عرضه 3 شرکت زیرمجموعه راه‌آهن در بورس و فرابورس

مهر- مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری راه‌آهن با تشریح آخرین وضعیت واگذاری ۱۴ شرکت زیرمجموعه راه‌آهن، از واگذاری سهام شرکت‌های ریل ابریشم پارس و حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی به روش مزایده و عرضه سهام شرکت بالاست در فرابورس خبر داد. حسین عاشوری از واگذاری سهام راه‌آهن در شرکت‌های ریل ابریشم پارس و شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی خبر داد و گفت: سهام راه‌آهن در هر کدام از این شرکت‌ها به ترتیب ۵۰ و ۴۹‌درصد است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری راه‌آهن افزود: ارزش سهام راه‌آهن در شرکت ریل ابریشم ۶‌میلیارد و ۸۹۵‌میلیون ریال است که به صورت نقدی و از طریق مزایده واگذار خواهد شد.

وی همچنین میزان ارزش ریالی ۴۹‌درصد سهام راه‌آهن در شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی را بیش از ۸۵‌میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: نحوه واگذاری این سهام که از طریق مزایده انجام می شود، به صورت ۲۵درصد نقد و مابقی در اقساط ۳ ساله خواهد بود.

عاشوری در ادامه اعلام کرد: در چند هفته آینده ۱۰‌درصد از سهام بلوکی شرکت بالا است برای کشف قیمت در فرا بورس عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه مسوولان بورس کشور تفاوت چندانی بین بورس و فرا بورس قائل نیستند، در خصوص پذیرش نشدن این شرکت در بورس اظهار داشت: وجود ریسک سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پیمانکاری موجب شده است که این شرکت به‌رغم سودده بودن در مرحله اول در بورس پذیرفته نشده و ابتدا از طریق فرابورس پذیرش و پس از نشان دادن عملکرد مطلوب در مرحله بعد وارد بورس شود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری راه‌آهن در ادامه در خصوص واگذاری شرکت‌های تابعه راه‌آهن به بخش خصوصی با اشاره به تصویب واگذاری ۱۲ شرکت راه‌آهن در سال گذشته از ابلاغ واگذاری سهام ۲ شرکت دیگر در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۷ شرکت توکا ریل، مترا، واگن پارس، فولاد ریل جنوب، حمل و نقل ریلی نیرو، رجا و تراورس به بخش خصوصی واگذار شده است.

عاشوری ادامه داد: پیش از این مزایده ۲ شرکت سمند ریل و سایپا لجستیک علاوه بر ۷ شرکت دیگر انجام شد که به دلیل مراجعه نکردن برای خرید، مقرر شد این شرکت‌ها دوباره با شرایط جدید عرضه شوند.

وی در ادامه با اعلام اینکه شرکت قطارهای مسافری رجا نیز بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است، گفت: این شرکت تا حدود ۶ ماه آینده پس از انجام مراحل تفکیک مسوولیت‌های تصدی گری و حاکمیتی به این سازمان تحویل داده خواهد شد.