخباری که باور آن هر چند با توجه به حاشیه‌های بسیار زیادی که واگذاری‌های دولتی دارد برای فعالان بازار سرمایه کمی مشکل است، اما کارگزار خریدار بلوک ۱۸‌درصدی «خودرو» چنین خبری را تایید می‌کند.

سید ابراهیم عنایت به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: روز چهارشنبه گذشته مبلغ ۱۲۰میلیارد تومان (بدون احتساب ۵میلیارد تومان وجه تضمین شرکت در رقابت) از سوی کنسرسیوم خریدار ایران خودرو در اختیار کارگزاری بانک پارسیان قرار گرفت و روز پنج‌شنبه نیز این مبلغ به حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز شد.

وی افزود: با پرداخت ۳۰‌ درصد بخش نقدی معامله که قبل از پایان مهلت قانونی پرداخت شده، این معامله در هفته جاری قطعی خواهد شد. به گفته کارگزار خریدار، کنسرسیوم خریدار ایران خودرو تا ۲۰ مرداد ماه برای پرداخت بخش نقدی معامله مهلت داشتند، اما ۷ روز قبل از آن نسبت به پرداخت مبلغ تعهد شده اقدام کردند که در تاریخ خصوصی‌سازی، خود یک رکورد محسوب می‌شود.

در همین حال منابع خبری گزارش داده‌اند که ترکیب کنسرسیوم خریدار ایران خودرو در آخرین روزهای قطعی شدن معامله تغییر کرده و این تغییرات دردسرهایی را برای معامله ایجاد کرده است.

بر این اساس، تغییر غیرمنتظره‌ ترکیب خریداران می‌رود تا معامله ایران خودرو را نیز مانند سایپا با حاشیه‌های متفاوتی مواجه کند.

ترکیب دقیق خریداران

گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که کنسرسیوم خریدار ایران خودرو ۶ عضو اصلی دارد و بر اساس توافق صورت گرفته قرار است ۶‌درصد از ۱۸‌درصد بلوک، پس از قطعیت معامله به شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو منتقل شود.

از طرفی دیگر سرمایه‌گذاری ملی هم ۳‌درصد از این بلوک را در اختیار خواهد گرفت و گروه قطعه‌سازی کروز و عظام هم هر یک ۵/۳‌درصد از این بلوک ۱۸‌درصدی را صاحب خواهند شد.

بنابراین گزارش، ۲‌درصد باقیمانده این بلوک نیز به شرکت ترنیان سهم وابسته به تعاونی اعتبار ایران خودرو و انجمن قطعه‌سازان تعلق خواهد گرفت که هر یک، سهم یک‌درصدی در این بلوک خواهند داشت.

این گزارش می‌افزاید: این بلوک پس از قطعی شدن به کد شرکت سپهر ایرانیان که تمام اعضای کنسرسیوم خریدار در آن سهام دارند، منتقل خواهد شد و از طریق این شرکت، سهام در پرتفوی حقوقی‌های خریدار جای می‌گیرد.

ورود غیرمنتظره یک حقوقی

اما در ظاهر این ترکیب هنوز نهایی نشده است و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن قصد ورود به این کنسرسیوم را دارد.

گفته می‌شود، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن که در ابتدا در این کنسرسیوم حضور داشت و چندی بعد از مشارکت در خرید بلوک ایران خودرو کناره‌گیری کرده بود، در آستانه پرداخت بخش نقدی معامله، از کنسرسیوم خواسته تا ۲‌درصد از بلوک ۱۸‌درصدی را در اختیار بگیرد.

در برابر این درخواست، کنسرسیوم از سازمان خصوصی‌سازی استعلام کرده که آیا این خریدار پس از انصراف می‌تواند مجددا در کنسرسیوم عضویت پیدا کند که این سازمان نیز پاسخ داده، اهلیت تمام اعضای کنسرسیوم فعلی به تایید رسیده است و اگر خریدار جدیدی درخواست ورود دارد، باید منتظر تاییدیه اهلیت باشد. البته موضوع این اهلیت ظاهرا فقط اهلیت فنی و اقتصادی نیست، بلکه دولتی بودن یا وابستگی‌های دولتی آن مورد کنکاش قرار می‌گیرد و اگر خریدار وابستگی خاصی به دولت داشته باشد، نمی‌تواند در بلوک مشارکت کند.

شرط اهلیت جدید!

با این حال این نخستین باری است که شرط اهلیت خصوصی بودن از سوی سازمان خصوصی‌سازی مطرح می‌شود، چرا که پیش از این سازمان مزبور تنها اهلیت فنی و اقتصادی یا در برخی موارد اهلیت امنیتی را شرط ورود به معامله‌های بلوکی عنوان کرده بود و شورای رقابت متولی تشخیص دولتی بودن یا نبودن خریداران بود.

ولی با این حال مقرر شد، سازمان خصوصی‌سازی امروز (شنبه) درخواست سرمایه‌گذاری صنعت و معدن را از طریق بخش حقوقی خود بررسی کند.

گفته می‌شود، در صورتی که حضور سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در کنسرسیوم خریدار به تایید خصوصی‌سازی برسد، ۲‌درصد از ۶‌درصد سهام تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو در اختیار این شرکت سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد و «وصنعت» باید ۱۴‌میلیارد تومان بابت بخش نقدی معامله بپردازد، وجهی که هم اکنون از سوی تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو پرداخت شده است.

بر اساس اخبار رسیده، سرمایه‌گذاری

صنعت و معدن پیش از این (۱۵ روز قبل) از حضور در کنسرسیوم خریدار ایران خودرو انصراف داده بود.

آیا معامله امروز قطعی می‌شود؟

در صورتی که امروز سازمان خصوصی‌سازی نظر خود را در مورد معامله ایران خودرو اعلام کند، این معامله بزرگ با پرداخت بخش نقدی قطعیت یافته و زمینه تغییر یک عضو

هیات مدیره این غول خودروساز و تصاحب یک کرسی در هیات مدیره خودرو توسط خریداران جدید مهیا می‌شود.

گفتنی است، هفتم تیر ماه سال جاری در پنجمین روز رقابت چند گروه برای خرید بلوک ۱۸ درصدی ایران خودرو، یک‌میلیارد و ۱۳۴‌میلیون سهم این شرکت به قیمت هر سهم ۳ هزار و ۶۸۷ ریال توسط کارگزاری بانک پارسیان خریداری شده بود.

براساس این گزارش، این بلوک که سی‌ویکم خرداد ماه سال جاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان گسترش در بازار اول بورس عرضه شد، توسط کارگزاری بانک پارسیان خریداری شد.

این کارگزاری که در رقابت با شرکت‌های کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران، مفید، راهنمای سرمایه‌گذاران و بانک صادرات، رقابت می‌کرد موفق شد یک‌میلیارد و ۱۳۴‌میلیون سهم ایران خودرو را به قیمت هر سهم ۳‌هزار و ۶۸۷‌ریال خریداری کند.

ارزش کل این معامله بزرگ ۴۱۸میلیارد تومان بود که ۳۰‌درصد آن معادل ۴/۱۲۵میلیارد تومان بخش نقدی معامله از سوی کنسرسیوم خریدار، چهارشنبه گذشته پرداخت شد.