دنیای اقتصاد- نخستین بازارگردانی بورس به شیوه جدید هفته آینده عملیاتی می‌شود؛ این عملیات در راستای افزایش نقدشوندگی سهام بازار برای مدت دو ماه به شرکت تامین سرمایه امین سپرده شده است.بر اساس شیوه بازارگردانی جدید، بازارگردان باید هر لحظه حداقل ۱۰هزار دستور خرید و ۱۰‌هزار دستور فروش را به طور همزمان در سامانه معاملات داشته باشد. همچنین دامنه مظنه که فاصله بین درخواست خرید و فروش است، حداکثر ۴‌درصد ارزش سفارش خرید تعیین شده است. از هفته آینده بر روی سهام البرز دارو صورت می‌گیرد

آغاز بازارگردانی نوین سهام در بورس تهران

گروه بورس- نخستین بازارگردانی بورس به شیوه جدید هفته آینده عملیاتی می‌شود.

عملیات بازارگردانی شرکت البرز دارو روز شنبه هفته آینده (۱۶ تیر ماه) مطابق دستورالعمل بازارگردانی مصوب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز می‌شود.

این عملیات در راستای افزایش نقدشوندگی سهام بازار برای مدت دو ماه به شرکت تامین سرمایه امین سپرده شده است. کارگزار بازارگردان این شرکت نیز کارگزاری امین آوید است.

بر اساس شیوه بازارگردانی جدید، بازارگردان باید هر لحظه حداقل ۱۰هزار دستور خرید و ۱۰‌هزار دستور فروش را به طور همزمان در سامانه معاملات داشته باشد.

همچنین دامنه مظنه که فاصله بین درخواست خرید و فروش است، حداکثر ۴‌درصد ارزش سفارش خرید تعیین شده است.

دامنه مجاز نوسان قیمت نیز که در شرایط عادی ۴‌درصد تعیین شده در بازارگردانی به شیوه جدید ۸‌درصد است. از سویی حداقل معاملات روزانه که بازارگردان متعهد به انجام آن است، تعداد ۷۵‌هزار سهم است.

با توجه به ویژگی‌های مزبور بازارگردانی سهام، فصل جدیدی را آغاز کرده که با بازارسازی قبلی بسیار متفاوت است. در روش بازارسازی محدودیت فروش سهام به بازارگردان نه تنها به افزایش نقدشوندگی کمکی نمی‌کرد، بلکه در راستای کاهش نقدشوندگی سهام حرکت می‌کرد.

در همین رابطه دکتر علیزاده، کارشناس ارشد شرکت تامین سرمایه امین درباره تفاوت‌های بازارگردانی فعلی با بازارسازی رایج در گذشته گفت: بازارسازی سهام تنها در راستای حمایت از سهم صورت می‌گرفت. همچنین این کار در صدد متعادل‌سازی صف‌های خرید و فروش فعال بود که اغلب نیز به تعادل صف‌های خرید می‌انجامید نه صف‌های فروش.

به گفته وی در دستورالعمل جدید بازارگردانی که سال ۸۸ از طرف سازمان بورس مصوب شد، تعادل بخشی به قیمت سهم با توجه به قیمت و ارزش ذاتی سهم و طبق قوانین و ضوابط خاص انجام می‌شود. علیزاده با اشاره به اینکه تعهدات بازارگردان نسبت به بازارساز بیشتر است، افزود: با شیوه بازارگردانی جدید، در صورت تشکیل صف‌های خرید و فروش، بازارگردان متعهد است حداقل سفارش و دامنه مظنه را رعایت کند که به نظر می‌رسد این امر بازارگردانی را عملی‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: در شیوه اخیر اگر سرمایه‌گذار تحلیل کارشناسی از قیمت سهام نداشته باشد، بازنده خواهد شد.

این کارشناس ارشد شرکت تامین سرمایه امین، دلیل انتخاب سهام البرز دارو برای بازارگردانی را ارزندگی سهام این شرکت و پایین بودن نقدشوندگی آن عنوان کرد. وی گفت: شرکت، عملیات بازارگردانی البرز دارو را به صورت مجازی شبیه‌سازی کرده بود و می‌خواست از سهام کوچک‌تری این کار را آغاز کند. ­